Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har købt en Sony kdl-46v5500. Jeg er egentlig godt tilfreds med det. Jeg har dog lidt problemer........ Jeg får TV signal via Lysleder fra Energi Midt, og modtagerboksen er koplet til det omtalte TV.

1) Der var en test, om man modtog HD, Det var i forbindelse med So ein ding fra DR2. Jeg kunne ikke se den forskel i testen som de snakkede om. Hvordan ved jeg at jeg ser HD eks. på DR HD?

2) Jeg ved ikke hvad jeg skal stille skærmen på i Billede. Smart, Bred, Zoom osv. Jeg syntes at jeg mister meget billede ved Bred, men det er der jeg får hele billedet med. Er det rigtigt, eller er det på Fiberboksen jeg skal indstille det?

3) Jeg har prøvet den kalibrering der er beskrevet her på siden, den er ok, men jeg syntes at der er valgt "FRA" i mange funktioner. Hvorfor er de der, hvis de er bedst at slå fra?

4) Kan det passe at USB stikket i fjernsynet, ikke kan tage et USB stik på 16GB??

Beklager jeg er amartør, men jeg håber der er en venlig og dygtig person der vil hjælpe :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
1) Du må kigge i indstillingerne for din boks for at se hvilke output den understøtter. Hvad har du koblet den til dit TV med (HDMI, scart)?

2) Igen må du se hvilke indstillingsmuligheder din boks tilbyder. Mange kanaler sendes i ægte 16:9-format, hvilket din skærm gerne skulle kunne vise uden zoom, hvis blot boksen kan spytte 16:9 ud.

3) Producenten af TV'ene tilføjer en masse algoritmer til at bearbejde eksempelvis dårlige signaler, men samtidigt med, at man filtrerer eksempelvis støj fra, så fjerner man også en masse detaljer i billedet. Når du ser på digitale signaler, så er der typisk ikke noget støj, så hvis du aktiverer disse ting, så vil du ødelægge billedet.

4) Det lyder meget sandsynligt. Det burde være beskrevet i din manual.
Af troldenesdhb
1) Jeg vil prøve at kontakte energi midt, og HDMI

2) ok, jeg prøver

3) god forklaring, den er købt :-)

4) Det står ikke i manualen, øv
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Muligvis så understøtter TV'et kun FAT16-formatterede diske. I så fald kan du maksimalt klemme 4 GB ud af disken.

Med HDMI så skulle du kunne se HD. Forskellen mellem SD og HD skulle være ret synlig, men flere af mine kolleger kunne heller ikke se forskellen på nævnte program - blev det vist på DR2? I så fald så vra det jo ikke HD, da kanalen kun sender i SD...