Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af feuer_dk
Heeey...

Har længe ønsket at få min 42G10 op på væggen, men da jeg ved, at mine vægge er af pivringe kvalitet, har jeg udskudt det flere gange.

Nu fik jeg endelig købt et vægophæng, da jeg fik at vide, at ekspansions-plugs ville kunne holde det uden problemer.
Problemet er bare, at jeg nu har 8 spritnye huller i væggen, da ingen rawplugs tilsyneladende ønsker at blive siddende.

Hvad kan jeg prøve? Overvejer kraftigt at skide hul i boligselskabets reglement og bore gennem væggen til køkkenet, smide et støttebeslag op på køkkensiden og sætte det fast med 4-6 massive bolte. Væggen er cirka 20cm tyk, så det burde vel holde?

NB. Det er ikke en gipsvæg, men noget andet fuldstændigt tåbeligt materiale, som jeg ikke har kunne finde ud af, hvad er!?!?
Af RogueAgent
Har du nogen fornemmelse af om der er stolper/lægter i væggen - hvad den end er lavet af, må pladerne (eller hvad det er) jo være sat op af et eller andet. Hvis du kan finde ud af hvor de er (ved gipsvægge er det typisk hver 60 cm), kan du jo prøve at sætte boltene i dem..?
Af Jan-P
Det er godt nok et par måneder siden spørgsmålet blev stillet,
men andre kan også have glæde af svaret!

Letbeton og lign., fyld lidt lim m. en varmlimpistol i hullet og sæt
rawplugs i. Nu bliver plugs'ne siddende når du skruer vægbeslaget i.

Mvh Jan-P.
Af feuer_dk
Løsningen på problemet endte med at blive karmskruer med en bærevægt på omkring 80kg stykket. Smed 4 stk 8mm skruer i 6mm forborede huller direkte i væggen (ingen plugs). Hang med min fulde vægt - 75 kg - i beslaget, da det sad med to skruer. Hvis det falder ned med 4, så tager det væggen med!