Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TorstenK
Da min datter ønsker DR Ramasjang og jeg selv DR HD - og desuden er træt af at betjene en ekstern tuner - har jeg besluttet at ride med på bølgen og købe et fladskærms-TV til erstatning for det Samsung CRT TV jeg for seks år siden i et øjebliks tankeløshed fik smidt i nakken i Elgiganten.

Omgivelser: lys stue (reflektioner fra vinduer) med skrå vægge (vægophæng IKKE aktuelt). Afstand til TV: 3 - 3,5 m.

Forventet anvendelse: TV (alle slags film - sport ingen interesse), DVD (har endnu ikke BlueRay) og en sjælden gang Wii, samt gennemsyn af feriebilleder.

Prisniveau: alt over 8000 kr giver mig koldsved.

Foreløbige konklusioner:
LCD (Plasma fravalgt alene pga. reflektioner fra vinduer).
42" (Et godt kompromis mellem afstand til TV, plads mellem TV-bord og loft, samt risiko for et for dominerende TV)

Foreløbige favoritter: Phillips PFL8404H (7000 kr) og LG 42 SL8000 (8000 kr).
Er ikke afvisende overfor et Samsung, men er på den anden side ikke just begejstret for det "piano-blanke" look.

Tvivlsspørgsmål:
1. Fordele/ulemper ved 50, 100 og 200 MHz?
2. Hvor stor en forskel gør LG's scanning backlight?
3. Kan Phillips NET-TV bruges til noget i praksis?
4. Har PFL8404H væsentlige ulemper - har hørt om undertekster, der forsvinder, når man justerer lyden og manglende mulighed for manuel skift mellem 4:3 og 16:9?

Erfaringer: Vil ud og sammenligne een af dagene (formentlig i Elgiganten - der bliver IKKE købt her!), men kunne godt tænke mig at høre andres begrundelser for at vælge deres 42" LCD fjernsyn og de erfaringer de har gjort sig.

På forhånd tak. :)

Links:
http://www.consumer.philips.com/c/tv/80 ... 12/prd/dk/

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1256547199
Af xcardman
et godt råd

vælg et lcd med mat panel. De fleste nye lcd har masser af reflektioner
Mange lcd har netop glossy skærme, fordi det giver et bedre billede.

så hvis du vælger plasma fra på den baggrund, vil det jo være pip og købe en lcd med det samme problem.

men genskin har stort set alle skærm, i mindre eller større grad.

du må da haft store problemer, når du har haft et crt . selv plasma er noget bedre end crt skærme.

men det er jo så dit valg
Hej Xcardman. Tak for svaret.
Jo, jeg har haft store problemer både med et synligt vindue (formiddag) samt genskin fra oplyst hvid bagvæg (eftermiddag). På trods af rullegardin for begge Velux-vinduer.
Vil derfor så vidt muligt undgå dette i et nyt TV.

Ved godt det næsten er en religionssag for nogle, om det skal være plasma eller LCD. Problemet er at 90 % af befolkningen hverken er hardcore gamere eller filmenthusiaster med optimale lysforhold.
Har man flere behov man ønsker dækket er det pokkers svært at sammenligne æbler og pærer og finde det optimale kompromis.
Især hvis man ikke har den store praktiske erfaring eller viden om teknologierne. Det er derfor vi ønsker input fra jer eksperter.

Kan godt se Panasonic G10 ligger til højrebenet, når jeg har en skrå bagvæg og man kan få det til kun 7000 kr. Men min datter skal kunne se TV om morgenen og om eftermiddagen og spille PS3/Wii med veninderne - Hertil er LCD vel mest egnet? Uanset genskin i begge skærme vil plasmaet vel fremstå mere gråt og uroligt i billedet på disse tidspunkter/til denne anvendelse?

