Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af eXeel
Disse topics er der flere af, om Panasonics serie. Men mærker at mange på dette fora er nysgerrige efter disse mærker, så derfor skader det ikke at få belyst flere vinkler.

Jeg har, heldigvis, ikke skullet have et TV selv endnu. Først undersøgte jeg for sjov, så skulle jeg finde et til mine forældre (der valgte X10) og nu om en måned eller to skal vi selv have et.

Men i denne proces er jeg hopper rundt imellem de tre Panasonic muligheder i 42". Først var X10 meget interessant, da den var et rigtig godt billede til prisen, der skulle være max 7.000 kr (prisen dengang).

Så blev jeg lidt tændt på G10erens lidt bedre billede, med sit Neo PDP panel. Og havde egentlig tænkt mig at oprette et topic for at høre, hvilke egentlige tekniske forbedringer mellem X og G10, der skulle være. Noget mere faktuelt og håndgribeligt, fremfor "Jo dyrere model, jo bedre" som altid er svaret.

Men så tænkte jeg, jeg lige ville sammenligne med V10eren og nu sidder jeg efter at have læst alle tre anmeldelser samt forumtopics igen og er faktisk tæt på at vælge V10eren som min foretrukne.
Dette grundet:
  • - Den flottere facade med glasset der går helt ud (TVet er i fokus i en stue, ligesom et maleri. Udseende betyder noget)
    - THX profilen (bedre billede, siger nogle. Andre vælger den fra. Hm)
    - Full HD (skal ikke bruge det nu, men kan jo være man med godt TV gider købe fx PS3 og leje Blu Ray. Ved dog ikke. Sidder 3 meter fra).
Men prisen er også 2.500 kr mellem X10 og G10, samt 3.700 kr mellem G10 og V10eren på Cinemagic.dk.
Det er alligevel en sjat penge.
Øv for et dilemma...

Hvad kan man egentlig regne med mht. prisen om et par måneder eller lidt efter? Ved man hvornår der kommer nye modeller ud og om det påvirker priserne for disse modeller?

Jeg synes det er svært... Specielt når man er studerende, kæresten dog har fået job, men man kommer til at få ca. 14.000 udbetalt hver. Så pengene hænger ikke på træerne. Men omvendt har vi en holdning til, at hellere købe dét, der gør os tilfredse end bruge 75% af pengene på noget, vi ikke rigtigt nyder.
Så er spørgsmålet om priserne nu kan forsvares, eller om priserne bliver mere overbærende indenfor en nær fremtid på nogle måneder eller tre. Det ved ingen vel...
Brugeravatar
Af CrazyA
Hej eXeel.

Kan kun sige at jeg føler med dig, da jeg selv står med nogenlunde samme problem.
Jeg har dog valgt G10 fra, da jeg har læst den har nogle problemer med panoreringer. Talte også med en hos PP, han sagde at hvis jeg skulle afspille BluRay så var V10 at foretrække. Hvor imod hvis det kun var alm. TV kiggeri, så var G10 en kanon skærm.
Pt hælder jeg til V10 pga dens design, da jeg som du mener at det hænger i stuen. Så derfor må det også gerne se godt ud. Det skulle så samtidig være bedre end G10 til shadow detail, hvilket for mig er vigtigere end sort niaveau.
Det der så til gengæld skræmmer mig ekstremt meget ved V10, er det´s helt absurde strømforbrug 350w, det bliver altså hurtigt til nogle kroner.
En anden ting som skræmer mig ved dem begge er de indbyggede blæsere, for er der noget jeg ikke kan tage, så er det unødig støj. Ligesom jeg også er lidt nervøs for brummen ved lyse farver, dette døjer jeg pt med på mit PX80 og det er ved at drive mig til vanvid.

