Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rsje97
Hej alle.

Jeg har for et stykke tid siden købt et ViewPia-tv. TV'et understøtter DVB-T - og nu spørger jeg så - hvad er det helt præcist? Jeg havde opfattelsen, at TV'et kunne opfange digitale signaler, uden et kabel til fx antenneforeningen var nødvendigt, men når man scanner efter digitale stationer finder TV'et ingenting.

Skal jeg ud og købe en antenne?!? Og hvis denne skal sættes til TV'et må det jo blive i det stik, hvor min nuværende fællesantenne sidder i, hvilket jo ikke er smart?

Kan nogen anbefale noget HW?

Mange hilsener

Rasmus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dit TV skal jo have sit signal et sted fra. Du kan ikke på magisk vis fange DVB-T kanalerne uden brug af en antenne til formålet. De sendes jo som luftbårne TV-signaler, som skal "fanges" med noget - i dette tilfælde en TV-antenne.

Du kan ikke blæse og have mel i munden, så hvis du vil bruge din DVB-T tuner, så skal du også tilslutte antennen til det antennestik dit TV har. Det betyder, at du må ofre dit kabel-TV.
Af jacob586
Forstår ikke helt hvorfor du vil bruge DVB-T? Har du ikke allerede de kanaler som kan tages via DVB-T gennem din antenneforening?
Hvis du meget gerne vil køre både antenneforening og DVB-T, så er det nemmest nok at købe en billig MPEG-4 DVB-T boks (og en stueantenne) og forbinde den til TV via et HDMI-kabel.
Af rsje97
Hej Yakken og Jacob586 og tak for Jeres svar.

Jeg synes ikke normalt jeg er "bagefter" mht. teknik, men jeg må tilstå jeg har været lidt frustreret over at konstatere, at jeg nok bliver nødt til at investere i en digital boks (som jeg troede jeg kunne undgå ved at købe et TV med DVT-T) - dette skyldes at min antenneforening kun tillader NOGLE af de nye digitale signaler igennem kabel (mit TV understøtter så ikke DVB-C, så så er jeg vel lige vidt...), men jeg er pissed over de spærrer for fx DR HD, som er en "gratis" kanal. Så derfor har jeg slynget et par "noob"-spørgsmål, simpelthen for at få bekræftet mine bange anelser...Det kunne jo være der var en anden udvej end den jeg nu må vælge: en boks :-(

Venlig hilsen

Rasmus, Aalborg.