Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer stærkt at anskaffe mig en Philips 42PFL9664H (muligvis 40PFL9704H) skærm. Dels pga. designet, dels pga. at jeg altid har været tilfreds med mine Philips produkter.

Skulle der måske være nogen som har erfaringer med disse tv? Her tænker jeg bl.a. på brugervenligheden. Hvordan er menusystemerne? Fungerer kanalsorteringen optimalt? Fungerer den indbyggede DVB-C tuner uden problemer? Er Philips stadig de bedste til automatisk billedformat, og hvor velegnet er skærmen til PS3?

Udover disse ting er jeg selvfølgelig også interesseret i at høre om billedkvaliteten :)

Mvh.
Jesper
Af Per Ole
Hej Jesper og alle andre interesserede

Jeg købte et Philips 37PFL9604H i sommers. Jeg ved ikke hvor meget det adskiller sig fra PFL9664, men jeg har en formodning om, at menuerne langt hen ad vejen er identiske.
Jeg er rimeligt godt tilfreds med det hele på nær nogle ting, som virkelig irriterer og undrer mig.
Den ene ting er netop det du spørger til, nemlig billedformat. Her har Philips afskaffet muligheden for aktivt at vælge 4:3 format, hvorfor den eneste mulighed for at se udsendelser i dette format er vha. ”Auto-format”.
(At der så i brugsanvisningen står nævnt muligheden for indstilling til 4:3 format er en fejl, ifølge Philips kundesupport!)

Denne ”Auto-format” indstilling fungerer også for det meste nogenlunde ok, men kun for det meste.
For ind imellem oplever jeg, at det ikke er muligt at få vist et 4:3 billede i dets rette format.
Nogle gange skifter billedet ikke automatisk til 4:3, når man zapper til en kanal som viser en sådan udsendelse. Så hjælper det undertiden at skifte til en anden kanal og så tilbage. Andre gange vil den overhovedet ikke skifte, men vedbliver at vise et forvrænget billede, og det uanset hvor meget jeg manøvrerer frem og tilbage på kanaler eller i format menuer.
Det skal bemærkes, at der langt nede i bunden af menustrukturen findes en funktion som hedder ”Auto-fill”, og den skal man være sikker på er slået fra, da den netop gør det, at et 4:3 billede bredes ud til at fylde hele skærmbredden. (Hvad denne funktion skal gøre godt for er mig lidt af en gåde, men der må jo findes nogen, som for alt i verden vil have deres bredskærm fyldt ud, og hellere se på forvrængede billeder med små tykke mennesker).

Det sker også ind imellem, at tv-stationerne kommer til at sende en 4:3 produktion i 16:9
format, og hvis dette er tilfældet, har man ingen mulighed for at rette op på billedet.
Også hvis jeg på min Panasonic HD-optager har optaget en udsendelse som er i 4:3, har jeg et problem, da Panasonic’en af en eller anden grund optager en sådan i 16:9 og sender den videre som sådan til tv’et.

Endvidere angående ”Auto-format”, så lever den nogen gange sit eget liv og laver om i formatet ved ”normale” 16:9 udsendelser. Meget ofte, når der vises indklip af filmcitater i en eller anden udsendelse, forstørres disse, men kun i højden. Hvis der forekommer flere sådanne indklip, kan man så skifte til tvungen ”Bredformat” visning.

En anden, meget generende ting ved dette Philips fjernsyn er, at DVB undertekster forsvinder og er væk i ca. 7 sek., når man betjener fx lydstyrken. Dvs. man risikerer at miste adskillige replikker i en film på den konto.
Philips skriver at dette er normalt, da skærmen ikke kan vise 2 informationer på samme tid.
Man skulle så tro, at hvis man i menuen valgte lydstyrkeindikationen fra, så ville underteksterne godt kunne vises. Men nej, stadig ingen DVB-undertekster.

Det mærkelige omkring disse ting er, at alle andre fabrikater jeg har checket godt kan håndtere at vise DVB-undertekster samtidig med visning af en lydstyrkebjælke, samt at alle andre tv også har den efter min mening helt nødvendige indstilling til 4:3 visning.

Jeg har korresponderet med kundesupport om disse problemer, men de kunne efter længere tids mailen frem og tilbage ikke hjælpe på anden måde end sluttelig at fortælle, at sådan er det!
I håb om at få løst disse problemer skrev jeg så en udførlig rapport til Philips Technical Marketing for 14 dg. siden, men har p.t. ikke modtaget nogen tilbagemelding.
Mvh. Per Ole
Af JesperF
Det lyder til at Philips er faldet tilbage på den med hensyn til brugervenlig. Mit gamle Philips CRT fjernsyn lå ellers i top, når det kom til brugervenlighed og funktioner.

Har også overvejet Samsung UE46B8050 og LG SL9500. Jeg har dog ikke alt for gode erfaringer med Samsung. Min kæreste fik for et halvt år siden et Samsung LE40B655, og der er efter min mening mange irriterende fejl i brugerfladen. Måske dette er rettet på dine helt nye versioner? LG kender jeg ikke så meget til, men det kunne da være rart hvis nogen her inde havde erfaringer med et SL9500 :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
JesperF skrev:Det lyder til at Philips er faldet tilbage på den med hensyn til brugervenlig. Mit gamle Philips CRT fjernsyn lå ellers i top, når det kom til brugervenlighed og funktioner.

Har også overvejet Samsung UE46B8050 og LG SL9500. Jeg har dog ikke alt for gode erfaringer med Samsung. Min kæreste fik for et halvt år siden et Samsung LE40B655, og der er efter min mening mange irriterende fejl i brugerfladen. Måske dette er rettet på dine helt nye versioner? LG kender jeg ikke så meget til, men det kunne da være rart hvis nogen her inde havde erfaringer med et SL9500 :)
SL9500 er bare en designvariant af SL9000. SL9000 er anmeldt på forsiden :)