Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HenningR
Da mine 2 unger er blevet så store at de vil ud og have deres egen fladskærm på værelserne, er jeg kommet lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge
da de ikke helt skal bruge det til det samme men næsten..

Unge 1

Skal mest bruge det til ps3 og derudover alm fjernsyn og lidt film.
(her falder mit valg på Sony kdl-40W5500) pga Ps3´en

Unge 2
Ser meget sport(fodbold) og alm tv.
(her falder mit valg på Panasonic TXP42G10E) pga Fodbold´en)

valget på disse 2 er også fordi der er en Max pris på 7000 pr stk

Er jeg helt forkert på den, gode råd, også om andre fjernsyn´s valg modtages meget gerne..

Mvh
HenningR
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Gode valg. Du kan dog godt nedgradere til X10 til nr. 2 hvis du vil spare lidt penge (og strøm), da der pt. ikke er noget fuld HD TV at hente nogen steder. Det vil måske skabe lidt splid i det lille hjem hvis barn #1 får fuld HD og #2 ikke gør. Uagtet af det ikke har synderlig betydning for kvaliteten :)
Af HenningR
Tak for svaret..

Unge 2 ser da også dvd film engang imellem, og spiller lidt ps2, så måske skulle han alligevel ofre de penge ekstra.

Vil der ellers være nogen nævne værdig forskel på kvaliteten af billederne på de to fjernsyn.
eller skulle man vælge at købe to stk Panasonic selvom det skal
bruges til en ps3.?

Mvh
HenningR
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
PS2 og DVD er stadig kun SD opløsning. Fuld HD er 100% ligegyldigt til sådanne formål. Du skal som minimum se BluRay eller HDTV før det har relevans med fuld HD.

Ja, der vil være forskel i kvaliteten, men hvis det ene primært skal bruges til en PS3, så vil der være flere ting der taler for et LCD TV som W5500. G10 leverer et bedre billede end W5500 (og i min mening gør X10 også), men W5500 vil kunne tåle stillestående billeder noget bedre.
Af HenningR
Stillestående billeder, er det når man spiller spil på skærmen.?

Det er jo et svært valg, bla. fordi han jo nødig skulle fortrække at se normalt fjersyn på sin storebrors. :-)

Men hvis man siger at han bruger ca 3 ud af 25 timer om ugen på at spille ps3 spil, ville du så stadigvæk vælge W5500.?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I et spil vil der typisk være en pointtavle eller lign. der aldrig bevæger sig, som må betegnes som stillestående.

Med 3 timers spil, så er det fuldstændigt ligegyldigt hvilken teknologi du køber. Du kan ikke brænde et billede fast på så kort tid. Hvis du vil undgå for megen ballade, så kunne du jo købe samme TV til begge unger. X10 koster ca. 5000 kr. inkl. vægbeslag. W5500 koster godt 1000 kr. mere og har, i min mening, et dårligere billede. Jeg ville ikke prioritere fuld HD overhovedet i denne situation og effektforbruget vil også være ca. det samme for de to modeller, så heller ikke dér er der noget synderligt at hente. Går du efter 37" modellen af X10, så er forbruget lavere end for 40W5500.
Af HenningR
Så kom vi ud og kigge på de forskellige fjernsyn igår, fik set et G10 i en Fona, synes godt nok det virkede lidt tamt og fladt i farverne når man stod og kiggede på det, men formoder det bedre kan indstilles efter eget ønske derhjemme.?

Nu skulle de jo have G10 på tilbud i Elgiganten til 6999,- (hvilket jeg også kunne få det til i Fona, men han havde kun et og ingen returret)! så vi fløj i Elgiganten, de havde først fjernsynet på torsdag, men som andre herinde, fik vi tilbudt LG 42PQ6500, men til 5999,- stk, da vi jo skulle bruge to, men ved ikke rigtig med det LG, det ser ikke ud som om det er særlig tilfredsstillede for de andre herinde som har købt det.
Derfor, kan man sammenligne de to fjernsyn, og hvad er bedst.?

HenningR
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Til dit brug bør du styre udenom LG og især PQ6500, da den har lidt nemt ved retention. Til PS3 vil det være en dum kombination når det er børn der skal betjene det - de tager næppe hensyn til faren for burnin.

Du kan ikke bedømme farveindstillinger i en butik. Indstillinger og lysforhold er simpelthen for forskelligt til at du kan sige andet end "den der ser anderledes ud". Om noget er korrekt eller ej har du ikke en chance for at bedømme. Du må stole på de målinger der er foretaget i vore tests i stedet, og læse Rasmus' kommentarer til farvegengivelsen. Korrekte farver har desuden ikke nogen "pang"-effekt, så hvis du har kigget efter noget sådant, så har du kigget efter noget forkert. Stærke farver har en tendens til at overdøve, så hvis du stiller et "korrekt" indstillet TV op ved siden af et TV med standardsinstillinger, så vil sidstnævnte fange dit blik først og førstnævnte vil se noget udvasket ud i forhold til.

Jeg ville stadig anbefale dig X10-modellen, da jeg synes G10 er overkill i din situation. Det er et absolut minimumskrav at TV'et fodres med fuld HD for at få glæde af opløsningen, og intet af det materiale du har nævnt er i fuld HD - heller ikke hovedparten af PS3-spillene.
Af BrianH
Da jeg var lille fik jeg en radio på værrelset - men ikke før efter jeg var konfirmeret...

Er det for de skal holde sig væk fra stuen De skal have hver en 40" fladskærm? Eller er det den barske udendørsleg du vil undgå, eller at de skulle finde på at lege med hinanden?? :)
Af HenningR
BrianH : den yngste af vores børn er 16 og den ældste er 18, så lege sammen. næææ det tror jeg nu ikke de gider, men jeg kan da spørge. :D
Og udendørs leg, betyder vist noget andet i den alder.. 8)

Nu tilbage til emnet..

Jeg har været inde og tjekke priser på de forskellige fjernsyn X10 er
på tilbud i Føtex til 4999,- stk (42") vistnok billigt nok ik.? men hvis nu jeg i Elgiganten kan få forhandlet G10 ned til 5999,- stk fordi jeg skal bruge to, ville det så ikke at fortrække.?

Henning
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ud fra et kvalitetsmæssigt synspunkt, så er G10 klart det bedste TV. Der er dog flere ting, der taler for X10 i min mening, såsom pris og strømforsbrug (når det nu stadig er dig der betaler), samt det faktum at fuld HD åbenbart er spildt på deres brug da de ikke har adgang til fuld HD materiale. G10 har også et blæser indbygget, som nok vil give lyd fra sig, hvor X10 ikke har.

Med alt dette sagt, så vil du dog ikke gå galt i byen med nogen af de to modeller (ej heller med W5500 hvis du skulle skifte mening). Det er gode TV alle sammen.
Af jakobkp
Nu har jeg købt et PQ6500, og regner med at sætte en ps3 til..

Du snakker lidt om burnin ved ps3 yakken, er det noget man skal være ekstra opmærksom på, og kan man forbygge det? :)
Af HenningR
Har godt læst lidt om den blæser i G10, altså at den skulle larme lidt, men det er vist ikke alle der kan høre den når fjernsynet køre.

Undskyld min uvidenhed, men er Blu-ray film ikke Fuld hd matriale, burde drengens Ps3 ikke kunne afspille dem.

Og rigtigt fedt med din hjælp, takker mange gange..

Henning
Af telum
Jo det kan den, men det kræver jo de ser blueray (du har kun sagt ps3-spil, dvd og alm tv) :)