Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pallandsen
Hej alle - jeg ved godt at dette tv har været debatteret utallige gange. MEN jeg håber alligevel lige på lidt feedback fra ejere af LG SL8000/8500.

Jeg er meget tæt på at købe 47 tommer modellen for 9000 inkl. fragt (når nu Sonys nyeste tv iflg anmeldelserne ik helt har levet op til mine forventninger).

Vil ejere eller dem der som har oplevet LG SL8000 (ell. 8500) ridse de mest udtalte plusser og minusser ved denne skærm op?

På forhånd mange tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste fordele/ulemper er ridset op i anmeldelsen. Derudover er der rapporteret om støj fra højttaleren.
Af pipper
Jeg ville nu også godt høre det fra folk der selv har et.

Sidder også og meget i tvivl om det skal være LG SL8500 eller Sony HX 700.

Så kom på banen med fordele og ulemper mht. SL 8000/8500
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er jo lange tråde om TV'et, som man bare kan gå i krig med. Man behøver ikke sidde og vente på, at alle indlæggene skrives igen ;)
Brugeravatar
Af Bonsai
Jeg kan da godt komme med et lille input... Det står sikkert i de andre tråde.

SL 8000 er med plast front.
SL 8500 er med glas front.

Har set dem op mod hinanden. Plast front giver mindre genskin. Men til gengæld buer plasten lidt. Det ser man tydeligt når det er slukket. Det ser ikke godt ud, som et møbel i stuen.

Glas front ser meget mere eksklusivt ud. Og den smule mere genskin, er ubetydelig, hvis du spørger mig.
Af Rodding
Hvorfor ikke købe Sony 46EX500 istedet, den tror jeg er bedre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Strengt taget, så spørger trådstarter ikke om hjælp til at vælge en fladskærm. Han vil gerne høre mere om en specifik model. Da hans valg stod mellem NX-modellen og SL fra LG, så kan man nok antage, at det er udseendet der vægter højt, samtidigt med at billedegenskaberne gerne skulle følge med. EX500 minder ikke om nogen af disse modeller ud over at den også er firkantet...
Af Mighty
pallandsen skrev:Hej alle - jeg ved godt at dette tv har været debatteret utallige gange. MEN jeg håber alligevel lige på lidt feedback fra ejere af LG SL8000/8500.

Jeg er meget tæt på at købe 47 tommer modellen for 9000 inkl. fragt (når nu Sonys nyeste tv iflg anmeldelserne ik helt har levet op til mine forventninger).

Vil ejere eller dem der som har oplevet LG SL8000 (ell. 8500) ridse de mest udtalte plusser og minusser ved denne skærm op?

På forhånd mange tak
Jeg har et SL8500 og kan da godt hurtigt ridse +/- op ved denne skærm. Jeg valgte i sin tid SL8500 fremfor SL8000 fordi det dels ser flottere ud og så at jeg læste på diverse steder på nettet at plastikfronten på SL8000 kunne blive bølget med tiden. Ulempen med SL8500 kan så være mere genskin, hvilket kan være generende hvis man har vinduer tæt på eller "bag" fjernsynet. Jeg har set begge modeller ved siden af hinanden og synes ikke der er den store forskel - de har begge genskin og det skal man tænke over når man vælger hvor man vil placere fjernsynet.

Plusser:
- Rigtig fedt design
- Meget brugervenligt (menu etc.)
- Virkelig god billedkvalitet (både digitalt og HD)
- Naturlige farver

Minusser:
- 200 Hz systemet virker ikke altid helt optimalt. Man får nogen gange en spoleeffekt (billedet stopper op en brøkdel af et sekund for pludselig at køre hurtigt en brøkdel af et sekund). Jeg har konstant 200 Hz slået fra og skærmen er stadig rigtig god til hurtige bevægelser.
- Lyden mangler dybde, men dette gælder jo for de fleste fladskærme idag.
- Sortniveau
- Genskin

Jeg har ikke et sekund fortrudt mit køb - synes det er en virkelig lækker skærm.
Af Denner
Sidder lige nu og er ved at kalibrere en LG 55SL8500 og her er mit første indtryk:

Den ting der har imponeret mig mest er hvor homogen baggrundsbelysningen er, har efterhånden set en del LCD skærme i 47+ størelsen og de led alle sammen af clouding / backlight bleed i en eller anden grad.

