Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af feydk
Kom lige i tanker om denne i forbindelse med andet indlæg.

Jeg vil gerne hænge mit kommende tv op, men pågældende væg er en såkaldt "papvæg", hvilket nok vil sige gips. Der er nok nogle lægter inde bagved, men hvem ved hvor og med hvilken afstand.

Jeg er vel næppe den eneste der har det problem, så jeg kunne godt tænke mig at vide hvad andre gør. Findes der særlige beslag der er "gipsvæg" venlige (så man evt. kan tilpasse "hullerne" til lægterne) eller må man bare nøjes med en fod når man ikke lige har en beton/murstensvæg?
Af ncdesign
Hejsa. Til opsætning i gipsvægge skal du bruge gipsplugs. De kan muligvis fåes i silvan o.l. men ellers hos Stark trælasthandlere (og sikkert andre trælaster).

Vær opmærksom på, om det er 1 eller 2 lags gips (klares nemmest ved at bestemme sig for, hvor flimmeren skal sidde og bore hullet. 13mm = 1 lag, 26mm = 2 lag. Dette har indflydelse på, hvilke plugs du skal have...

Jeg mener at kunne huske (men hæng mig ikke op på det), at 2 gipsplugs i 2 lag gips klarer omkring 45KG, men spørg dig for i byggemarkedet...

M.v.h.
Niels
Af feydk
ncdesign skrev:Vær opmærksom på, om det er 1 eller 2 lags gips (klares nemmest ved at bestemme sig for, hvor flimmeren skal sidde og bore hullet. 13mm = 1 lag, 26mm = 2 lag. Dette har indflydelse på, hvilke plugs du skal have...
Og hvordan måler man så lige disse mm? Hvor det hvide stads på boret stopper eller hvad? :)
Af trp79
feydk skrev:
ncdesign skrev:Vær opmærksom på, om det er 1 eller 2 lags gips (klares nemmest ved at bestemme sig for, hvor flimmeren skal sidde og bore hullet. 13mm = 1 lag, 26mm = 2 lag. Dette har indflydelse på, hvilke plugs du skal have...
Og hvordan måler man så lige disse mm? Hvor det hvide stads på boret stopper eller hvad? :)
Du kan mærke det når du borer, gips er nærmest som smør at bore i....
Af feydk
trp79 skrev:Du kan mærke det når du borer, gips er nærmest som smør at bore i....
Yes, det ved jeg. Men hvis man lægger kræfter i kan man jo sagtens komme til at "skubbe" boret længere ind idét man bryder igennem.

Ej okay, jeg skal nok stoppe nu ;)
Af ncdesign
Selv for et utrænet øje er det altså ikke så svært at se forskel på 13mm og 26 mm... ;-)
det er muligt (men ikke sikkert) at du kan se lagene når du har boret...