Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Efter at have skrevet en længere mail til butikchefen omkring nedenstånde oplevelse igår fredag, blev jeg ringet op lidt efter de åbnede derude idag af butikchefen. Han beklagede hvad der var sket igår og kunne nu godt skaffe mig min skærm med beslag og højtaler og hele pivetøjet. Så nu er jeg den kommende ejer af en ny skærm snart, og kan sende mit Samsung le32r51b på pension hos nogle andre rare mennesker.

Nogen der er interesseret ;)

Tak for en god service til Sony i Fields når det kom til stykket.

Hej,

Ved ikke lige hvordan jeg skal forholde mig til noget det skete tidligere. Jeg var på besøg i et unavngivent Sony Center og fik efter lidt snak med en sælger et tilbud på et ZX1 fjernsyn. Tilbuddet var godt så jeg ville lige tygge over det. Sælgeren gjorde opmærksom på at det kun gjaldt idag. Jeg kører hjem og ringer en time senere til dem og siger at jeg gerne vil købe skærmen. Vi bliver enige om at jeg kommer og henter imorgen tidlig. Han vil så lave en kontrakt og får mit navn ...... men pludseligt sker der noget. Nu er der lige nogle andre der står i butikken og vil købe skærmen. Han lover lige at ringe tilbage. Han ringer så en halv time efter og så er skærmen lige pludselig solgt. Nu kan han kun skaffe skærm men ingen højtaler, og det er jeg jo ikke rigtig interesseret I. Så kan han måske skaffe højtaleren et andet sted fra, hvis jeg køber noget andet (det er egentlig fint med mig og jeg får et godt tilbud på noget mere anlæg). Så lige pludselig er der ingen højtaler overhovedet. Skærmen kan dog nu erhverves lidt billigere ....

Jeg føler mig nu en del snydt og sat uden for almindelig gældende retspraksis, idet mundlige aftaler også er gældende, butikken har dog åbenbart den praksis at den der lægger pengene først får varen, så skidt med at man har indgået en aftale med andre ....

Hvad mener I om denne sag ?

Ville egentlig have kastet mig over en UE40b8050, men faldt bare lige for den gode service, og det gode tilbud .... så længe det varede.

:( :p :p :D
Senest rettet af hclouv 14 nov 2009, 13:50, rettet i alt 1 gang.
Af BrianH
Din stakkel :)
Men i forretningsverdenen er der ingen nåde, og mon ikke du har givet sælgeren så meget grund til at tvivle, at han valgte at sælge til en med pengene i hånden?
Af hclouv
Nu ringede jeg jo tilbage til ham efter en times betænkningstid, så ved ikke rigtigt hvor meget der var at tvivle på, og når jeg så siger at jeg gerne vil have det så er min mundtlige accept jo lige så bindende som hans mundtlige tilbud, hvis man kigger på lovgivningen. ...

HC
Af BrianH
hclouv skrev:Nu ringede jeg jo tilbage til ham efter en times betænkningstid, så ved ikke rigtigt hvor meget der var at tvivle på, og når jeg så siger at jeg gerne vil have det så er min mundtlige accept jo lige så bindende som hans mundtlige tilbud, hvis man kigger på lovgivningen. ...

HC
Mundtlige aftaler er kun bindende hvis de kan bevises, og det kan de kun med vidner eller hvis du ligefrem optog samtalen.
Af hclouv
Det gjorde jeg jo så ikke, men hvis det er den måde man vil drive forretning, så er det ihvertfald ikke et sted jeg har lyst til at komme og handle igen. Så den slags får man jo intet ud af udover utilfredse potentielle kunder, der fortæller det til en masse andre potentielle kunder så det er jo en slags lose/lose situation for begge parter ....

Jeg forstår altså ikke den måde at drive forretning på, er selv selvstændig og ved godt at aftaler dem skal man overholde ....

HC
Af BrianH
hclouv skrev:Det gjorde jeg jo så ikke, men hvis det er den måde man vil drive forretning, så er det ihvertfald ikke et sted jeg har lyst til at komme og handle igen. Så den slags får man jo intet ud af udover utilfredse potentielle kunder, der fortæller det til en masse andre potentielle kunder så det er jo en slags lose/lose situation for begge parter ....

