Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af maskus
Hej alle

Jeg skal have skærm til stuen og det skal bruges til TV (yousee), film, og PS3...
Jeg overvejer LG SL8500 enten 42" eller 47" eller Panasonics G15 46"

Når skærmen kommer på plads, vil der være ca. 4 meter til skærmen fra sofaen; men jeg er mega meget i tvivl om valg skærmstørrelse.

Er 47" for stort til alm. tv brug og PS3? - Er 42" lidt for lille til film? ;;)

Jeg ved godt, at det er personlig, hvad man syntes; men smid endelig alle kort på bordet - både egen- og professionel mening samt vurdering - og ikke mindst fordele/ulemper ved given størrelser.

/maskus :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Personligt sidder jeg gerne 3 meter fra en 50" og det synes jeg absolut ikke bliver for stort. Hvis du har HD kilder og specielt til PS3 er et stort Tv ideelt, og der holder den gamle regel med at sætte komma ind (så 42" bliver til 4,2 meter) bare ikke længere.

Til 4 meter synes jeg personligt et 42" bliver for småt.
Af maskus
Tak Rasmus

Det er lige sådan et svar; jeg kan bruge...
Af BrianH
Jeg sidder godt 4 meter fra en 32", hvilket ikke er supergodt, men på den anden side synes jeg heller ikke 42" ville være for småt overhovedet
Brugeravatar
Af Weissbier
Jeg sidder 2,8 meter fra en 52", og jeg har heller ikke lyst til at se på noget, der er mindre. Slet ikke, når jeg ser BD (= 1080p). Tværtimod overvejer jeg en 60", når Sony sender en på markedet til sommer.
Af BrianH
I bund og grund handler det om hvad du vil have skal dominere din stue.

Personligt ville jeg ikke byde mine gæster at tage plads i sofaen med en 60" skærm 3 meter fra deres næser.

Har man en stor stue med flere afdelinger, så fint... så sætter vi os her for at se tv, og går et andet sted hen for at snakke. Men ellers synes jeg så store skærme ødelægger stuen og kun signalerer intet liv andet end at glo tv.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
BrianH
helt enig.... derfor tror jeg heller ikke det blir helt vildt fedt med 3D i stuen for jeg ville bestemt ikke ha en skærm på 60" eller mere til at stå og fylde og se grim ud.... samtidig med at man skal sidde tæt på for at få effekten af 3D.... men lad os se hvad det er for noget når butikkerne får de nye apparater hjem.... men tror først 3D vinder frem når det er blevet mere eller mindre standard i skærmene.... men ellers er det nok mere biograffen der er det rigtige sted at opleve 3D
Brugeravatar
Af Weissbier
Jeg vil sige, at skæmstørrelse først og fremmest afhænger af ens behov. Bruger man kun sit fjernsyn til at se nyheder, talentshows og boligindretningsprogrammer i 576i, så behøver man ikke en +50" skærm - næsten uanset afstand. I fruens og mit fælles hjem har vi vel ca. 500 film på BD og DVD, så vi prioriterer virkelig en god hjemmebiografoplevelse, og så er en stor skærm et must. 1080p på en f.eks. 40"-skærm på tre meters afstand er - efter min mening - intet bevendt, hvis man godt kan lide at se film derhjemme.

Læs evt. denne artikel om skærmstørrelse:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Af maskus
Tak tak - super med gode input og tak for artikel-link. Og ja, selv konen er med i jeres råd.

Min kone bed på den med en god filmoplevelse på storskærm. Mht. dominans af tv er jeg også helt med på - heldigvis har jeg udtænkt en snedig plan, hvor skærmen sættes op i et indhak omgivet af "flyvende" skabe... Se, det fik min kone til at acceptere str. 47"

Mht. 50" har jeg faktisk en kollega, der også vil have en stor skærm ala 52-60" - men han kæmper så med konen...

Igen mange tak for gode tanker og råd...
Brugeravatar
Af Weissbier
Jamen, velbekomme! :) Tænk på, at indtil for få år siden var den maksimale skærmstørrelse, man kunne forestille at have derhjemme, 32". Man kunne praktisk talt ikke skaffe fjernsyn der var større, for de gamle billedrørsfjernsyn var jo store, tunge og i det hele taget ikke til at have med at gøre. Derfor er der stadig meget vanetænkning, når folk diskuterer skærmstørrelse. Mange forestiller sig, at hvis har en skærm på 50" eller mere, så er hele den ene væg i stuen dækket af skærm. Sådan fungerer det altså ikke. Man indretter sin stue på helt normal vis. Skærmen er bare større, og med HD-signaler er den store størrelse helt nødvendig. Man oplever simpelthen ikke den højere opløsning på en lille skærm. Sidder man derudover også på lang afstand, ja, gæt selv... ;;)
Af keler
Jeg vil skide på hvad mine gæster mener om størrelsen på min skærm. Det må være hvad jeg syntes er fedt, der tæller.

Jeg sidder godt 3 meter fra mit 50", og det holder altså uanset hvad man kigger på. Men især til ps3 spil og BD er det bare rå fedt. Det er et tv alter og det fylder i stuen ja.. - I LOVE IT!

(Syntes ikke det er så dominerende hvis man smækker det op på væggen)
Af Kleen™

Personligt ville jeg ikke byde mine gæster at tage plads i sofaen med en 60" skærm 3 meter fra deres næser.

Har man en stor stue med flere afdelinger, så fint... så sætter vi os her for at se tv, og går et andet sted hen for at snakke. Men ellers synes jeg så store skærme ødelægger stuen og kun signalerer intet liv andet end at glo tv.
Jeg er meget enig i Brians betragtning: Vi har efterhånden fået skrabet ikke mindre end 4 fladskærms-TV i størrelsesordenen 28-52" til os (foruden de obligatoriske computerskærme) – men ikke ET ENESTE AF DEM er placeret i de rum, hvor vi tilbringer tid med gæster...:-)
Brugeravatar
Af Weissbier
Kleen™ skrev:

Jeg er meget enig i Brians betragtning: Vi har efterhånden fået skrabet ikke mindre end 4 fladskærms-TV i størrelsesordenen 28-52" til os (foruden de obligatoriske computerskærme) – men ikke ET ENESTE AF DEM er placeret i de rum, hvor vi tilbringer tid med gæster...:-)
Du bor i en 2-værelses på 50 kvm, kan jeg så næsten regne ud... :p
Af tarok
BrianH skrev:I bund og grund handler det om hvad du vil have skal dominere din stue.

Stor set enig, samtidigt med at billedkvaliteten efter min mening også vil lide gevaldigt ved alm. SD, hvis skærmen bliver for stor (>=50") med alm. seer-afstand på ca. 3m.