Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Doee
Hej

Jeg kan se min Dell skærm flimrer noget. Jeg har prøvet at slukket evt. intereferenskilder, wan, højtalere etc. samt prøvet den på anden pc og fra anden strømkilde., men det er der stadig.

Jeg synes, der er system i flimmeren forstået på den måde, at det er værst på steder, hvor et farveområde skifter nuance til lysere eller mørkere. Det er værst på f.eks. mit skrivebord, hvor jeg har den traditionelle "Windows XP" blå baggrund på WinXp Preofessional.
Der hvor der er overgang, og det blå bliver lysere eller mørkere flimrer den meget og skifter nærmest hele tiden mellem lys og mørkeblå i lodretet bjælker/bølger, der følger fraveovergangene.
Jeg kan ikke se et system i interval/tidspunkter mellem glimtene. Men det er konstant og generende.

Er der nogen, der har bud på om det kan være strømmen, der skaber dette elelr en defekt i skærmen eller om jeg bare må acceptere det?

Min tidligere Dell fladskærme har ikke udvist dette. på samme pc og samme strømkilde og samme grafikkort.

Glimtene og forstyrrelserne nedsættes drastisk, hvis jeg sætte bit ned til 16, men det er jo ikke holdbart.

Doee
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har læst om flere eksempler på dell's forum der beskriver samme fænomen. Du kan f.eks. læse her:
http://forums.us.dell.com/supportforums ... e.id=62756
og her:
http://forums.us.dell.com/supportforums ... e.id=62479

Det samme fænomen er observeret på 2407 modellen. Se mere her (også video):
http://forums.us.dell.com/supportforums ... e.id=61865

Så vidt jeg kan læse mig til at disse tråde, så er det grafikkortets skyld og har noget med TDMS transmitteren på kortet at gøre idet hver opløsning kører ved forskellige datafrekvenser. En høj opløsning kan godt køre ved en lavere frekvens end en lavere opølsning, hvilket f.eks. er tilfældet for 2007FP vs. 2007FWP.
At fænomenet mindskes ved at sætte farvemængden ned (og dermed også datastrømmen fra grafikkortet) indikerer at det nok er noget med grafikkortet der er galt. Hvilket grafikkort benytter du og har dit kort duallink DVI? Har du prøvet skærmen på en anden computer eller via VGA inputtet?
Af Doee
Ja, jeg kan ikke helt udrede, om det er samme problem. De snakker om problemet som særligt tydeligt på grå og sorte nuancer, og det har jeg ikke set. Jeg havde godt nok vandrette streger/forstyrrelser på helt sort baggrund, lige da jeg satte skærmen op, men det er vist væk efter efter genstart eller installation af nyeste driver.
Så snakker de om pixelforstyrrelser, og det er ikke så specifikt i mit tilfælde, men mere generelt over større områder/nuanceskift.

Problemet er, at jeg har prøvet på 3 forskellige computere og dermed også forskellige grafikkort, uden ændring. Der er VGA på alle sammen, som er hhv. et Geforce 4 MX 64MB gammelt PCI grafikkort, et Nvidia Geforce Go 6600hv. og et rigtigt gammel matrox. På matrix var det knap så udtalt, men det var jo også en ringe opløsning og ikkeskærmens native.

Jeg kan ikke helt forstå, det skal være sådan, og jeg kunne forestille mig,man blev godt og grundigt forstyrret i hovedet, hvis den skulle bruges intenst eller som arbejdsskærm. Og altså ikke holdbart.
Det lyder også til, én fra Dellforummet fik den ombyttet, måske skulle jeg gribe knoglen til Dell.

Andre med lignende erfaringer?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis fænomenet er vedvarende på flere forskellige grafikkort, må du nok konkludere at det er skærmen den er gal med. I så fald ville jeg ikke bøvle mere med det selv, når nu garantien er så omfattende. Dell har leveret en skærm der ikke lever op til forventningerne og så må de jo tage konsekvensen ;)