Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har for nyligt installeret en 3126 boks fra Yousee og oplever en lille mærkelig ting jeg håber i kan hjælpe med.

Enkelte kanaler - mest MTV og Voice har mange bit fejl.

Det mærkelige er, at jeg trækker signal fra Samsung boksen til mit V10, hvor samme kanaler IKKE har fejl? Nogle der kan forklare hvorfor og hvordan disse fejl evt fjernes?
Af dkscan
Der kan være forskel på, hvor følsomme boks og fjernsyn er overfor støj og svagt signal. Ja faktisk kan der også være forskel på boksens to indbyggede tunere.
Jeg har selv oplevet, at en del af mine optagelser fra Discovery hakkede mens det virkede fint, når jeg så det direkte. Et check af signalstyrken viste, at boksens tuner 2 (den der optages fra) havde ok signalstyrke men BER var ikke 0. Tuner 1 havde ingen problemer. Et skift af antennekablet til boksen løste problemet.

Så prøv at sætte boksen på en af de kanaler, du har problemer med, og check signalet via menuen. Signalstyrken skal ligge mellem -15 og 15 helst mellem -10 og 10 og BER skal være 0. Hvis du også vil checke tuner 2 skal du lige først sætte boksen til at optage fra den kanal, du står på.

Det mest sandsynlige er nok, at du vil se BER der ikke er 0. Du kan så prøve at eksperimentere med antennekablet f.eks. se om det ændrer sig, hvis du bytter om på kablerne eller blot fjerner det, der går fra boks videre til tv. Du kan også komme ud for, at blot det, at du flytter kablerne, har indflydelse. Hvis du ser ændringer, så er det tegn på, at kablerne ikke er skærmet godt nok.
Gode råd om kabler kan f.eks. ses på: http://digitalt.tv/sadan-sikrer-du-dig- ... v-signaler
Af Guruen
Hej DKscan

I boksen står signalet på en af de dårlige kanaler til -3,x. Inden jeg skiftede kabler lå den på -9.

Bit-Fejlene ligger og svinger, men er tit over 5.

På tuner 2 står bitfejl til 0.

Har fejlmeldt det til Yousee, og imorgen kommer der en tekniker og ser på det. De synes nemlig også det var mystisk.

Jeg laver en opdatering imorgen
Af Guruen
Yousee's tekniker ankom som aftalt kl. 08.00

Han startede med at gendanne boksens fabriksindstillinger.

Dernæst så han så den omtalte bit-fejl på et par af kanalerne. Signalet lå på -5 på nogle af kanalerne og -3 på andre.

Han pakkede sit måleudstyr ud, og kunne se at signalet og kablingen ikke fejlede noget (juhuuu...).

Boksens ene tuner blev erklæret defekt, da bitfejlen opstår i boksen, og ikke på signalet. Det forklarer også hvorfor fjernsynet direkte ikke var berørt.

Samtidig blev baglandet i TDC kontaktet der ikke kunne forstå at mit Cinema ikke virkede. Kortene blev tjekket. Ingen fejl.

Boksen kommer med fejlen: Vodnocreditsub og en fejl smp-31-10-12. En besked de aldrig havde hørt om før.

Derfor besluttede de sig at erklære min boks for afgået ved døden og har bestilt en ny til mig...

Rart at det ikke var signalet/kablingen der var noget galt med.

Så stor credit til DKscan som i sit indlæg rent faktisk ramte 100% plet ;;)

Håber andre i fremtiden kan få glæde af dette indlæg og løsningen
Af Guruen
Opdatering:

Den nye boks ankom så igår.

Signalet er blevet ca. 50% kraftigere (ligger nu på -2), og der er ingen bit-fejl på nogle af kanalerne.

Helt klart at tuneren har været defekt, for billedet er meget skarpere og lysere.

Cinema der ikke virker, tv-arkiv der ikke virkede og manglende HD kanaler er løst her til morgen. Det var kortet der var kodet forkert!

Nogle der ved hvordan man nemt ser om der er 160 eller 320 gb harddisk i?
Af Kozz
Det lader til, at YOUSEE ikke har været alt for heldige, med deres Samsung bokse. Jeg skal snart modtage min boks nr. 4 :p ;;) Også minsidste boks, havde en "sjov" tunerdel.

Og så skal jeg lige sige, at i skal huske at bruge HF tætte antennestik, samt "et godt" antennekabel. Og bruger man meget lange antennekabler, kan en antenneforstærker være en god ting. Det er bare ikke nødvændigvis til at vide præcist, HVILKEN forstærkning man skal bruge.. O_O