Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej flatpanels-læser

Jeg er lige faldet for denne samsung SyncMaster P2450H 24" monitor.

"LCD display TFT 24" widescreen 1920 x 1080 300 cd/m2 70000:1 (dynamisk) 2 ms 0.265 mm HDMI, DVI-D, VGA"

Min computer har dog desværre ikke en hdmi eller dvi port, hvilket gør, at jeg er nødt til at bruge vga.
En kammerat mener så desværre, at jeg ikke ville kunne få et klart billede, men han kunne desværre ikke uddybe hvorfor. Han mente dog, at hvis jeg valgte en anden skærm med en knap så høj opløsning vil billedet være fint nok f.eks. 1680*1050.

Jeg vil så gerne vide om der er nogle kloge hoveder herinde, der ved om det har noget på sig? Eller om det bare er en fis-i-en-hornlygte?

Jeg har et nVidia Geforce Go 7600 grafikkort 512mb, og vil egentlig også gerne lige vide om det overhovedet kan gå op i så stor en opløsning. Min bærbar som jeg bruger kører 1680*1050px ??

På forhånd tak
Af elton
Det er så selvfølgelig til den omtalte bærbar, at skærmen er tiltænkt at skulle bruges
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må konsultere Nvidia for at finde ud af hvilke opløsninger dit grafikkort understøtter, men umiddelbart burde 1920x1080 ikke være et problem. VGA understøtter højere opløsninger end alm. single-link DVI gør. Om du så kan få et godt billede over VGA er noget helt andet - det er nok også dét din kammerat tænker på. Jo højere opløsning, des større krav stilles der til kvaliteten af VGA-udgangen på din bærbare PC. Desværre så er disse udgange ikke altid lige gode, så du kan godt risikere, at der er støj i billedet. Det vil typisk ses som en knitren i billedet.
Af elton
Mange tak for dit svar yakken :)
Jeg har netop lige undersøgt nVidia's hjemmeside. Kunne desværre ikke længere finde mit eget grafikkort derinde længere, men de grafikkort jeg så på kunne ihvertfald understøtte langt højere opløsninger end det der er krævet i denne situation, så det bliver nok ikke noget problem nej.

Okay det giver jo god logik med jo højere opløsning - jo større krav til VGA-udgangen. Jeg tror jeg vil prøve at tage min bærbar hjem til en kammerat, der har en monitor med samme opløsning som den skærm jeg vil købe, så kan jeg jo teste det på den måde kan man sige..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Problemet kan også være, at kortet ikke understøtter 16:9-opløsninger. Det burde ikke være et problem, men jeg har desværre set eksempler på bærbare PC'ere, hvor det kun var 16:10-opløsninger, der kunne vises.
Af elton
Okay - det må jeg sku hellere lig få undersøgt hurtigst muligt - tak for tippet. Det var en af de vigtigere