Jeg må selvfølgelig ud og sammenligne Pana G10, Phillips PFL8404H og LG SL 8000. Helst i et lyst butiksrum.
Hvis du kan fortælle mig hvilke producenter/modeller, der har matte paneler, må du meget gerne det - det er ikke lige til at google frem.
Findes der forresten nogle LCD-modeller, der har både baggrunds LED (m. local dimming) og hurtig responstid/scanning backlight?

Vil stadig meget gerne have input angående de nævnte Phillips og LG TV. Både mht. farvegengivelse, slør og uhensigtsmæssigheder/bugs.

Har i øvrigt besluttet at se helt bort fra NET-TV og DNLA-funktionalitet, eftersom jeg agter at købe en PS3 og bruge den til internetbrowser (via Powerline fra ADSL'en) samt streame mediefiler hertil fra PC'en (også via Powerline). 2100 kr er faktisk billigt for en kombineret PC/Blu-ray-afspiller/spillekonsol!!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du fravælger plasma pga. genskin, så er SL8000 også ude. De er lige blanke.

Personligt har jeg ingen problemer med reflektioner i mit LX5090, på trods af at jeg har vinduer i hele øst og vestsiden af min stue - dvs. sol i alle de timer solen ikke lige står midt på himlen sommeren (og når den er gået ned...). Det er kun et problem hvis man gør det til et problem.

Og ja, G10 ligger lige til højrebenet i den prisklasse. Et alternativ kunne være W5500 fra Sony, som dog lider en del af clouding på visse eksemplarer.
Af TorstenK
Ja, jeg tænkte nok du ville sætte pris på at jeg nævnte G10'eren. ;-)

Mangler stadig svar på hvilke (anbefalelsesværdige) LCD-modeller, der har mat panel.
Vil også stadig gerne høre om folks erfaringer med eventuelle bugs i Phillips LCD TV, samt LCD's generelt bedre egnethed til konsolspil og TV-kigning i dagslys.
Af TorstenK
Var svært fristet af gårsdagens tilbud på Pana G10 (Bilka i Næstved), men valgte alligevel først at tage ud i Elgiganten for at sammenligne mine tre favoritter: Philips 7404H (LCD), LG SL8000 (LCD) og Panasonic G10 (Plasma).
Her var der tre ting, der slog mig:

1. Jeg fatter ikke nogen kan finde på at købe et 50 Hz LCD TV. Billedet hakker jo enormt!!!
2. LG's 8000/9000 serie og Phillips 76?? (og formentlig opefter) overstråler alle andre LCD TV i billedbehandling. Designmæssigt slår LG's nyeste serie dog alle!
3. Ingen plasma-TV "faldt igennem" mht. flydende billede, men alle gav et grå billede sammenlignet med LCD. Jeg har hørt så meget om plasma-TV's evner i forhold til kontrast, shadow detail og sortgengivelse. Men alt jeg så var evnen til at vise nuancer af grå. Var alle TV indstillet forkert eller skal plasma bare ses i et totalt mørklagt rum?

Som ikke-enthusiast har jeg nu foretaget mit valg - og det blev ikke plasma....
Af xcardman
trist når nogen vælger deres tv efter en tur i en butik :( .
billedet vil være helt anderledes i en stue og når det er indstillet

men held og lykke med dit valg
Af Thor-thor
En butik er jo ikke det rigtige miljø at vurdere en skærm i. Der er som regel meget lyst, lysstofrør etc.
Der vil en skærm der giver et nogenlunde korrekt billede komme til at se lidt trist og kedelig ud, i forhold til de skærme som reelt leverer et "overstyret" billede, med alt for meget knald på lys/farver.

Personligt ville jeg i højere grad lægge vægt på anmeldelser eksempelvis på flatpanels...
Af TorstenK
Dét man er blevet tudet ørerne fulde med (og med rette) er, at man skal vurdere TV'ene ved selvsyn. Dét har jeg nu gjort.

Jeg kan ikke udelukke at samtlige plasma var indstillet til at anvende lav kontrast, men sandsynligheden herfor anser jeg for at være lille.
Meget muligt at et mørkt rum og optimal indstilling vil give et bedre resultat, men dels har jeg ikke et mørkt rum, dels har jeg ikke mulighed for at afprøve teorien. Jeg har ikke bil og har heller ikke tid til at tage TV hjem på prøve.

