Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Først lidt ros til flatpanels.dk. Dejlig informativ hjemmeside :)

Jeg er førstegangskøber til en flaskærm og har langt om længe besluttet mig for en Samsung 193P plus. Jeg har en ældre computer (4xAGP) med et et gammelt grafikkort uden DVI.
Er det nødvendigt at opgradere til et grafikkort med DVI? Jeg tænker på om forskellen kan ses i billedkvaliteten (jeg spiller ikke)...

På forhånd tak :)
Casper
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, der vil være synlig forskel på billedkvaliteten, men hvis du ikke har en DVI udgang er der jo ikke meget at gøre. Du kan sagtens benytte skærmen over en VGA tilslutning og så opgradere dit grafikkort efterfølgende når pengene er til det. Kvaliteten er selvfølgelig ikke elendig over VGA, men det afhænger også i høj grad af kvaliteten af dit grafikkorts RAMDAC.

Det vil især være tekst du vil se forskellen på, men du kan desværre også komme ud for at billedet vil "knitre" i farverne når du kører billedet via VGA tilslutningen. Min egen 191T virker dog fint over VGA, men den er jo også kun sekundærskærm og den kigger man ikke så meget på alligevel.
Af teamet
Det kommer sikkert til at virke fint, kommer dog lidt an på hvor gammelt det grafikkort er. ramdac'en har været standardiseret i en del år nu.. Ellers kan du jo købe skærmen og se resultatet, hvis du så ikke er tilfreds er et dvi-kort ikke særlig dyrt. fx dette: http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... p?ID=41509

Det ville være fint til 2d
Af tesa
Tak skal I ha'. Jeg har et GeForce MX 440 med 128 Mb ram. Tror I at et nyt grafikkort med DVI vil være bedre. Hvis ja, hvor meget??
Mange tak :)
Casper
Af teamet
Det vil være bedre, da signalet der kommer fra dit gfx kort er digitalt, som så bliver konverteret til analog for derefter at blive konverteret til digital igen - det giver selvfølgelig nogle forstyrrelser.

Jeg synes, du skal afprøve det med analog først, og så kan du altid afprøve den ved et dvi stik et sted.. så finder du hurtigt ud af, om det er noget du skal have. Det kommer jo også meget an på dine egne skærm krav.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tesa skrev:Tak skal I ha'. Jeg har et GeForce MX 440 med 128 Mb ram. Tror I at et nyt grafikkort med DVI vil være bedre. Hvis ja, hvor meget??
Det synes jeg egentlig allerede der er svaret på. Kvalitet er jo subjektivt og hvis dine øjne ikke registrerer uskarpheder, så er alt jo fint. Oftest kan man dog se en tydelig forskel hvis der benyttes DVI frem for VGA, men lad det nu komme an på en prøve i stedet for.