Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hammlet
Hey Flatpanels.
Jeg har et panasonic TX-P42X10Y som jeg er rigtig glad for.
Der er dog det problem, at det til tider er meget dårligt kvalitet på de digitale kanaler. Jeg benytter mig af glentevejens antennelaug i Odense. Det er lidt underligt, da det er meget svingende. Dog er der nogle kanaler, som næsten altid er dårlige. Kan dette have noget at gøre med kablerne i huset eller er der nogle, som har en ide til hvad der kan være galt ?
Mvh Hammlet
Af BrianH
Det er nok begrænset hvor mange eksperter på glentevejens antennelaug der bruger flatpanels.dk :)
Af Hammlet
Mjaa, der kan du have fat i den lange ende. Men var nu mere en information :)
Af BrianH
Har du splittet antennen op i flere tv? Har du antenneforstærker på?
Hammlet skrev:Hey Flatpanels.
Jeg har et panasonic TX-P42X10Y som jeg er rigtig glad for.
Der er dog det problem, at det til tider er meget dårligt kvalitet på de digitale kanaler. Jeg benytter mig af glentevejens antennelaug i Odense. Det er lidt underligt, da det er meget svingende. Dog er der nogle kanaler, som næsten altid er dårlige. Kan dette have noget at gøre med kablerne i huset eller er der nogle, som har en ide til hvad der kan være galt ?
Mvh Hammlet
Digitale kanaler er blandt andet meget afhængige af, hvilken bitrate de bliver sendt ud med. Jo lavere bitrate, jo dårligere kvalitet, og desværre er der kanaler som bliver sendt i for lav bitrate, som så giver sig udslag i et ret ringe billede, nogen gange kombineret med en udsendelse, som i forvejen ikke er produceret i særlig god kvalitet. Der er ikke så meget man selv kan gøre ved det. Dog skal jeg da slet ikke afvise, at der kan være tale om for dårlig kabling eller lignende. En korrekt indstilling af sit Tv har også stor betydning, selvom X10 står fornuftigt med sine standardindstillinger.

Men hvad med studieudsendelser fra f.eks. DR1, hvordan står de?
Af Fing
Jeg har også GAL.
Der er somme tider nogle kanaler der forsvinder for at komme igen.
Lige i øjeblikket har der været udfald pga. klargøring til de nye DR-kanaler, DR HD, Ramasjang osv.
Jeg kunne f.eks. ikke se DR 1 og TV2 og en masse andre kanaler.
Jeg lavede en ny fuld søgning, hvilket løste problemet og jeg har nu alle kanaler + de nye DR-kanaler som dog selvfølgeligt har sort skærm nogle dage endnu.
Af Hammlet
Signalet er delt op i tre. Men gør det en forskel når det er digitalt ?
Af Fing
Jeg er ikke sikker på, hvad du mener med at signalet er delt op i tre.
Du kan jo stadigt se analog, hvis det er hvad du hentyder til.

For mig betyder digitalt fremfor analog en stor forbedring. Mine analoge kanaler hos GAL var af meget svingende kvalitet. Én kanal kunne være super god, mens andre var meget grynede og til tider direkte havde streger.

Hvis dine analoge er lige så flotte som de flotteste af mine analoge, så kan jeg ikke se stor forskel til den digitale version, men alle mine digitale kanaler har en høj kvalitet, så alt i alt var det et stort skridt fremad for mig.
Af Fing
Hvis du mener at du har 3 fjernsyn sat til ved hjælp af en af de splits man sætter direkte i antennestikket på væggen, så ja. Det gør signalet svagere hver gang du splitter det op.
Prøv med et kabel til et enkelt TV, brug i øvrigt dobbeltskærmet kabel og HF-tætte stik - Ikke de plastic-stik man kan skille ad.
Af Bongo Bamse
Fing..

Gider du kigge i din indbakke?