Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

På dette link:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1261920078

kan man se mange af de rigtig gode tilbud på Blue-ray afspillere. Jeg må altså eje en meget snart... :-)

Jeg har et Panasonic V10 42" fjernsyn.

Ud fra Flatpanels liste, hvad skal jeg så gå efter? Er der overhovedet den store forskel på afspillerne?

Inden disse "under 1000,- tilbud" var jeg ved at købe en Panasonic DMP-BD60K. Den står p.t. til omkring 1500.

Nogle der har et godt råd til mig?
Af noxity
Til at starte med skal du have klarlagt dit behov.

Hvis du udelukkende køber Blu-ray for billedets skyld, så er min påstand, at der ikke vil være nogen synlig forskel på de forskellige afspillers billedkvalitet.

Det du så har at vælge ud fra er:
Opstartstid til afspilning, navigerings hastighed og kvalitet af opskalering af DVD.

Et af de punkter som Blu-ray forbedre væsentlig ud over billedet, er lyden. Hvis du har et, eller har planer om at udbygge dit setup til 5.1 - 7.1. Så er det også vigtigt hvad de kan dekode af de forskellige lydformater. Her er det specielt DTS HD og Dolby True HD, du skal kigge efter. Disse to formater kan levere lossless kvalitet i op til 8 kanaler (7.1).
Herudover skal du også gøre dig klart hvilke udgange afspilleren har til lyd. Dette skal jo passe med hvad din reciever skal bruge.

Kan kan intet sige om hvilke af disse afspillere der er bedst, men dette kan måske hjælpe dig til at gøre listen lidt kortere. Herefter kan du prøve at søge efter nogle anmeldelser på nettet.
Af Kratz
Panasonic BD60 er bestemt et godt bud, især hvis du samtidig har et Panasonic TV. Så kan du benytte samme fjernbetjening.

Hvordan ligger det med lyden? Har du et anlæg til at håndtere det?
Når man køber Blu Ray afspiller er det en god idé at overveje hvordan lyden skal håndteres. Den lyd der kommer ud af de fleste TV er ikke til at råbe hurra over, især ikke til filmbrug. Her vil et anlæg gøre det langt bedre.
Nå, det blev en længere smøre, og jeg skal da heller ikke bestemme hvordan du håndterer lyden, det jeg blot ville nævne var, at hvis du vælger at køre lyden over et anlæg, skal du tænke på om den har HDMI indgang. Har den ikke det vil det være smart at investere i en afspiller med flere analoge udgange som f.eks. Panasonic BD80.
Af Guruen
Hejsa

(B - Her kommer lige lidt mere info:

Jeg har ikke fjernsynet koblet til et anlæg
Afspilleren skal have hdmi
Opskalering af dvd er vigtigt
Opstartstid og navigering er ikke særlig vigtigt

At benytte samme fjernbetjening ville betyde meget.

Jeg har forsøgt at læse mange test og anbefalinger, men man bliver jo mere og mere forvirret... Ligesom da jeg skulle vælge fjernsyn (som jeg er virkelig glad for...)
Af noxity
Hvis du vil have den til at virke med én fjernbetjening, så virker det mest problemfrit hvis afspiller og TV er af samme
mærke.
Af Kratz
Guruen skrev: Jeg har ikke fjernsynet koblet til et anlæg
Afspilleren skal have hdmi
Opskalering af dvd er vigtigt
Opstartstid og navigering er ikke særlig vigtigt

At benytte samme fjernbetjening ville betyde meget.
Alle Blu Ray afspillere har HDMI. Tror simpelthen ikke du kan få dem uden. Det var mere et spørgsmål om din forstærker/receiver har det, men hvis ikke du skal benytte et anlæg alligevel, så er det jo underordnet.

Hvis du gerne vil have en afspiller som er god til DVD opskallering vil jeg anbefale du kigger efter Oppo BDP-83. Den fås ikke bedre, men så kommer prisen også op på 5.000 kr.
Nævnte Panasonic gør det nu også fint, og her kan du som sagt benytte samme fjernbetjening.