Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Burns
Hej

Jeg er i syv sind om jeg skal købe mig et nyt fladskærms tv.
Er stadig på billedrør. Et dejligt B&O med superskarpt billede.
Men det er lige småt nok. (ca 26 tommer)

Alle de steder jeg har været ude at kikke på tv, har det ikke været muligt at se et digitalt signal fra tv-stationerne. Kun et analogt composite signal der stod seriøst ringe.
Ellers viser de sgu altid et eller andet i HD der ser superfedt ud.

Har kikket på Sonys LCD TV KDL-32E5500, som jeg godt kan lide pga designet.
Nu spøger Philips LED TV 40PFL9704H, da det stod helt fantastisk i butikken.
Eller måske LG´s LED TV LG 42SL9500 hvilket design jeg også synes er superfedt.

Priserne på de 3 skærme er fra Sony 6000 kr, LG´s 11.000 kr til Philips 20.000 kr !!

Nu er spørgsmålet:
- Skal jeg vente med at købe og håbe at LED bliver billigere hurtigt inde i det nye år?
- Er der nogen der har Sonys KDL 32e5500 og kan fortælle om det er ok.
- Er det i bund og grund et dårligt tidspunkt at købe på da det ser ud til LCD er på vej ud og LED på vej ind?

VH

Burns
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
LED er LCD. Bare lige for at afklare eventuel misforståelse :)

Sony E5500 er i høj grad billedmæssigt identisk med Sony W5500, som vi har anmeldt her på siden. SL9500 er lig SL9000 som også er anmeldt og den kan jeg nu ikke anbefale. Så gå hellere efter SL8000.

Men hvorfor ikke satse på B&O igen, når du allerede kommer derfra?
Af tarok
Burns skrev:Hej

Jeg er i syv sind om jeg skal købe mig et nyt fladskærms tv.
....................
Nu er spørgsmålet:
- Skal jeg vente med at købe og håbe at LED bliver billigere hurtigt inde i det nye år?
- Er der nogen der har Sonys KDL 32e5500 og kan fortælle om det er ok.
- Er det i bund og grund et dårligt tidspunkt at købe på da det ser ud til LCD er på vej ud og LED på vej ind?

Burns
Jeg er i samme dilemmea som dig, Sidder også med et velfungerende, 100% OK MX7000.
Jeg har valgt at beholde mit CRT, da jeg er yderst overfølsom overfor bevægelsesslør eller panorereringsslør. INGEN af de fladskærmstv du køber i dag kan sige sig fri af disse problemer. Derfor vent til OLED, hvis du kan.
Men føler du dig fristet af storskærm og kino-effekt, så køb et plasma f.eks Panasonic V10.
Det var bare mit bedste råd. Jeg ved godt, at mange er uenige, men det kunne jo være, at du netop havde det som jeg.
Af Supergris
Mon ikke, Rasmus, det er prisen, der gør, at B&O ikke er med i overvejelserne??? Det er kun B&O fanatikerne, der kan finde på at købe et af deres tv!!!
Som så mange gange tidligere, vil jeg anbefale et Panasonic X10Y i stedet. Ikke fordi det er plasma, men fordi det simpelthen leverer et virkeligt flot billede til ca. 4500 kr. i 42 ", og dermed er et bestbuy!!!
At anbefale at vente på OLED, er i mine øjne det rene dumhed, da dagens skærme leverer et fantastisk billede, og det behøver jo netop ikke koste en formue.
At beholde sit gamle CRT under påstand af at kunne se bevægelses og panorerings-slør, står jeg også uforstående over for. Med de nye digitale kanaler, står mit billede klasser bedre, end da jeg så tv på mit gamle store skrummel af et tv!!!
De tv du linker til, er desuden 3 forskellige størrelser. Mit råd til dig er, ikke at gå under 42 " til stuen, med mindre du sidder MEGET tær på! 32 " hører i min verden kun til i soveværelset.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Beovision 8 i 40" er jo netop et af de bedste LCD TV vi endnu har set, og prisen er ikke helt i skoven.
Af tarok
Supergris skrev:Mon ikke, Rasmus, det er prisen, der gør, at B&O ikke er med i overvejelserne??? Det er kun B&O fanatikerne, der kan finde på at købe et af deres tv!!!
Som så mange gange tidligere, vil jeg anbefale et Panasonic X10Y i stedet. Ikke fordi det er plasma, men fordi det simpelthen leverer et virkeligt flot billede til ca. 4500 kr. i 42 ", og dermed er et bestbuy!!!
At anbefale at vente på OLED, er i mine øjne det rene dumhed, da dagens skærme leverer et fantastisk billede, og det behøver jo netop ikke koste en formue.
At beholde sit gamle CRT under påstand af at kunne se bevægelses og panorerings-slør, står jeg også uforstående over for. Med de nye digitale kanaler, står mit billede klasser bedre, end da jeg så tv på mit gamle store skrummel af et tv!!!
De tv du linker til, er desuden 3 forskellige størrelser. Mit råd til dig er, ikke at gå under 42 " til stuen, med mindre du sidder MEGET tær på! 32 " hører i min verden kun til i soveværelset.
Jeg må konstatere, at vi stiller forskellige krav. Nogle sætter ikke "bommen" så højt. Fint nok, bare ikke godt nok til mig. :)
Hvis du hævder at du ikke kan se panoreringsslør på dit plasma-tv, ja så behøver jeg ikke at køre diskussionen længere, for så er den ikke objektiv.
Jeg kunne have skiftet for længst, men ofrede i stedet reparation i 2 omgange på mit B&O MX 7000. Hvorfor skulle jeg gøre det, hvis de nuværende fladskærmstv er så gode.?
De har panoreringsslør, og det accepterer jeg bare ikke, længere er den ikke.
Jamen kan man ikke se det, så er det da udmærket for den, der lever i lykkelig "uvidenhed".
Af Burns
Supergris skrev: De tv du linker til, er desuden 3 forskellige størrelser. Mit råd til dig er, ikke at gå under 42 " til stuen, med mindre du sidder MEGET tær på! 32 " hører i min verden kun til i soveværelset.
Gad da godt have mig et BeoVision 10, men tror ikke mit kreditkort kan tåle en sådan overophedning.

