Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Har lige investeret i en ny lækker Samsung LED Tv, men jeg undrer mig såre over, at kanalerne fra parabolen er så ringe (kantede), når jeg sammenligner med samme kanaler fra antennen. Jeg har viasat, og min parabolreceiver har ikke hdmi udgang, så jeg har måtte koble den med scart til tv'et. Er det scart'en der er forklaring på de kantede billeder? Synes dog at billedet er væsentligere end tidligere med mit gamle fjernsyn, som også var koblet med scart!?

Håber I kan hjælpe.
Mvh.
Zappa69
Af xcardman
hdmi er at foretrække på en fladskærm

men hvis dit tidligere tv var en crt skærm, kan SD kvaliteten udmærket være bedre end dit nye tv.
hdmi eller ej
Af zappa69
det var en typisk gammeldags billedrørstv, går ud fra at det er en crt!? SD er ????

DVS. moralen er, at jeg bør anskaffe med en ny receiver med hdmi udgang!?

:-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SD betyder Standard Definition og dækker over TV i en opløsning på 720x576 punkter. HD er minimum 720-liniers opløsning.
Af zappa69
tak for opdateringen :-)

Dvs. jeg bør skifte til en hdmi boks!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det var en mulighed ja. Så får du også adgang til HDTV.
zappa69 skrev:Hej Flatpanels

Har lige investeret i en ny lækker Samsung LED Tv, men jeg undrer mig såre over, at kanalerne fra parabolen er så ringe (kantede), når jeg sammenligner med samme kanaler fra antennen. Jeg har viasat, og min parabolreceiver har ikke hdmi udgang, så jeg har måtte koble den med scart til tv'et. Er det scart'en der er forklaring på de kantede billeder? Synes dog at billedet er væsentligere end tidligere med mit gamle fjernsyn, som også var koblet med scart!?

Håber I kan hjælpe.
Mvh.
Zappa69
Har du sat din sat boks til at køre RGB ud på scartkablet og sat tv'et til modtage RGB in på den scart indgang du bruger?

Jeg bruger scart RGB fra min Viasat boks og der står billedet helt perfekt på mit fjernsyn.

Mvh
Th@mas
Af zappa69
sat boks kører RGB, men jeg kan ikke lige lure hvor jeg finder tv'ets status, har konsulteret manualen uden held;-) Nogen bud?

Af Th@mas
zappa69 skrev:sat boks kører RGB, men jeg kan ikke lige lure hvor jeg finder tv'ets status, har konsulteret manualen uden held;-) Nogen bud?

Jeg kender ikke dit fjernsyn, men på nogle er der f.eks 2-3 scart indgange og der står der ved siden af indgangen på tv'et, hvilken af scart'erne der kan tage RGB. Jeg har set tv, hvor det kun er et af scart indgangene der kan modtage RGB, så det er vigtigt du vælger den rigtige. Andre skal man ind i opsætningen og vælge det signal man vil modtage, d.v.s RGB på tv'et.

Mvh
Thomas
Af zappa69
der er kun en scart indgang (EXT), som ifgl. manualen er RGB, så det kan nok ikke gøres anderledes ;-(
Af RogueAgent
Hvis dit TV ikke modtog RGB signalet korrekt, så ville du ikke være i tvivl - så ville der mangle mindst een af de tre farver Rød-grøn-blå som billedet er opbygget af.
Af zappa69
billedet er "kun" lidt kantet, så RGB'en er nok i orden ;-) Hvor stor forskel er der på scart/HDMI - er der virkligt tale om en væsentlig forskel?