Jeg synes desuden ikke G10 var fri for problemer med flimren og manglende skarphed.

Er taknemmelig for jeres input - omend jeg ikke synes I i jeres kommentarer helt har taget hensyn til de lysbetingelser og anvendelser jeg skitserede.
Af xcardman
du spørger i et forum, men i den sidste ende er det dit valg
det er jo ikke os, som skal se på det.

men du kan bare ikke vælge et tv udfra en butiksindstilling eller placering. det er et faktum.
så det synes jeg ikke du kan være fornærmet over.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg synes da, at vi har taget rimelige hensyn til dine lysforhold. Du kører jo selv videre i SL8000 fra LG, som også har problemer med reflektioner, så du har lidt selv undermineret dét som argument for at fravælge plasma.

Af de to LCD-modeller du har kig på, så er SL8000 dog den jeg selv ville vælge. Philips' filosofi om hvad der er god billedkvalitet går så afgjort ikke i spænd med hvad jeg synes om.
Af TorstenK
Jeg er slet ikke fornærmet - jeg er rent faktisk taknemmelig for kommentarerne. Hvis ikke man bliver udfordret på sine meninger kan man nemt begå fejl.

Mit problem er at jeg ikke kan sætte de to TV ved siden af hinanden i min stue og eksperimentere med indstillingerne. Jeg er overladt til betingelserne i Elgiganten og må forlade mig på det mine øjne fortæller mig. Jeg skruede ned for lysstyrken på SL8000'eren og opnåede et rimeligt niveau af sort. Plasma-TV'ene gav ikke umiddelbart en bedre sort (læs: under de aktuelle forhold).

Jeg vil gerne give G10'eren en chance til, men så må I venligst henvise til en butik med de rette forhold og mulighed for at eksperimentere med indstillingerne (helst i Københavnsområdet). Er der eventuelt to fabriksindstillinger på G10'eren, som jeg kan vælge, der giver et rimeligt resultat i henholdsvis et mørkt og et lyst rum (ellers er det vel primært lysstyrke, kontrast og farveglød, der skal ændres)?

Når jeg henviser til mine lysforhold, tænker jeg primært på lysstyrken i rummet - ikke reflektionerne. LCD fjernsyn er tydeligvis bedre egnet til lyse rum end plasma er.

P.S. Fandt i en anden tråd at Rasmus ikke oplevede burn-in på G10 efter flere timers henstand med samme logo. Det er da lovende i forhold konsolspil og film med "bjælker".
Af Dk11706
Fandt du nogensinde et sted hvor de har G10 sat op og justeret?? Jeg overvejer meget selv at købe et, mest pga. de gode anmeldelser, for jeg har virkelig svært ved at se det gode i det ude i butikkerne, det er ligesom det bølger ved side panorering, er grynet, dårlige farver og er i det hele taget ikke 5 kroner værd. Nu har selv selv et generation 6. plasma fra panasonic så jeg ved det kan gøre det meget bedre end hvad jeg har set, men vil bare gerne være overbevist inden jeg kaster mine surt optjente penge efter det.

SL8000 har jeg lige set den er sgu' værre end plasma når det kommer til genskin, ang. philips, så kigger jeg på samme model, efter en snak med en sælger i dag så er det strøget af listen igen, hvorimod 7404h er kommet på banen. Han lavede en demo af 8404 og 7404, hvor han fortalte at trods det lavere model nummer så er det samme panel bare uden ambiligt. Han kunne så også vise/bevise at 7404 var bedre, han fortalte at 8404 ikke havde nok processorkraft til at håndtere både panel og ambilight, hvilket resulterede i et dårligere billed, ved ikke om det er rigtigt, eller om der var noget andet der også spillede ind, men billedet var klart dårligere på 8404. Lyden skulle dog være meget ringe på begge philips modellerne.