Jeg er også begyndt at kigge lidt efter Samsung LE40B755, da jeg er for nærig til at købe Samsung UE40B8050 som jo ellers må siges at ha designet med sig og samtidig får en award her på siden. Men jeg har ikke rigtigt fundet nogle Danske sider endnu, hvor man kan læse om den skærm. Så jeg er ikke rigtigt sikker på, at jeg tør hoppe på den :(

Hvor om altig er, så føler jeg med dig. Da jeg ved hvilken situation du befinder dig i.
Held og lykke :)
Brugeravatar
Af Fibber35
Det der så til gengæld skræmmer mig ekstremt meget ved V10, er det´s helt absurde strømforbrug 350w, det bliver altså hurtigt til nogle kroner.
En anden ting som skræmer mig ved dem begge er de indbyggede blæsere, for er der noget jeg ikke kan tage, så er det unødig støj.
Inden du forkaster dit valg af V10, på baggrund af CrazyA forkerte oplysninger vedr. strømforbrug, vil de anbefalede indstillinger som Rasmus kom frem til i sin test bringe strømforbruget ned på 196 W. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre fra V10 ejere om de døjer med med støj fra blæser og brummen ved lyse farver, og er disse hørbare fra ca 3,5-4m afstand?
Brugeravatar
Af CrazyA
Fibber35 skrev:Inden du forkaster dit valg af V10, på baggrund af CrazyA forkerte oplysninger vedr. strømforbrug, vil de anbefalede indstillinger som Rasmus kom frem til i sin test bringe strømforbruget ned på 196 W. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre fra V10 ejere om de døjer med med støj fra blæser og brummen ved lyse farver, og er disse hørbare fra ca 3,5-4m afstand?
Hej Fibber35

Det er jo ikke helt forkert med de 350w, men ja du kan komme længere ned hvis du bruger indstillingerne her på siden. Men nu er det jo ikke os alle der bryder os om det "korrekte" billed. Jeg kan feks. godt lide et lidt lysere billed, samt lidt kraftigere farver. Men det er jo smag og behag :) Så er man som jeg, så vil man ikke komme ned på så få watt.

Ligesom dig, kunne jeg også godt tænke mig. At høre folk´s erfaringer mht. Støj på 3-3,5 meters afstand. (Vi skal måske oprette en anden tråd, så vi ikke stjæler eXeel´s tråd)

Ha en god dag.
Af eXeel
Ja tak :) Vil gerne fokusere på de direkte forskelle imellem disse tre modeller, samt på tanker om prisniveauet i den nære fremtid.
Af Thor-thor
CrazyA skrev: Hej Fibber35
......... Men nu er det jo ikke os alle der bryder os om det "korrekte" billed. Jeg kan feks. godt lide et lidt lysere billed, samt lidt kraftigere farver. Men det er jo smag og behag :)
Ha en god dag.
Hvorfor betale i (relativ) dyre domme for en skærm, hvis fordel netop er at den kan vise et nogenlunde korrekt billede, hvis du alligevel ikke har tænkt dig at bruge det? Det er jo ikke meget ved at købe et tv der kan vise et korrekt billede, som man så selv "fejljusterer"

Så kan du da ligeså godt købe et billigere tv, hvor du kan finde modeller med mere "knald på" lys farve
Af Ney
Fibber35 skrev:
En anden ting som skræmer mig ved dem begge er de indbyggede blæsere, for er der noget jeg ikke kan tage, så er det unødig støj.
Inden du forkaster dit valg af V10, på baggrund af CrazyA forkerte oplysninger vedr. strømforbrug, vil de anbefalede indstillinger som Rasmus kom frem til i sin test bringe strømforbruget ned på 196 W. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at høre fra V10 ejere om de døjer med med støj fra blæser og brummen ved lyse farver, og er disse hørbare fra ca 3,5-4m afstand?
I et helt stille lokale kan jeg høre en svag summen fra V10'erens indbyggede blæsere. Det skal dog siges at den summer mindre end min Netbook (11" HP), så det er virkelig kun i helt stille rum det kan høres.
Skærmen brummer også lidt ved helt lyse billeder, men det er ikke noget jeg lægger mærke til i sofaen (ca 3 meter), kun hvis jeg skal over og skifte dvd eller sådan noget (og der igen ikke er noget andet lyd i lokalet).

