Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Wendigo
Så kom tiden hvor jeg selv vil have noget større TV, end mit bette CRT tv.

Jeg vil ikke ofre mere end 5.500kr. Og når mit budget er så lavt, er det vel egentligt plasma jeg skal have?

Hertil har jeg læst lidt om Panasonic TX-P42X10 herinde. Er det den jeg skal have, eller skulle man nuppe en Panasonic TX-P42X10Y?

Spørgsmål ang. plasma skærme.

1) Kræver plasmaskærme nogen form for "tilkørsel"?

2) Nogle ting man skal være opmærksomme på, når man køber plasma?

3) Er det dårligt at have et plasma tv, som kun er HD ready (1024x768)?

4) Findes der nogle bedre plasma skærme i 5.500kr klassen end lige de 2 som jeg nævner her?
Af Ponduus
Har du overvejet at bruge søge fukntionen? X10 og plasma generelt er blevet vendt et utal af gange.

X10y er den danske model og derfor ikke parallelimporteret.

1)Nej.

2)Ikke lade den stå de første 10 timer med det samme billede...

3)Det gør ingen forskel overhovedet så længe du ikke sidder 1 meter fra tv'et og ser blu-ray.

4)Der er LGs PQ6000. Men det er i mine øjne ikke på højde med X10, da det har lettere til retention.
Af Wendigo
ja, jeg har brugt søgefunktionen. Men det jeg søgte på der, gav ikke rigtigt nogen klare resultater.

Så er det vist X10Y jeg skal have fat i.
Af Mons
Du bliver ikke skuffet over X10Ys billedkvalitet - det tør jeg godt garantere :)

Alternativet LG PQ6000 ligger dog kun minimalt efter X10Y i billedkvalitet, men har ikke DVB-C tuner - til gengæld er den langt flottere designet..

Har selv førstnævnte - og ville vælge den igen til hver en tid, men altså skal du ikke bruge DVB-C tuneren og design har høj prioritet for dig synes jeg bestemt at PQ6000 er et fornuftigt alternativ!

God jagt!
Af Wendigo
ja nu tar' jeg ihvertfald ned her imorgen med dankortet og ser lidt på den i en butik.

Der er bare et af mine besvarede spørgsmål jeg ikke helt forstår.

"2)Ikke lade den stå de første 10 timer med det samme billede..."

Hvordan kan det ikke lade sig gøre? Når man ser tv, så skifter billedet jo hele tiden.
Af Mathias_MM
Wendigo skrev:ja nu tar' jeg ihvertfald ned her imorgen med dankortet og ser lidt på den i en butik.

Der er bare et af mine besvarede spørgsmål jeg ikke helt forstår.

"2)Ikke lade den stå de første 10 timer med det samme billede..."

Hvordan kan det ikke lade sig gøre? Når man ser tv, så skifter billedet jo hele tiden.
Hvis man feks sætter en DVD-menu på er der dele af billedet der er det samme ofte. Det samme med menuer i spil, eller prøveskærmen der er uden for sendetiderne.

Så hvis man bare bruger sin skærm når den er tændt burde det være helt fjong.
Af Wendigo
ah sådan skulle det forståes :P

Lige til noget helt andet. Kan 37' overhovedet ikke anbefales som plasma/lcd skærm?
Der er ingen under anbefalinger at finde. Kender i nogle 37' til max 5.000kr som er værd at kigge efter?

PS: Det er bare så jeg har et alternativ, hvis jeg finder ud af at 42' er for stort.
Af Mathias_MM
Wendigo skrev:ah sådan skulle det forståes :P

Lige til noget helt andet. Kan 37' overhovedet ikke anbefales som plasma/lcd skærm?
Der er ingen under anbefalinger at finde. Kender i nogle 37' til max 5.000kr som er værd at kigge efter?

PS: Det er bare så jeg har et alternativ, hvis jeg finder ud af at 42' er for stort.
Jeg har lige købt et 42X10Y. Kæresten syntes det var lidt stort, men 37" versionen er lige så dyr eller måske endda dyrere (ihverfald ved Komplett hvor 42 var på tilbud), så vi holdt os til 42. De fleste siger at når man først får det er for stort slet ikke i ens ordforråd længere ;)
Af Wendigo
Nu har jeg lige været ude og se TX-P42X10Y live. Jeg prøvede mig frem til lidt indstillinger folk havde postet her, samt dem i testen.
Men ærligt talt, så blev jeg lidt skuffet over det :((

Især da de satte en eller anden test på alle deres skærme, der så billedet meget grimt ud ved bevægelser.
Enten er plasma skærme ikke mig, eller også må jeg ofre lidt mere på pengepungen, og finde en G10 live, eller måske man skulle kigge efter en lcd Sony KDL40W5500.
Af Wendigo
Ingen 37'er der er værd at kigge efter? ::l
Af Supergris
Hold dig til 42 ". Det er IKKE for stort!!!
M.h.t. billedkvaliteten i butikkerne er det mange gange tidligere blevet nævnt, at det ikke kan bruges til en dyt!
Når først tv ´et står i stuen, er det et helt andet billede. Synes selv plasma falder til jorden, når jeg sammenligner med LCD ude i butikkerne!
Lysforhold, indstillinger og signalforhold spiller alle sammen ind, så tag en " chance " og køb efter hvad " nørderne " herinde anbefaler. Du vil IKKE fortryde!!!
Af Mons
Supergris skrev:Lysforhold, indstillinger og signalforhold spiller alle sammen ind, så tag en " chance " og køb efter hvad " nørderne " herinde anbefaler. Du vil IKKE fortryde!!!
Ja - ta' chancen - det vil du ikke fortryde.. 8)