Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bytepusher
Hej, først og fremmest en tak for en rigtig god side og forum!

Så er her endnu et af de mange LCD/LED vs. Plasma indlæg :)

Jeg har nu et stykke tid bestemt mig for at jeg vil ha' hængt et nyt TV op i stuen, men jeg kan virkelig ikke bestemme mig for hvilket. Jeg var dog nærmest fast besluttet at jeg ville have et Samsung 46" 7000-Serie TV primært pga. dens nye teknologi, lave strømforbrug og så at det ikke vejer ret meget og derfor nemt kunne hænge på væggen, men efter diverse reviews, brugeranmeldelser osv. er jeg kommet i tvivl om LED virkelig er det jeg skal købe.

Det jeg primært skal bruge TV'et til er BD/DVD film via HTPC, PS3 og Xbox360, nok fordelt på 90% brug til at afspille HD film.
Alment TV ser jeg nærmest ikke, men hvis jeg kommer til det i fremtiden, skal det kunne køre høre nutidens standarder; MPEG4, DVB-T/C etc, ligeledes er lyd ikke en vigtig faktor da alt kører over forstærker og stuehøjtalere.

Det jeg kan se som går igen de fleste steder, når der snakkes om LED-TV der bruges til gaming, er folk der brokker sig over input lag og "tear" på LED skærme.

Jeg går efter at få noget med en god billedkvalitet med henblik på en god filmoplevelse og præcis grafik når jeg spiller konsol.
Selvfølgelig er der også en andre faktorer som design og strømforbrug, men det er bestemt ikke den afgørende, kun "Nice to have".

Jeg har ud over Samsung 46" 7000-serie overvejet et LG 50PS8000 efter at ha læst lidt her på forum.

Jeg har stadig hørt mange skrækhistorier om burn-in's på plasma, og især da det jo kan ske at man falder i søvn på sofa'en med en dvd kørende, der så brænder en silhuet af en menu fast.
Hvor nemt er et burn-in at slippe af med, hvis uheldet er ude. Selvfølgelig hvis man når fjernsynet er nyt, tager de forholdsregler der også er beskrevet i en fin artikel her på siden.

Hvad er jeres inputs/erfaringer med LED TV og spllekonsoller?

På forhånd tak
Brian
Af Rolfiboy
Er lige lidt nysgerrig, hvad mener du med "tear"?
Af bytepusher
Rolfiboy skrev:Er lige lidt nysgerrig, hvad mener du med "tear"?
Ukorrekt og gnidret billede, fx at responstiden er for høj.

/Brian
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tearing er ikke noget der relaterer til panelteknologi. Det relaterer til den hardware, der leverer spilgrafikken. Tearing opstår typisk i forbindeles med PC-spil, hvor du ikke bruger V-sync. Et TV laver ikke selv tearing - kun lag eller slør.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
bytepusher skrev:
Rolfiboy skrev:Er lige lidt nysgerrig, hvad mener du med "tear"?
Ukorrekt og gnidret billede, fx at responstiden er for høj.

/Brian
Det er ikke tearing. Det er slør. Tearing er et helt andet begreb jf. mit forrige indlæg.
Af bytepusher
yakken skrev:
bytepusher skrev:
Det er ikke tearing. Det er slør. Tearing er et helt andet begreb jf. mit forrige indlæg.
Så takker jeg for at gøre det klart for mig også :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mht. LED, så er det blot et almindeligt LCD-TV, så du kan tage erfaringer herfra og føre direkte over. Det du bør huske er, at systemer såsom 100 Hz, ekstra støjfiltre mv. alt sammen vil øge inputlag, så du bør slå disse fra. For 100/200 Hz systemernes vedkommende bevirker dette dog, at responstiden stiger, da disse systemer primært har til formål at mindske slør og gøre bevægelse mere flydende. I film er det ikke kritisk, da du jo ikke selv styrer noget, men i spil er det et problem.

På plasma-TV er 100 Hz ikke det samme, så dér er det ikke nødvendigt at slå dette fra med mindre der samtidigt er tilføjet frame-interpolation.
Af B0B0
Kigger med da jeg har samme kriterier. Har overvejet LG8500 og Samsung 855. Hvordan er LG8500 til konsol ?
Af stefan89sss
Hej

Jeg har fik mit UE46B7050 for nylig og må sige det er utroligt billede kvalitet når jeg spiller på min PS3 eller ser film derover.

Jeg kan godt anbefale UE46B70xx.