Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kimschurmann
Hej,

jeg overvejede om man kunne gøre billedet på skærmen mere behageligt at se på ved at klistre nogle LED skinner bag på, jeg læste et sted på forumet om nogen der havde gjort det.

Nogen der kan give nogle input til det, alt lige fra hvor de købes til hvor de skal placeres og om der er nogen ting man skal være særlig opmærksom på, eks. mht varme udvikling?

På forhånd tak.
Af nkbitsch
Jeg tror det måske er mig der har skrevet at jeg bruger LED skinner. Jeg kan kun anbefale de billige fra Ikea.

Det er virkelig behageligt for øjnene at have "lidt" lys bag skærmen, når man sidder i et helt mørkt rum og ser film.
Af kimschurmann
Ja det er nemlig det jeg tænker, plus at det mindsker man kan se clouding i hjørnerne :)

Sætter du dem fast på væggen eller tv'et? :-) (Spørger måske dumt, jeg ville sætte dem på væggen men hvem ved...)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
kimschurmann skrev:Ja det er nemlig det jeg tænker, plus at det mindsker man kan se clouding i hjørnerne :)

Sætter du dem fast på væggen eller tv'et? :-) (Spørger måske dumt, jeg ville sætte dem på væggen men hvem ved...)
Typisk på bagsiden af Tv'et, så de lyser på bagvæggen :)
Af nkbitsch
Mine sidder faktisk på væggen, og peger ind mod TV'et, jeg synes lyset blev for "hård" hvis det lyste direkte ind på væggen
Brugeravatar
Af Fibber35
Kan i ikke lige smide et par billeder af de løsninger i har lavet på jeres fladskærme
Af kimschurmann
Ja et par billeder kunne være über. :-)
Af Fredtoft
"DIODER" listerne fra Ikea er et yderst fornuftigt valg, hvis man har billedkvalitet og korret gengivelse for øje, og ikke vil spendere en formue. Gør dig selv den tjeneste at købe de hvide til kr. 299, selvom det kan være fristende at få en flerfarvet udgave til 399.

Den flerfarvede kan kun skabe "hvidt" lys ved at aktivere de røde blå og grønne dioder, og resultatet er alt andet end godt. De hvide derimod rammer tæt på 5500K reflekteret på en neutral hvid væg, og har en overraskende brugbar spektral fordeling for et billigt diodeprodukt.
Af kimschurmann
Tak for input, jeg vil hurtigst muligt købe et sæt :)

Har du sat dem på tv'et ind mod væggen eller på væggen selv? Og hvor langt inde under rammen placerer du dem?

P.S. Det var nu også hvid jeg havde tænkt mig at købe :)
Af Fredtoft
De bedste implementeringer jeg har set har været monteret bag på TV'et så langt ude mode kanten som muligt. Det er generelt der hvor TV'et et tyndest og dermed længst fra væggen, så det kan nå at sprede lyset mest muligt ud på en jævn måde. Afhængig af hvor lys bagvæggen er kan det måske blive en tand for kraftigt.

På større skærme er det ofte bedst med to lister i top og bund, og så en i hver side. Men man kan jo starte med mindre :)