Jeg forstår altså ikke den måde at drive forretning på, er selv selvstændig og ved godt at aftaler dem skal man overholde ....

HC

Ja, selvom de ikke har gjort noget ulovligt, så er de ikke specielt smarte
(Eller rettere... De har ikke gjort noget ulovligt der kan bevises)
Af hclouv
Nu er det jo ikke gængs praksis at man skal medbringe vidner og diktafon ved indkøb af fjernsyn og lignende

Men måske man skulle overveje det :s
Af BastianDK
@hclouv..

Prøv at anskue tingene fra den modsatte side..

Antag du så det samme zx1 tv hos en anden forhandler - men billigere.. Ville du så sige nej tak og forsat købe det hos ham du nu havde indgået en "bindende" mundtlig aftale med (hånden på hjertet og hver ærlig) selvom du skulle slippe flere gryn nu hvor i jo have indgået en bindende mundtlig samtale ??

Jeg ved godt mange forhandlere måske er Rådne, men der er ligeså mange kunder der ikke selv overholder en mundligt aftale af den type som du indgik og bare bliver væk. (ikke at jeg antager du er den type)

EDIT - stavefejl..
Af hclouv
Nu forholder det sig jo bare sådan at det nu engang var den butik der lå nærmest hvor vi bor og det derfor ligeså meget handler om at købe noget lokalt istedet for en internetbutik i jylland.

Og ja jeg ville nok købe den der selvom jeg kunne spare lidt ekstra ved at købe den andetsteds.

Nu havde jeg jo lovet at ringe tilbage, og det gjorde jeg selvfølgelig. Det er vel almindelig god opførsel/opdragelse at overholde aftaler.

HC
Af Simse
Sælgeren har givet dig en opfordring til at gøre tilbud og disse er ikke bindende... havde han reserveret tv'et til dig var snakken en anden, men at han gir dig en pris og du skal ringe tilbage gør ikke tilbuddet bindende...

Desværre!
Af hclouv
Det kan jo godt være, men synes nu alligevel at det er meget dårlig stil ikke og sælge til mig når vi når så langt som at jeg siger at jeg vil have det og han begynder og skrive en købskontrakt og så stopper handelen midt i det hele ... og sælger til anden side. På diverse internetsider som dba og trendsalesville det nok medføre en advarsel omkring at det ikke var den måde man ønskede handler foregik ...

Men det er selvfølgelig min mening
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg kan se, at du fik løst problemet ved at rette henvendelse til højere autoriteter. En god løsning i min mening.

Jeg kunne forestille mig, at mange butikker er lidt på tæerne når det kommer til elektroniksalg, da det er utroligt nemt at skaffe den præcis samme vare fra lænestolen derhjemme - efter man har ulejliget sælgeren med en demonstration. I dit tilfælde burde sælger nok fra starten have været lidt mere velvillig til at hjælpe, da du jo trods alt var vendt tilbage med samme intention om at købe netop hos ham.

Du er mere end velkommen til at skrive lidt om dine oplevelser med skærmen herinde hvis du får lyst.
Af hclouv
Jeg var faktisk taget ud til et andet sted for at snakke med dem ang. skærmen. Men da jeg holdt uden for butikken blev jeg ringet op fra Fields. Og ligesom der i min verden kan gå ting galt (læs håndværker) kan det vel også ske andre steder. Når så begge parter er indstillet på at løse det opstået problem på en måde så alle bliver glade og tilfredse så er det jo det optimale. Så er det jo kun fair at man så giver en butik en chance for at komme på banen igen. Så ja, det er vel det man kalder super service.

Skal nok vende tilbage omkring skærmen, ifølge anmeldelsen her på Flatpanels skulle der jo ikke kunne være det store at klage over, udover prisen. Men den er jo blevet væsentlig mindre i forhold til den gang den blev anmeldt .... O_O

Tak for et super site med mange interessante indlæg om løst og fast, og nogle lidt nørdede ting ager til.

HC