Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JPE
Jeg har for nyligt købt et Sony KDL-40EX500 og jeg har lagt mærke til en hørbar summen fra TV´ets bagside, er det normalt? Jeg har læst på Sonys hjemmeside, at man må forvente en smule elektrisk støj fra et fladskærms TV – kan det være rigtigt?

Jeg ved godt at emnet har været oppe før, her på forummet, men jeg vil alligevel spørge, om der er andre der oplever det samme på netop denne model, altså på Sony EX500?

Og selvom det er svært at sammenligne sådan noget – da det jo kan opleves forskelligt – kunne det være interessant at høre hvordan andre oplever det.

Og er der nogen, der ved om man kan dæmpe eller fjerne dette ved hjælp af forskellige indstillinger af TV´et?

Håber på lidt feedback.
Af jla333
Hej JPE

Jeg har haft 3 stk. KDL-40EX500 hjemme - de to første havde mystisk lysgennemtrængning - det tredje panel havde dog ingen skavanker, et rigtigt godt fjernsyn, synes jeg, men fælles for alle tre var den hørbare summen, du omtaler. Jeg troede, jeg ville vænne mig til det, men nej. Jeg afprøvede forskellige indstillinger, men fandt ingen, der påvirkede TV´ets summen. Så også nr. 3 gik retur. Jeg sidder nu tilbage med mit gamle Sony KDL-32D3000 og savner for alvor de 40", men nyder trods alt fraværet af summen :)
Af JPE
Hej jla333

Tak for svaret. Det kunne lyde som om, at denne summen måske er et udbredt fænomen, nu hvor du har oberserveret det på alle de 3 TV du har haft hjemme.

Hvordan reagerede butikken, hvor du havde købt dem, på at du leverede dem tilbage på grund af summen? Jeg har købt mit i et Sony Center, så jeg ved ikke hvordan de vil stille sig til en evt. retur af TV´et med denne begrundelse. måske vil de mene, at det er indenfor et acceptabelt niveau?

Generelt spørgsmål:
Er det for meget at kræve, at et LCD tv skal være helt stille? Eller vil LCD TV altid afgive lyd fra elektronikken?
Af jla333
Hej JPE

Jeg handlede i en Fona-butik og havde betinget købet af en uges fuld fortrydelsesret, som jeg fik fornyet ved hver ombytning. Derfor behøvede jeg ikke at påvise nogen mangel ved TV´et. Efter to ombytninger og en fortrydelse var de selvfølgelig trætte af mig, og det forstår jeg udmærket, men jeg fik en super-service uden problemer (Storcenter Nord, Århus). Jeg ved ikke om TV´ets summen udgør en mangel ved varen, men det skader ikke at reklamere over det.

Nej, jeg synes ikke det er for meget at kræve, at elektronisk støj fra et fjernsyn ikke forstyrrer ens TV-oplevelse.
Af SLL
Det Samsung B755 jeg havde, summede også en smule fra baglyset (bag på tv'et). Faktisk kunne jeg få summen til at holde helt op, ved at dreje baglyset fuldt op. Men det er jo en helt unaturlig indstilling for billedet, så TV'et begyndt at summe igen så snart baglys blev drejet ned på min normale 2 (maks er 10)

Og summen kunne jeg godt høre foran tv'et, når der var helt stille. Fejl eller ej, så levede jeg det tilbage eftersom synsvinklerne også var ret dårlige.

SLL
Af nubsedasse
Købte et 40EX500 gennem Merlin's webshop fornyligt og jeg skulle da lige "se" om jeg kunne høre noget brummen fra TV'et. Nu stod min PC tændt i nærheden, så jeg endte med at konkludere, at det godt kunne være TV'et udsendte en anelse lyd/støj, men selv med øret helt op ad kassen, kunne jeg ikke høre noget støj jeg var sikker på kom fra TV'et.
Af selliah
Hejsa

Nu har jeg godt nok ikke den model du nævner men har et ZX-1 og det begynder at give støj når man slår 24p til og det støjer en smule når motionflow er aktiveret.
Af Tucker
Jeg har haft 2 x EX500 der blev sendt retur pga. høj summe/snurren fra bagsiden.
Du skal kontakte Sony så hurtigt som muligt, for det er langt fra acceptabelt.

Håber du får det byttet
Af nubsedasse
Prøvede lige at sætte lyden på TV'et i stedet og skrue op og helt ned. Det gjorde ingen forskel. Det samme gjaldt hvis jeg skruede backlight og lysstyrke helt op. Ingen forskel.

Men der kan høres en meget svag summen bag på TV'et, dog kun hvis man lægger øret helt op ad stedet hvor stikkene sidder bag på.
Af JPE
Mange tak til alle for Jeres tilbagemeldinger. Det virke som om at der er tale om et ret udbredt fænomen – med summen/støj fra de nye Sony EX500 LCD TV.

Jeg har en tilføjelse til mit spørgsmål:
Jeg kan se at 'selliah' skriver at vedkommende oplever støj på et ZX-1 (Sony), der så vidt jeg ved er et EDGE-LED TV.

Er der nogen der ved, om summen/elektrisk støj fra skærmen og/eller bagpanelet også er et problem på EDGE-LED TV – det kunne være de nye Sony EDGE-LED-modeller eller Samsungs EDGE-LED-TV?
Af Flemming9999
Hej - jeg har observeret flere skrive, at man bare skal løsne lidt på skruerne til rammen på bagsiden, så forsvinder lyden. Har i prøvet det?
Af voidhand
Jeg har købt et 46" ex500 hos Wupti og kan intet høre fra sofa'en ved mute.
Hvis jeg lægger øret til bagsiden - jo så kan jeg høre lidt, men det er absolut acceptabelt - altså tv'et er jo tændt!

Mit problem er nærmere dens shadow detail. Jeg er jomfru indenfor fladskærme og har således ingen erfaring med den type tv. Er der andre som har bemærket 'problemet'. Det skal dog siges at jeg næsten ikke har rørt ved billedindstillingerne.....

Og nu når jeg tænker over det, så ser jeg udelukkende digitale(Yousee) kanaler og mistænker det digitale signal som sourcen for mit beskedne shadow detail.
Er der nogen som ved om komprimeringen af de digitale kanaler kan have en indflydelse på kvaliteten vedr. shadowdetail.