Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg var lynhurtig til at slå til med hensyn til av-cables.dk's tilbud på et super kvalitet hdmi>dvi 15m kabel ( 389,- spar 1400,- (!) ) se link
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 74_da.html

Men hvad jeg efterfølgende læser er følgende:
HD opløsning.
Modellen er testet og godkendt på en HDMI certificeret fabrik. Testen skal sikre at de respektive længder opfylder de kvalitetskrav, der stilles til HDMI signalet omkring støjforhold.

Afhængig af udstyr og støjniveau understøtter High End Tech+Link kablerne følgende opløsninger:

2m til 10m understøtter op til 1080p.

15 m understøtter opløsninger op til 720P og 1080i.
Har jeg virkelig dummet mig (da jeg skal bruge 1080p) eller er der nogen der ved noget om emnet "lange kabler og 1080p"? :(

På forhnd tak
Andreas86 skrev:Hej

Jeg var lynhurtig til at slå til med hensyn til av-cables.dk's tilbud på et super kvalitet hdmi>dvi 15m kabel ( 389,- spar 1400,- (!) ) se link
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 74_da.html

Men hvad jeg efterfølgende læser er følgende:
HD opløsning.
Modellen er testet og godkendt på en HDMI certificeret fabrik. Testen skal sikre at de respektive længder opfylder de kvalitetskrav, der stilles til HDMI signalet omkring støjforhold.

Afhængig af udstyr og støjniveau understøtter High End Tech+Link kablerne følgende opløsninger:

2m til 10m understøtter op til 1080p.

15 m understøtter opløsninger op til 720P og 1080i.
Har jeg virkelig dummet mig (da jeg skal bruge 1080p) eller er der nogen der ved noget om emnet "lange kabler og 1080p"? :(

På forhnd tak
Well, oprindeligt hed det at DVI og HDMI som udgangspunkt ikke egner sig til kabeltræk over 5-6 meter. Jo længere kablet er, jo højere krav stiller det til kablets kvalitet, skærmning osv. Dette bliver mere udtalt jo højere båndbredde man vil overføre med kablet, derfor tages der den slags forbehold.

Det kan godt være at du kan overføre 1080p med det nævnte kabel, det er bare ikke noget producenten vil garantere, fordi margenen for at "noget" går galt i overførslen blive mindre med længere kabler.
Af Andreas86
Hvad ville du/i anbefale, at jeg sendte det retur med det samme uden at pakke det op (større chance for at få pengene tilbage) eller tror i at det virke fint nok selvom de skriver det ?
Af tommyaa
jeg vil anbefale dig verdens efter min mening bedste kabel, bjc-1 fra bluejeanscable.com det kan du sagtens bruge til 1080p 15m selv bruger jeg ikke andet og de er endda billige
Af lak
Hej
Problemet ligger i den kapacitet som et langt kabel har i en kombination med udstyret der sidder til. Det kan man komme ud over ved at købe en extender box. De findes i flere varrianter: hdmi over catX kabler, over fiber og som en forlænger box der skal sættes tæt på visnings enheden (tv, projector mv.)
Sådan en som den her (link) kan rette op på et langt kabel. Har selv brugt masser af extendere på mit arbejde og vi fører nemt 1920x1200 25 meter på et standard kabel.
http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/var ... x?art=4035

Lige en advarsel. Bare fordi et kabel virker i en kombination mellem f.eks. tv og dvd betyder ikke at det virker hvis man skifter den ene del ud når vi er oppe i lange længder af HDMI og DVI.
Af keddekubik
Har selv købt et kabel hos AV-cables som jeg åbnede, hvilket vil sige klippede plastikken op.

Efterfølgende fandt jeg ud af at det ikke var den kvalitet jeg ledte efter, så jeg pakkede det så fint ind som muligt i original emballage og sendte det retur, og fik alle penge tilbage, det kostede mig kun tilbageleveringsfragten

Så tror godt du kan vove at pakke det ud, og teste det. du har jo altid 14 dages returret
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste er ikke klar over det, men så længe vi ikke snakker om software eller spil, så er det faktisk tilladt at bryde emballagen på et produkt købt over nettet for at verificere, at varen svarer til det forventede. Man mister ikke sine 14 dages returret af den grund. Køber du i en fysisk butik så må du dog IKKE åbne emballagen.
Af Snurrerundtlyd
Jeg har selv trukket et 20 meter HDMI-kabel imellem en Sony Blu-ray afspiller og et Sony LCD-TV og det virker uden nogen problemer, også ved 1080P. Fjernsynet kan også fjernbetjene Blu-Ray afspilleren igennem HDMI-kablet, hvilket er rart siden den står 20 m væk i et andet rum uden for IR-rækkevidde.
Jeg måtte endda klippe stikket og ferritkernen (den cylinderformede dims der sidder uden på kablet tæt ved stikket) af i den ene ende for at kunne trække kablet igennem et 16 mm elektrikerrør. Derefter blev ferritkernen boret lidt ud så den kunne trækkes over kabel-enden igen og et nyt HDMI-stik blev påloddet.
Hvis man ikke er god til at lodde vil jeg dog ikke anbefale at man giver sig i krig med at lodde HDMI-stik på, men er man god til det og har en ordentlig loddekoble og loddespidser, så er det ikke noget problem selv at lodde et HDMI-stik på et HDMI-kabel. Det letteste er at splitte det gamle afklippede stik ad for at se hvordan det er forbundet. Det er også nødvendigt med krympeflex og afklipplet kabelisolering til at isolere skærmledningerne individuelt inden de påloddes.
Drjer det sig i stedet om et DVI -> HDMI kabel, så klip DVI-stikket af i stedet for, da DVI-stik er størrer og defor er det lettere at pålodde et nyt DVI stik.

Om det virker eller ej når man trækker så lange kabler afhænger af hvor støjfyldte omgivelser det er i, og hvor god HDMI-kilden og HDMI-modtageren er.
Det kan f.eks. være en fordel ikke at trække kablet i samme elektrikerør som andre kabler så de ikke støjer så meget ind i hinanden, men det er ikke sikkert det har nogen betydning.
Du vil ikke finde nogen der garanterer at HDMI kabler virker ved 1080P ved 15-20m, men i det fleste tilfælde virker det alligevel uden problemer. Der er ikke andet at gøre end at prøve sig ad.

Jeg købte bare et no-name kabel over nettet fra Tyskland, men valgte dog et ret tykt kabel (ca 10 mm) med ferritkerner i begge ender for at være på den sikre side på grund af længden. Fandt senere samme kabel hos en dansk netshop til over den dobbelte pris.

Købte følgende fra kabeluniversum24.de

HDMI-stik til pålodning: ND-25 (HDMI Stecker Metall - vergoldete Kontakte) 3,50 € (26 kr.)
Billede

20 m HDMI-kabel: D16-20 (High End HDMI Kabel Stecker auf Stecker 20m) 44,99 € (335 kr.)
Billede
Identiske kabler sælges forøvrigt til 589 kr. hos danske AV-Cables, og mange andre steder, men da jeg købte mener jeg prisen var over 1000 kr. hos AV Cables og desuden skulle jeg jo også bruge et løst HDMI-stik og der er stadig en del at spare ved at bestille fra Tyskland eller UK.
HQ 1.2 High Quality HDMI kabel - 20 m
Billede