Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MichaelO
Hej

Jeg er nybagt ejer af ovenstående, som jeg er rigtigt glad for.

Jeg havde på forhånd læst at lyden ikke var det bedste, så jeg havde regnet med at slutte den til min surroundforstærker. Her var første problem.

Skærmen har kun optisk udgang og sådan en indgang har jeg ikke i min forstærker.

Dvs der er også en EXT(RGB) udgang og et medfølgende scartstik. RGB kendte jeg heldigvis fra knægtens PS2. Så jeg fandt hurtigt ud af at sætte en adaptor på scartstikket og så analoge kabler ind i forstærkeren.

Her støder jeg på næste problem. Lyden fra forstærkeren er forsinket. Det problem havde jeg ikke med mit billedrørs TV. Hvad skyldes det?

Min mistanke går på at det analoge signal er for langsomt i forhold til det optiske signal.

Skal jeg have ny forstærker?

Hvis jeg skal have ny forstærker har jeg kig på Yamaha RX-V3900. Jeg overvejer at købe den på internettet fra England. Så falder prisen fra ca 12.000 til ca 9.000.

Jeg kender selvfølgelig faldgruberne ved internetkøb.
Så mit spørgsmål går på om der er tekniske problemer med at købe den fra England. En kollega siger at der kan være forskel i spændingen, men når jeg læser specifikationer står den til 230 volt både for UK modellen og for den Europæiske model. Den eneste forskel jeg umiddelbart kan se på den engelske og den europæiske, er at der er 1 100W AC udtag på den engelske mens der er 2 på den europæiske.

Mvh
Michael
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er lyden foran eller bagefter?

Typisk så er det behandlingen af billedet i TV'et der skaber en forsinkelse. Der skal ikke behandles ret meget på lyden, så den del er hurtigt overstået, men nutidens TV har en hel del algoritmer mv. der klaskes ovenpå billedmaterialet, og dette tager tid. Prøv at slå 100 Hz fra på TV'et og se om det hjælper. Mange forstærkere har også en "delay"-funktion, som kan afhjælpe ovenstående, men det virker naturligvis kun hvis lyden kommer før billedet - ikke omvendt.