Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
Nu er rammer 3D flimmer kasserne snart markedet.... Og især har Samsung slået på at i deres 3D modeller,er der en så kraftig chip indbygget at den "live" kan konverterer 2D til 3D.

Hvis man benytter sig af en HTPC, må det jo være grafikchippen der skal kunne både håndtere 3D signaler, men også kunne live konvertere 2D til 3D.

Findes der nogle grafikkort på markedet som kan det?
Af Kolvig
Øhh..... Nu er der 60 der har læst dette emne, men desværre stadig ingen der har svaret...?

De manglende svar er det et udtryk for at der ikke vides hvordan denne konvertering foregår eller er det selve spørgsmåldet der er for dumt?

Hvis det er det sidste, må I meget undskylde, men jeg ved/vidste desværre ikke bedre...:-).... Men det kunne da være rart at høre hvilken vej man skal gå, hvis man står og skal bygge HTPC og gerne vil optimere den til den nye 3D verden.
Af Notional
Hej Kolvig.

Det er ikke grafikkortet i din computer, der laver den konvertering, men derimod billedmotoren (chippen) i selve tv'et. Så vidt jeg forstår, analyserer den bevægelige objekter i billedet og skaber dybde udfra disse. Dette fungerer, men vil selvsagt også give nogle underlige fejl engang imellem.

Jeg kan dog forestille mig, at det vil fungere rigtig godt til en fodboldkamp, men lad os nu se, når de kommer på markedet.

Men altså tv'et vil kunne lave denne konvertering med al materiale den modtager, uanset afsender (dvd, BD, htpc osv.)

Læs evt. lidt mere her om C8000:
http://translate.google.de/translate?u= ... =&ie=UTF-8
Af Kolvig
Hej National og tak for svar...:-)

Tjoh, jeg er da blevet lidt klogere, med dit svar. Men jeg forstår stadig ikke helt sammenhængen.

For at vi skal kunne se ægte 3D Tv på vores nye 3D skærm. Så kræver det at "kilden" formår at sende et 3D signal til TV'et. Og det ved hjælp af HDMI 2.4 standarden.

Nu har vi så fået at vide at Playstation 3 kan afspille spil og film i 3D når Sony snarest sender en opgradering på gaden. Det kan vist kun lade sig gøre, fordi at PS3 i forvejen er udstyret med HDMI 1,3 standarden.

Det vil sige at på nuværende tidspunkt er det kun de helt nye BlueRay afspillere og PS3 der vil kunne give os ægte 3D...... Men hvad er så fremtiden på HTPC'erne, hvor man køber et BlueRay drev og sætter i sin HTPC?

Konvertering fra 2D til 3D burde vel være en grafikchip som sidder i Samsungs TV?.... Altså en chip som modtager signalet for så at konverere signalet, før det rammer selve den del der rent faktisk skal fremvise 3D billedet`?.... Hmm, så Samsung "snyder" vel skærmen til at tro at det et 3D signal det får, selvom det kune er 2D:

Grunden til al den grumlen over dette er at jeg finder de nye Panasonic TV vældig interessante, især den helt store serie. Men der er jo ingen af Pana's TV som kan konvertere fra 2D til 3D som Samsungs og det er godt nok en bet. Da jeg tror det bliver et hit, selvom effekten ikke er på højde med ægte 3D.

((
Af telum
Jeg tror ikke man skal købe et tv pga. dets evne til at opskalere 2D til 3D. Jeg nægter at tro på, at det kan gøres intelligent nok til, at det virker overbevisende. Hvordan ved tv'et hvad der er forrest (det er ikke altid det der bevæger sig) og hvor lang afstand er der?

Jeg tror mere det bliver en gimmick man viser frem for vennerne og ellers ikke kan bruge til noget ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror vi skal forvente at 2D->3D vil være ligeså befængt med børnesygdomme som 100 Hz teknologien var det. Det er bestemt ikke noget jeg regner med, at man kan sælge TV på.

En ægte 3D-oplevelse kan kun opnås hvis materialet er optaget med et stereo-kamera, så alt andet vil blive ren beregning - på godt og ondt.
Af xcardman
Jeg ser også 2D/3D chip som alle mulige andre motionsystemer.
som selv skal beregne på noget som ikke er der.
Så nej tak til det og motionsystemer.
Men andre kan vil godt købe det.
samt kildematerialet til 3D er meget begrænset, kan jeg alså ikke se den hyben omkring 3D.
Men dem som skal ud og købe nyt tv og gerne vil have et tv er super til 2D tv, de får så 3D med i købet.
Af Notional
Hej Kolvig

Det kommer an på hvad du vil opnå. De nye 3D tv kan tage et normalt 2D signal og selv konvertere til nogenlunde 3D (som jeg nævnte i tidligere indlæg)

For at få rigtig 3D fra en 3D bluray kræver det rigtig en ny HDMI standard (HDMI controlleren på PS3 kan opdateres). Hvis vi snakker HTPC, der skal afspille 3D BD, så er vi lidt i samme båd:

Jeg ved at PowerDVD ( BD afspiller) vil opdateres til at understøtte 3D snarligt, men desværre ikke hvornår. AMD (ati) siger de samarbejder med netop PowerDVD om det. Men om det betyder at deres tidligere grafikkort opdateres ligesom PS3 eller om vi skal vente på helt nye graffikkort er desværre et spørgsmål, branchen selv, ikke har svaret på endnu.

Selv håber jeg at mig ATI 4870 kan opdateres til 3D, men det må tiden vise.
Af telum
De nye 3D tv kan tage et normalt 2D signal og selv konvertere til nogenlunde 3D
Hvad er nogenlunde 3D? mit gæt vil være at det giver et ret dårligt resultat og at langt det meste materiale vil være bedre i 2D hvis det er lavet i 2D.

Kan du forklare mig hvordan man kan beregne hvad der står hvor dybt inde i billedet og hvad der ikke gør?
Af Notional
telum skrev: Kan du forklare mig hvordan man kan beregne hvad der står hvor dybt
inde i billedet og hvad der ikke gør?
Se linket i mit første indlæg.