ps. Jeg valgte V10 da
1)jeg ikke kunne skrabe de extra 10k sammen til et ISF kalibreret Pioneer
2) V10 iTHX er bare så meget mere flot end G10.

ps. hvorfor er folk blevet så opmærksomme på om skærmen bruger 200w eller 300w? Prøv at kig på hvad jeres dvdafspiller, settop boks, køle/fryseskab + standbyprodukter bruger, lidt mer forbrug på tv'et ka da være hamrende ligegyldigt. (imho :p )
eXeel skrev: Hvad kan man egentlig regne med mht. prisen om et par måneder eller lidt efter? Ved man hvornår der kommer nye modeller ud og om det påvirker priserne for disse modeller?

Jeg synes det er svært... Specielt når man er studerende, kæresten dog har fået job, men man kommer til at få ca. 14.000 udbetalt hver. Så pengene hænger ikke på træerne. Men omvendt har vi en holdning til, at hellere købe dét, der gør os tilfredse end bruge 75% af pengene på noget, vi ikke rigtigt nyder.
Så er spørgsmålet om priserne nu kan forsvares, eller om priserne bliver mere overbærende indenfor en nær fremtid på nogle måneder eller tre. Det ved ingen vel...
Panasonic har været rimelig konstante med nye produkter omkring juni, så går nok en del tid før der kommer demomodeller/rester til nedsat pris. V10 er faldet 1000-1500kr siden august, så måske man ka være heldig med lidt januar udsalg med et ekstra hug i prisen, men det er ikke noget jeg ville satse på.
Af Beckham
Jeg har været i samme situation og endte med G10. Inden jeg går videre, så nævnte du noget om full hd som argument for V10. G10 har også full hd, så den del behøver du ikke have med i argumenterne når vi snakker G10 vs. V10

Anyways...jeg var også meget i tvivl om det skulle være V10 eller G10. I sidste ende var det eneste argument for mig designet. V10 er helt klart flottere, men synes bare ikke lige jeg ville give 3-4 kilo mere for et lidt flottere design. Billedmæssigt så jeg dem begge i et autoriseret Pana center og må indrømme jeg ikke kunne se den store forskel. Er sikker på at hvis man virkelig er HIFI\billed nørd, så man vil sikkert kunne forskellene klarere, men jeg tror at for langt de fleste vil G10 være mere end rigeligt rent billedkvalitetsmæssigt. Jeg selv går da bestemt op i at have et godt billed, men er ikke über perfektionist på det område.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Januarudsalg vil nok primært ramme de fysiske butikker, så netprisen vil ikke se samme prisdyk - HVIS der kommer et udsalg.
Af kiv
Ang. støj fra V10 så kan jeg kun høre det hvis jeg sætter den på mute og lægger øret til den øverste den af skærmen.

Jeg er selv meget glad for min nye V10 42"
Af Ney
yakken skrev:Januarudsalg vil nok primært ramme de fysiske butikker, så netprisen vil ikke se samme prisdyk - HVIS der kommer et udsalg.
Jep, så lige shg har V10til 13.5k det tror jeg næppe den kommer under lige foreløbig, der er blevet presset pænt til prisen her på det sidste.
Af eXeel
Cinemagic har den til 10.850 kr, V10eren.
Men tænker på om det ikke er smart at købe forsikringen med (1.000 kr oveni, godt nok).
http://cinemagic.dk/shop/panasonic-tx-p ... 5447p.html

Jeg kommer jo også fra et ringe, gammelt fjernsyn, så måske jeg ville finde det fint med G10. Men så er designet bare så meget mere lækker på V10, ser det ud til.
Men også mange penge bare for det... ****, det er belastende med dilemmaer.

Tror ikke lyden bliver et problem, og kan godt se den nok ikke falder i pris pga. internetpriserne.