Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg sidder her foran mit gamle billedrørs tv og er blevet træt af dage. Nu vil jeg ha' noget ordentligt!

Jeg har stenet lidt rundt omkring for at finde et tv jeg ville blive tilfreds med, men det er gået op for mig at jeg ikke aner en kæft om det :D
Derfor håber jeg på at få noget hjælp af nogen der ved hvad de snakker om. Jeg har ca 5000+/-
at lege med, så ved det er begrænset hvad man kan få.

Jeg så at der blev anbefalet dette tv:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... i1%29.html

og så har jeg selv overvejet dette:
http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/ ... i1%29.html

Men senere hen har jeg fået at vide at Plasma er at foretrække frem for LCD ? Jeg har på ingen måde råd til LED, så det er de to slags valget står i mellem.

Nogen ideer?

Mvh Sebastian. Splinter ny bruger ;)
Af Nick_S
Jeg ved godt at du er ny og alt det der, men du bør da lige overveje at bruge søgefunktionen og søge efter lignende topics som dette.
Selvsamme spørgsmål med selvsamme budget har været oppe RIGTIG mange gange!

Men hvad, no harm no foul :)
Til det budget skal du have et Panasonic TXP42X10Y der snildt fåes indenfor dit budget. Dette er klart det bedste bud i din prisklasse (hvilket du også vil finde ud af hvis du vælger at gøre brug af søgefunktionen en anden gang ;))
Af sebalistic
Jeg må indrømme at jeg blev lidt forvirret over funktionen og min dovenskab tog over - derfor jeg måske ikke har gjort min research ordentlig! Det undskylder jeg selvfølgelig.

Men - uden at vide noget om fladskærme, synes jeg ikke at beskrivelsen af det tv du anbefaler lyder specielt tiltalende i forhold til de to jeg selv har postet. Er det bare fordi jeg som sagt ikke aner hvad jeg snakker om? :D
Af xcardman
LED er stadig lcd bare med en anden belysning

Men ja en x10y er den bedste i prisklassen. Det er nok skrevet 1000 gange og det stadig det rigtig valg hvis billedekvalitet spiller en rolle
Af Nick_S
sebalistic skrev: Men - uden at vide noget om fladskærme, synes jeg ikke at beskrivelsen af det tv du anbefaler lyder specielt tiltalende i forhold til de to jeg selv har postet. Er det bare fordi jeg som sagt ikke aner hvad jeg snakker om? :D
Det er jeg bange for ja ;)
Du kan desværre ikke læse ud fra specifikationer om en skærms billedkvalitet er noget værd. Dette er Panasonics "billige" serier et forrygende eksempel på.

5604 er fuldstændig håbløs ved siden af denne Panasonic. Toshibaen kender jeg ikke, så den kan jeg desværre ikke skyde i sænk, men generelt gælder det at X10Y er det bedste tv i dette prissegment :)
Af sebalistic
Bevars! Jeg tror igen at det er min uvidenhed der gør at jeg ikke føler mig tilfreds - jeg aner jo ikke hvad forskellen på HDready og FullHD er. Men dem jeg har fundet har Full HD, Det har den du har fundet frem ikke - det lyder så smart :D men det kan jeg vel gå ind og læse noget om et eller andet sted herinde ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et godt sted at starte her på siden er i vores fokusartikler, hvor du nok bør starte med vores "Købsguide". Du finder fokusartiklerne på forsiden, nederst til højre eller via dette link:
http://www.flatpanels.dk/artikler.php

Derudover har vi jo en hel del test af skærme, som kan læses efter behag:
http://www.flatpanels.dk/tests.php

Og ikke mindst, så har vi allerede lavet en fin liste over TV der anbefales (tjek det enorme banner øverst...):
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Hvis du vil se hvilke skærme der klarede sig bedre end normalt, så har vi også en liste over awards, hvor du sjovt nok finder X10Y på:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687
Af mgala666
Jeg låner lige denne tråd, da jeg er i nogenlunde samme båd som en 1 mia andre forvirrerede danskere ;)

Har et behov, der siger cirka 42 tommer, film og sport efter mørkets frembrud og højst sandsynligt krydret med en PS3 og Bluray, og You See Plus (dvs en håndfuld HD kanaler smidt i nakken).

Afstand til TV er cirka 2,5 meter. Alene af den grund tør jeg ikke gå højere op i tv størrelse, men omvendt når det nu skal være, skal det heller ikke være alt for småt.

Jeg er lun på Panasonics X10, hvilket jeg kan læse mig frem til, at det er value for the money og burde dække mit behov.

Dog har jeg et par spørgsmål. Min tvivl går på, at jeg skal købe storebroderen G10 i stedet og ofre de 2300 kr mere og få et Full HD.
Nu sidder jeg jo ikke så langt fra TV'et - vil det være synligt og pengene værd?

Og...er der drejefod på G10'en? Synes ikke jeg kan se det nogensteder :-/

Og sidste spørgsmål - nu ser jeg, at disse Panasonic'er har SD kort læser. Hvis nu man har optaget film med sit digital kamera, kan den så afspille det (eller andre film), eller kan den kun vise still billeder?

På forhånd tak og tak for en fantastisk side! Den har gjort mig godt (og grundigt forvirret og klogere) de sidste 14 dage, haha :D
Af mgala666
øj, brænder lige inde med et par flere spørgsmål :)

Hvor stor forskel er der på, at se dvd med scart til dvd med HDMI kabel på sit nye fladskærms tv?

Overvejer i at købe en PS3 i samme åndedrag, som jeg køber nyt tv :)

Vil jo gerne ha' det optimale ud af mine dvd'er og tv :)

Og vil jeg kunne se forskel på en alm dvd i en blueray afspiller og en blueray skive, hvis tv'et ikke er full hd?

Tusind tak for jeres hjælp :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er altid en fordel med en digital overførsel af billedet, så HDMI er en god ting. Hvis du køber en PS3, så fungerer den jo både som Blu-Ray og DVD-afspiller, så det vil også være en god løsning alligevel.

Håndteringen af DVD i en Blu-Ray-afspiller veksler desværre meget. Du skal op i dyrere dedikerede afspillere såsom dem fra Oppo før du får en rigtig god DVD-håndtering. Men uanset hvad, så vil der være en verden til forskel på DVD og Blu-Ray uanset om TV'et er HD Ready eller fuld HD. Du skal sidde MEGET tæt på et fuld HD TV før du kan se forskellen mellem 720p og 1080p opløsningen.
Brugeravatar
Af truehorses
I din budget ramme .....Køb en X10Y -
Det absolut fedeste billede....til prisen

Full hd er i 42" ligegyldig med mindre du sidder meget meget tæt på skærmen (1½ mtr) når du ser Blue ray materiale...

Det er en super ide at bruge tid herinde på at læse diverse artikler om
f.eks HD/HD ready - HDMI/scart osv.....
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er modellen lige over X10, hvor du får fuld HD.