Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har lige købt et Panasonic V10E som har fået så gode anmeldelser rundt omkring, blandt andet her på siden.
Da jeg skulle sætte det op blev jeg dog skuffet over sort niveauet og shadow detail. Har mørklægningen i rummet, og kunne ikke engang se 2% over sort på DVE kalibrerings disken ( blu ray fra PS3 over HDMI ). Har sat RGB til full ( så der er deep colour ) og sat TV'et til THX mode. Sort niveauet eller shadow detail bliver ikke bedre med tiden, vel ?
Synes dog farverne står flot, har dog åbenbart et kritisk syn for synes der er en masse ting der blinker hvilket min kæreste ikke kan se. Vil jeg se blinkene lyse farve ved alle plasma tv fra denne generation hvis jeg ser det på en V10E ?
Senest rettet af Wision 27 jan 2010, 15:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Du skal sætte RGB til Limited på din PS3. Limited sørger for at du modtager luminans-levels i stedet for RGB levels (med Full). Full er derfor forbeholdt monitors på PC, som benytter RGB systemet. Netop indstillingen af denne kan medføre ændringer i gråtonerne i de to enderaf lysskalaen og derved shadow detail.

Deep colour har desuden ikke relevans, så længe der ikke produceres materiale i Deep Colour. Det finder du typisk kun hvis du har et video kamera selv, som har en deep colour funktion. Deep colour er endnu ikke aktuelt på tv-signaler, blu-ray osv.

Plasma blinker lidt ved de lyse farver.
Af Wision
Prøver at slå den over på limited. På mit gamle TV ( lavet af en computer fabrikant: Zepto ) blev sort niveauet og detaljerne i sort meget bedre hvis jeg satte RGB til full, så havde da ikke troet den skulle over på limited. Hvad med super white i samme menu ?

Tusind tak for det hurtige svar :)
Af Wision
Så er det afprøvet, og sikke en forskel. Nu er der mange flere detaljer end på mit gamle TV, og kan leve med let blinkende farver hvis bare sort og shadowdetails er iorden.

Nu er jeg ikke skuffet over præstationerne mere, blev lige så bange for at jeg havde købt "katten i sækken" :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Superwhite er forbeholdt visse Tv og projektorer som understøtter det. Du kan bare sætte den til on. Hvis et Tv eller projektor ikke understøtter funktionen, sker der hverken noget på godt eller ondt.
Af Wision
Ok, kunne heller ikke se nogen forskel. Der er dog en del støj i billedet jeg ikke er vant til fra LCD, har hørt om at der er en hvis mængde støj i plasma paneler, men troede ikke den ville være synlig fra normal afstand.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Plasma har støj, ja. Det skyldes, at den "blander" nogle farver ved at skifte hurtigt mellem andre.

Det burde ikke være synlig fra 2-3 meter, men hvis man kigger godt efter, kan man dog godt spotte det på enkelte farvenuancer.
Af Wision
LCD-univers.dk, de havde mere end et til 10.200, de satte prisen ned i forgårs fra noget urealistisk højt så de har stadig et lager. Synes det er sjovt at se forskellene ved LCD og plasma, troede bare ikke de ville være så tydelige. Tror ikke jeg levere dette tv tilbage, er virkelig et flot billede selv med den smule støj og blinkeri i lyse farver.
Af Kratz
Hvad er urealistik højt?
Jeg købte selv forgængeren PZ800 til 15.400 kr efter den var faldet en del i pris!
Synes det er helt vildt som priserne rasler ned, men det er jo kun godt.
V10 er efter min mening det bedste 42 tommer TV du kan købe i dag.
Af Ney
Jeg stjæler lige tråden lidt her :)
Efter at have fået min Oppo med tilhørende kalibrations dvd (også dve)har jeg fået fintunet min V10 lidt på lyset når rummet er mørklagt, og var også lidt skuffet over shadow-detail.

Nogen der har nogle tricks til at optimere indstilingerne for at tvinge endnu mere shadowdetail ud af panelet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Har du opsat din Oppo korrekt?

Muligheden på Panasonic modeller er at hæve indstillingen kaldet "kontrast". Ved at hæve denne forskyder man gamma en anelse, men kan nå lidt bedre shadow detail. Til gengæld går man også på kompromis med sort, hvis den hæves for meget.
Af Ney
Rasmus Larsen skrev:Har du opsat din Oppo korrekt?
Det er jo lige det! Må hjem og leje i dag.

Har filet op og ned på lys og kontrast igennem hele DVE kalibreringen og har ikke kunne få noget nævneværdigt extra shadow detail ud.

Tillægsspørgsmål: hvor godt skal man forvente at performe på DVE kalibreringens skiven? Det nytter jo ikke noget hvis jeg sider og er skuffet over en ganske udemærket performance bare fordi der står i DVE manualen man skal kunne se alt :p

edit: et forslag til fremtidige flatpanels test: en gennemgang af 1-2 testbilleder fra ekspelvis DVE der beskriver hvor god performance er eksempelvis hvor mange % blokke man får i shadow detail (hvis det giver mening).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ney skrev:edit: et forslag til fremtidige flatpanels test: en gennemgang af 1-2 testbilleder fra ekspelvis DVE der beskriver hvor god performance er eksempelvis hvor mange % blokke man får i shadow detail (hvis det giver mening).
Det gør vi allerede :)
Vi bruger bare vores eget testprogram monitorTest her: http://www.flatpanels.dk/monitortest_dk.php

Jeg ved godt at jeg ikke fuldstændig udpensler hvor mange skridt vi kan se i anmeldelserne, men det er denne som blandt andet bruges som reference.