Dit forslag er i sidste ende da også lidt af en overophedning.
Ihvertfald hvis man tager i betragtning af det suger 195 Watt !

Og så er der lige størrelsen. Tjaaa, for 10 år siden var et 26 tommer mere end rigeligt. Gider ikke have et TV der dominerer hele stuen. Men det er jo smag og behag.

Men tak for feedback.

Vh

Burns
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tarok skrev:Jeg må konstatere, at vi stiller forskellige krav. Nogle sætter ikke "bommen" så højt. Fint nok, bare ikke godt nok til mig. :)
Hvis du hævder at du ikke kan se panoreringsslør på dit plasma-tv, ja så behøver jeg ikke at køre diskussionen længere, for så er den ikke objektiv.
Du prøver at sammenligne analog visning på et analogt TV med analog visning på et digitalt TV. Hvis du ikke ønsker at skifte fra analogt TV til digitalt, så er der god fornuft i at beholde et analogt TV. Slør på plasma-TV er ikke mere udbredt end slør på CRT - mekanismen er endda meget identisk for de to typer TV. Hvis du kan se det på den ene type og ikke den anden, så snydes du måske af skærmstørrelsen, eller også kigger du på noget forkert materiale.
tarok skrev:Jamen kan man ikke se det, så er det da udmærket for den, der lever i lykkelig "uvidenhed".
Igen - ser du udelukkende på analogt SD-materiale, så hold da ved dit MX7000. Jeg har både MX'eren og et Pioneer LX5090, og jeg ved godt hvilken af de to der klarer digitalt TV bedst. Også SD-signaler...
Af tarok
yakken skrev:
tarok skrev:Jeg må konstatere, at vi stiller forskellige krav. Nogle sætter ikke "bommen" så højt. Fint nok, bare ikke godt nok til mig. :)
Du prøver at sammenligne analog visning på et analogt TV med analog visning på et digitalt TV. Hvis du ikke ønsker at skifte fra analogt TV til digitalt, så er der god fornuft i at beholde et analogt TV. Slør på plasma-TV er ikke mere udbredt end slør på CRT - mekanismen er endda meget identisk for de to typer TV. Hvis du kan se det på den ene type og ikke den anden, så snydes du måske af skærmstørrelsen, eller også kigger du på noget forkert materiale.
tarok skrev:Jamen kan man ikke se det, så er det da udmærket for den, der lever i lykkelig "uvidenhed".
Igen - ser du udelukkende på analogt SD-materiale, så hold da ved dit MX7000. Jeg har både MX'eren og et Pioneer LX5090, og jeg ved godt hvilken af de to der klarer digitalt TV bedst. Også SD-signaler...
Jeg har kigget i flere år. En ven af mig har Pioneer 428XD, selv denne plasma har panoreringslør ved f. eks. fodboldkampe. Jeg kan ikke se panoreringslør på mit CRT. Om det er skærmstørrelsen ved jeg ikke - men jeg vil IKKE have panorerignslør overhovedet, når jeg nu ikke har det i øjeblikket. Årsagerne er du sikkert mere ekspert i end jeg - men ingen får mig til at vælge tv, der viser panoreringslør eller synligt panoreringslør. Problemet er jo netop at mit MX7000 ikke varer evigt. Jeg sætter så min lid til at det holder ca 4-5 år endu, og at OLED så måske kan være løsningen.
Af Supergris
Tarok du må være født med nogle HELT specielle øjne... Tror ikke du har haft en fladsærme, der er ordentligt indstillet med et godt signal indenfor i din egen stue.
At påstå jeg ikke sætter " bommen " så højt, vil jeg mene er noget ævl!!! Jeg har i mange år gået op i at have noget at det bedste lyd og billede, til fornuftige penge, der kunne købes. Eksemplvis var jeg en af de 1. der var med på laserdisc fronten, for de som kan huske det, smil...
Prøv du lige at se en fodboldkamp i HD, og du er solgt... Oplevelsen kan slet ikke sammenlignes med at kigge på en lille snottet MX 7000. Desuden er det et stort skrummel i forhold til en fladskærm. Ikke at det er et dårligt tv, tiden og teknologien er blot løbet fra det!!!