Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MEOLSEN
Hej!

Har set at man kan få Terminator 2 som Blue Ray. På min DVD udgave står der at den blev released i 1992. Jeg kan ikke forestille mig at man for næsten 20 år siden havde teknikken til at optage den i Full HD format. Så er det ikke lidt "snyd" at sælge den som Blue Ray format, da der formentligt er tale om en opskaleret version?

For mig er det lidt det samme som visse HD kanaler der "bare" opskalere alm. SD signaler. Det er altså ikke rigtig HD i min verden. For selvfølgelig har TV selskaberne noget bedre grej til at lave en opskalering, men de fleste Tv kan idag vel lave en fin opskalering.
Af Guruen
Jo, det kan sagtens passe at gamle film udkommer på BlueRay:

Forklaringen ligger i denne tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=13707
Senest rettet af Guruen 17 jan 2010, 22:25, rettet i alt 1 gang.
Af Marlowe
Hej!

Jeg gætter på at de har fundet de analoge rå-film (eller kopier) frem og scannet dem i en digital scanner. Derudover har det sikkert være nødvendigt at anvende film-restaurering, f.eks. renset filmen (fjernet ridser), opfrisket farverne, eller måske øget kontrasten.

Det er nogenlunde lige så meget snyd, som alle de andre film og plader der er optaget analogt, og senere er udkommet på DVD og CD.
Af RogueAgent
Film har langt højere opløsning end 1080p, så uanset alder vil det sagtens kunne lade sig gøre at udgive film på blu-ray, forudsat at den originale film stadig eksisterer så den kan scannes.

The Wizard of Oz og Casablanca er eksempler på blu-rays med fantastisk billede, på trods af at de er ca 70 år gamle.