Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Daniel1
Hej

Jeg købte et Panasonic 37X10Y i august 2009, efter at have læst, hvor god kritik tv'et fik.

Jeg er generelt tilfreds med billedet, men jeg synes, at bevægelser håndteres virkelig dårligt, hvilket strider mod kommenterer mange anmeldelser.

Jeg oplever, at teksten der scroller er sløret og flimrer på DR update. Desuden "hakker" bevægelsen ved rulletekster og panoreringer. Dette gælder både tv-signal og videofiler og både i SD og HD. 100Hz gør tilsyneladende ingen forskel.

Er dette normalt, så jeg bare er sart, eller er det en fejl? Eventuelt specielt for 37"?
Af LunD^
Jeg synes også mit "hakkede" lidt i starten, jeg kom fra et CRT som vidst slet ikke lider af den slags, men jeg lægger ikke mærke til det mere.
Af pipper
Daniel1 skrev:Hej

Jeg købte et Panasonic 37X10Y i august 2009, efter at have læst, hvor god kritik tv'et fik.

Jeg er generelt tilfreds med billedet, men jeg synes, at bevægelser håndteres virkelig dårligt, hvilket strider mod kommenterer mange anmeldelser.

Jeg oplever, at teksten der scroller er sløret og flimrer på DR update. Desuden "hakker" bevægelsen ved rulletekster og panoreringer. Dette gælder både tv-signal og videofiler og både i SD og HD. 100Hz gør tilsyneladende ingen forskel.

Er dette normalt, så jeg bare er sart, eller er det en fejl? Eventuelt specielt for 37"?
Det er ikke en fejl på dit tv. Især tekster der kører vandret er næsten ulæselige.
Af Daniel1
LunD^ skrev:Jeg synes også mit "hakkede" lidt i starten, jeg kom fra et CRT som vidst slet ikke lider af den slags, men jeg lægger ikke mærke til det mere.
Det er også min første fladskærm, så det kan være, at det er derfor jeg lægger specielt mærke til det.

Er dette et generelt problem for fladskærme (plasma eller LCD), eller er det, fordi det er et relativt billigt tv?
Af Th@mas
Daniel1 skrev:
LunD^ skrev:Jeg synes også mit "hakkede" lidt i starten, jeg kom fra et CRT som vidst slet ikke lider af den slags, men jeg lægger ikke mærke til det mere.
Det er også min første fladskærm, så det kan være, at det er derfor jeg lægger specielt mærke til det.

Er dette et generelt problem for fladskærme (plasma eller LCD), eller er det, fordi det er et relativt billigt tv?
Mit Panasonic S10 har IFC som korrigerer for hakken i de vandrette rulletekster. Jeg mener ikke X10 har det. Det anbefales normalt at slå alle disse kredsløb fra, men jeg gider ikke se på de hakkende rulletekster så jeg har IFC slået til.

Mvh
Thomas
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvilke indstillinger kører I med? Især brug af billedkorrektions-algoritmer kan give anledning til problemer.
Af steadi
Jeg har selv lige købt et X10Y i 37" og har set ret meget Vinter-OL.
Synes tv'et klarer bevægelser uden videre problemer. Jeg har ikke så meget lagt mærke til scrollende tekst, men min DR Update står også dårligt + jeg sjældent ser den.. Skal prøve at lægge mærke til det næste gang.

Edit:
Jeg sidder og ser DR Update nu. Den roterende tekst i bunden er ikke ligeså skarp som et billedrørstv, men derudover er der ingen problemer. Er ihvertfald ikke direkte sløret eller hakkende.
Af xcardman
Har ikke set meget på en x10y

men i skriver når i sammenligner med et crt.
har i prøvet og side 1 meter fra et crt.
men skal lige huske størrelsen, når man sammenligner.
samt man få ikke alt på et tv i prisklassen 4000-5000 kr.

men synes stadig det er utroligt pan kan levere et så godt produkt til de penge.
Brugeravatar
Af koenigs
Jeg oplever ikke selv det problem i nævner.

Husk at slå alle billedforbedringsindstillinger fra og vælg for guds skyld ikke indstillingen "Dynamisk".
Af Daniel1
yakken skrev:Hvilke indstillinger kører I med? Især brug af billedkorrektions-algoritmer kan give anledning til problemer.
Jeg har indstillet mit som i testen her på siden. Har prøvet både med og uden 100Hz, men det gør blot billedet lysere og farverne mere blege.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz er ikke samme type, som på LCD-TV. 100 Hz på et plasma-TV er beregnet til at mindske flimren, ligesom man gjorde på CRT-TV. Du skal ikke slå 100 Hz fra på plasma-TV.
Af cableguy
Jeg oplever også at bevægelser håndteres dårligt på mit G10. Derudover er der meget støj i billedet (flimren), især tydeligt i disse OL-tider med den hvide sne baggrund. Troede egentligt at plasma var bedre end lcd til at håndtere bevægelser
Brugeravatar
Af koenigs
cableguy skrev:Jeg oplever også at bevægelser håndteres dårligt på mit G10. Derudover er der meget støj i billedet (flimren), især tydeligt i disse OL-tider med den hvide sne baggrund. Troede egentligt at plasma var bedre end lcd til at håndtere bevægelser
Jeg er ikke helt med. Støj og flimren er ikke det samme.

Flimren er der på alle crt og plasmaskærme fordi de blinker ved 100hz (50hz på ældre modeller). Kan man ikke leve med det, skulle man have tænkt sig om en ekstra gang inden købet.

Støj kan jeg ikke lige følge, jeg oplever ingen støj overhovedet.

Men under alle omstændigheder er plasma ikke for alle. Det giver den mest naturlige gengivelse af signalet, og kan man ikke lide en naturlig gengivelse, så skal man bare holde sig til LCD.
Af cableguy
koenigs skrev:
cableguy skrev:Jeg oplever også at bevægelser håndteres dårligt på mit G10. Derudover er der meget støj i billedet (flimren), især tydeligt i disse OL-tider med den hvide sne baggrund. Troede egentligt at plasma var bedre end lcd til at håndtere bevægelser
Jeg er ikke helt med. Støj og flimren er ikke det samme.

Flimren er der på alle crt og plasmaskærme fordi de blinker ved 100hz (50hz på ældre modeller). Kan man ikke leve med det, skulle man have tænkt sig om en ekstra gang inden købet.

Støj kan jeg ikke lige følge, jeg oplever ingen støj overhovedet.

Men under alle omstændigheder er plasma ikke for alle. Det giver den mest naturlige gengivelse af signalet, og kan man ikke lide en naturlig gengivelse, så skal man bare holde sig til LCD.
Overordnet set er jeg tilfreds med mit G10...det er ikke helt perfekt, men hvilket tv er det! Støj i billedet skulle forstås som flimren - det oplever jeg og det skal man lige vænne sig til når man kommer fra et lcd-tv. men som du selv skriver er det noget plasma og crt lider lidt af. Desuden oplever jeg lidt problemer ved håndteringen af bevægelser, men på trods af disse "skavanker" er jeg enig i at plasma leverer det mest naturlige billede