Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Edit: Hvorfor kan bliver "<4000 kr." reduceret til et "<" når man poster. Under vis prøve ser det fint ud.

Edit2: Nå, det har nok noget med længden at gøre, for den vil heller ikke skrive "max 4000" når man poster...

Anyway: 1920x1200 (22-24"), sRGB, ikke-TN, lavt input lag, <4000 kr.
Findes det?

Jeg har kigget lidt på ny monitor i længere tid, men har ikke rigtigt fundet noget, der kunne friste mig nok til at skifte min gode gamle CRT ud. I går aftes gik den så i stykker, så nu har jeg et problem O-O

mvh Frank
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell U2410 er et bud. Den kan købes billigt hos DustinHome.dk
Af fkj
Ja, jeg har set lidt på den, men den er ikke native sRGB, så hvis man sætter den i game-mode, så bliver farverne underlige (har jeg læst, uden selv at have set det).

Panelet findes. NEC laver f.eks. 2490WUXI og WUXI2, hvor i hvert fald den sidste er native sRGB. De koster bare lidt meget...

Synes dem jeg finder typisk er med IPS paneler. Er der nogle tilsvarende med VA-paneler?

mvh Frank
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der skal du nok vente på cPVA som bliver billigere. VA er dog generelt langsomt og lider også hyppigere af inputlag.
Af fkj
Er der noget på trapperne med cPVA? (Skal jo desværre bruge en meget snart)

mvh Frank
Af urbananen
Hvordan mærkelige er farverne på Dell'n under spil? Har selv overvejet at købe den nemlig, og håber da på et bedre billede end på min nuværende gamle Samsung 206BW
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
fkj skrev:På samme side ser den vertikale kiggevinkl dog ikke specielt godt ud...
Der står da 178/178 grader? Det får du ikke bedre.
Af fkj
Hvis man sætter en wide color gamut (WCG) monitor i game-mode, vil den omgå så meget billedbehandling som muligt og sikkert også farve-matriceringen fra WCG til sRGB. Dvs. spillet (som ikke er farvestyret) vil sende et billed ud i sRGB, mens monitoren vil vise det som WCG.

Kiggevinkel spec. siger ikke ret meget. Stort set alle ikke-TN paneler er vel spec'et til 178/178, men det betyder absolut ikke at de er lige gode. Prøv at kig på billederne. Det ser ikke for godt ud, og der er endda Samsungs egne billeder!

Jeg har læst mere om monitoren, og har fået indtrykket af at cPVA performancemæssigt ligger mellem TN og alm. (S)PVA.

Prisen er dog ret god, bare en skam der kun er 1080 linier og ikke 1200. Sammenlignet med en 1680x1050, får man ikke ret meget mere arbejdsplads, i højden.

mvh Frank
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For mig, at se så er billederne i beskrivelsen generiske og ikke fotos af skærmen i brug.

De billeder vi har af skærmen i virkeligheden, ser ikke så gale ud når skærmen fotograferes nedefra
Billede