Der er ingen clouding overhovedet på den 55SL8500 jeg arbejder på lige nu, overhovedet.

Der er en mikroskopisk smule backlight bleed, men det det er så lidt at det kun kan ses i et helt mørklagt rum og så skal man virkeligt vide hvad man kigger efter.

Det kan selvfølgelig også skyldes at sort gengivelsen ikke er specielt dyb og at det derfor er sværre at få øje på clouding og backlight bleed.

Angående, white uniformity, så klare 55SL8500 sig ok, der er smule "dark corners" og en lille smule "dark edges" men det ses kun ved helt lyse farver, så som, meget lys blå eller hvid og skruer man backlight ned på 50 og der under, ses det ikke ved normalt brug

Så man må sige at der er super god "screen uniformity" specielt når man tager skærmens størrelse på 55" i betragtning.

Ting jeg kun lige har kigget lidt på, men ikke er i tvivl om:

Farverne kan kalibreres til perfektion.

Gamma forløbet er ret godt, bedre end på mange andre LCD skærme.

Der er INGEN black smearing.

Responstiden er god, rigtig god hvis man tvinger skærmen i "PC / monitor mode" jeg vil skyde på at den i denne tilstand er på højde med en normal "gaming" skærm.

Deinterlacing og scaling, er super gode og tv'et håndtere PAL film materiale korrekt.

Designet og byggekvaliteten.

Ting jeg er i tvivl om er acceptable:

Behandling af 24p, der skal jeg lige teste lidt mere.

Betragtningsvinklerne, syntes sort mister en del ved lidt skrå betragtningsvinkler, men farvegengivelsen kan klare en del på denne skærm og der skal meget til for de bliver "udvaskede".

Ting som ikke er acceptable:

200Hz systemet, det holder bare ikke, det laver regnefejl på næsten alt materiale og det introducere alt for meget de-judder, desværre.

Alle stik, på nær et HDMI og et USB, vender bag ud selv strømstikket, what the **** were they thinking about, når man bygger en så lækkert designet skærm, som desuden er super tynd, af en CCFL lcd skærm at være, så skal stikkene da sidde så man kan montere tv'et helt tæt på vægen ;;)

Håber det kan hjælpe lidt 8)
Af pipper
@denner.

Du skriver at de 200 Hz ikke er godt. Vil det sige at man bare skal slå det fra og så spiller det Max uden problemer?

Hvor tynd er skærmen?

mvh
Af Denner
pipper skrev:@denner.

Du skriver at de 200 Hz ikke er godt. Vil det sige at man bare skal slå det fra og så spiller det Max uden problemer?

Hvor tynd er skærmen?

mvh
I forhold til 200Hz, så ja, men så opstår der en smule slør, det har alle LCD skærme dog, hvis de ikke gør brug af et tilsvarende system.
Af pipper
Kan man se det slør eller kan det kun måles.

Jeg vil ikke have en skærm hvor der er slør som man kan se.
Jeg ser meget fodbold og her skal man ikke kunne se slør.

Der er vel også forskel på hvor meget de forskellige skærme
lider af slør. Er SL være/bedre end andre?

Hvad med højtalerne - brummer de ved lav lydstyrke?

mvh
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Slør vil kunne ses på de fleste skærme uanset hvad du vælger. Med scanning backlight slået til, så hjælper det en hel del, men problemet med LCD uden denne feature er, at dine øjne ikke kan nå at "glemme" et billede før det næste vises, hvilket i sig selv vil give anledning til, at du opfatter billedet som sløret ved bevægelse. Scanning backlight er den teknik, som skal afhjælpe dette problem.
Af Denner
Syntes det er bedre en mange andre skærme jeg har set, LG's IPS paneler syntes jeg personligt håndtere bevægelser ( når vi snakker slør ) bedre end bla Samsungs PVA paneler.
Men det kommer jo igen an på signalbehandlingen og kontrollen af panelet og her vil jeg mene at SL8500 er med helt fremme i feltet.

Højtalerne brummer ikke på den model jeg roder med lige nu, men der er som ved alle LCD skærme en smule støj fra selve panelet / CCFL belysningen, dog kun noget jeg kan høre ved ca 30cm afstand.