Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
Mine svigerforældre har et analogt tv og egen antenne.
Jeg har sat en DVB boks op hos dem.

Men de danske digitale kanaler laver ind imellem udfald a'la at billedet bliver utydeligt i små firkanter rundt omkring.
De svenske gør det konstant.

Jeg prøvede så med mit eget digi TV mpeg4. Men det var det samme...

Kan det være andet end deres antenner der er noget galt med?
De tager fint DK kanaler analogt mens svenske ikke har virker siden de gik digitalt.

Jeg har taget et billede af deres antenne mast, men det kan jeg vil ikke uploade her?
Af AD
Det tyder vel på at du ikke har et godt nok signal, evt er det bare at rette lidt på antennen? ellers måske en ny antenne og et nyt kabel, hvis det er noget de har haft meget længe.
De fleste bokse kan vise styrke og kvalitet på signalet, hvad siger den?
Af LunD^
Ja, for dårligt antenne signal.

Jeg er på fællesantenne, og hvis jeg har antennestikket igennem videoen -> fjernsyn, så får jeg samme udfald. Nu har jeg så sat ant. stik direkte i TV, og så kører det perfekt. Altså har min video et signal tab op til fjernsynet. Det samme lader til at være gældende i dit tilfælde. Så du skal nok se lige på signalet.
Af koden
ok..tak..

Jeg starter der.

DK kanaler skal vel tages med en UHF 21-69 og svenske med den der store pile formet antenne?
Af Per Ole
De svenske og danske kanaler tages med samme type antenne, nemlig en eller anden UHF type beregnet til kanal 21 - 69, som du også nævner.
Du skriver ikke noget om hvor i landet vi befinder os, men sandsynligvis skal antennen til Sverige være mere retningsbestemt og med mere forstærkning.
De gamle analoge antenne filtre/forstærkere kan ikke bruges mere, da det er nye sendefrekvenser som benyttes.
Af koden
Ok..tak..

Søborg..så der skal vel 2 antenner til..en der peger mod sverige og en der peger mod Hove?
Men samme slags antenne.. ?
Af dkscan
I Søborg kan du muligvis nøjes med antennen mod Sverige. De danske kanaler sendes også fra Gladsaxe-masten og vil nok være kraftige nok til at komme ind selv om antennen vender mod Sverige.
Af Per Ole
dkscan har svaret, hvad jeg også skulle til at skrive.
Så prøv med den gamle uhf antenne rettet mod Sverige, men med en antenneforstærker beregnet til at forstærke hele frekvensområdet. Og husk, jo mere retningsbestemt antennen er, jo bedre. Også ved atmosfærisk betingede dårlige modtageforhold.
Hvis du går ud og køber en ny antenneforstærker, så vælg for en sikkerheds skyld en med to indgange, såfremt du alligevel skal have en lille antenne til Danmark. Men jeg tror temmelig sikkert at Danmark brager ind, fordi du ligger så tæt på Gladsaxe.
På dette link kan du skrive din adresse ind og se hvordan du ligger i forhold til de danske sendere:
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud ... gskort.asp
Og her kan du se de svenske sendere:
http://www.teracom.se/?page=5103
Hvis du peger på antennemastsymbolet fx i Malmø, kan du se hvilke frekvenser de sender på.
Af koden
takker