Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Forklarer lige min problemstilling:
Jeg kører Win7 på min desktop som er forbundet DVI>HDMI til mit tv. Jeg ønsker at køre en klon så begge displays viser det samme billede.
Problemet er at min pcskærm kun kan komme op på 1680x1050 og det vil sige at der ikke kan klones i 1920x1080, da begge displays skal være samme opløsning.

Kan det virkelig passe at man ikke kan køre forskellige opløsninger i denne mode ?
Er der nogen der har en workaround ?
PS: Det er et nvidia kort.

PÅå forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, det er ganske korrekt, at man ikke kan køre 2 forskellige opløsninger i clone-mode.

Her er et eksempel: Tag eks. din mus. Når du bevæger den så fortæller du din PC, at den skal flyttes eks. 200 pixels op og 400 pixels til siden. Her ligger der så et ikon på skærm nr. 1. Hvis skærm nr. 2 har en højere opløsning hvor skal musen så flytte sig hen - og hvor vil ikonet ligge? Du kan ikke overføre en musebevægelse så den bliver ens på begge skærme, da indholdet på skærmen følger en opløsning og ikke et størrelsesforhold.

Her er et andet eksempel: Du har åbnet Word og ikonrækken i menubjælken kan ikke vises fuldt ud på skærm nr. 1 pga. for lav opløsning, men det kan den godt på skærm nr. 2 fordi der er 240 pixels ekstra i bredden. Hvordan skulle man tackle dét problem når musen jo skal flytte sig ens på de to skærme?
Af Andreas86
Ja kan jeg godt se, du har helt ret.

Men så tænkte jeg på noget andet, jeg har flere tilfældige gange i løbet af mit liv oplevet at et windows skærmbillede blev sat højere end dens native opløsning. Men da den jo ikke kan det forblev opløsningen f.eks 1680x1050 men selve desktoppen blev udviddet til 1920x1080 og man derved kun så en del af hele desktoppen. Så kunne man flytte musen ud i hjørnerne for at se den del hvor musen blev flyttet hen...
Er der nogen der ved om man bevist kan "tvinge" min pc skærm til at køre i denne mode ?
PS: OS Win7, GPU nvidia.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ikke en feature i skærmen, men i driveren. Men du har helt ret - på den måde kan du køre en højere opløsning på din monitor, og samtidigt vise 1080p på dit TV. Jeg husker dog ikke hvad denne indstilling hedder eller om den kan kombineres med clone.
Af Andreas86
Nogen der kender en metode til at opnå ovenstående ved brug af nvidias nyeste grafikdrivere ?