Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Puha.... de slukker for det analoge signal og jeg skal vælge et tv.
Er kommet frem til at det (måske) nok skal være et panasonic plasma tv. Det er dog lidt af en jungle med alle de muligheder (modeller....tal. bogstaver osv.)!
Er stødt på et Panasonic TXP 42C10 hos expert til 4.999 kr.
Jeg er ikke nørd (positivt ment) men heller ikke tilfreds med dårligt isenkram.
TV-et skal anvendes i stuen og give gode tv og film oplevelser. :)
Er TXP 42C10 et godt bud eller kan der findes noget bedre til samme pris eller evt. lidt mere :p

Tak om en venlig sjæl vil give et godt råd.
Amor skrev:Puha.... de slukker for det analoge signal og jeg skal vælge et tv.
Er kommet frem til at det (måske) nok skal være et panasonic plasma tv. Det er dog lidt af en jungle med alle de muligheder (modeller....tal. bogstaver osv.)!
Er TXP 42C10 et godt bud eller kan der findes noget bedre til samme pris eller evt. lidt mere :p

Du har fuldstændig ret i at Panasonic er gået lidt i selvsving med antallet af modeller i 2009 sortimentet...

Panelet i C10 modellen er det samme som "storebror" som hedder X10 (dvs. TX-P42X10y i dit tilfælde) - så grundlæggende er det et ok tv. X10 modellen har dog et par små tilføjelser som kan gøre det til en god ide at vælge dette istedet - det har f.eks. en hdmi indgang mere, samt en PC (VGA) indgang. Det kan ofte fåes omkring samme pris (5000 kr) rundt omkring på nettet. Det med det lille y tilsidst er vigtigt, da det er betegnelsen for den skandinaviske version med de korrekte DVB tunere (DVB-T og DVB-C). Hedder den e til sidst er det en parallelimporteret version og har (såvidt jeg husker) kun DVB-T.
Amor skrev:.... Det er dog lidt af en jungle med alle de muligheder (modeller....tal. bogstaver osv.)!.....
Ja, jeg har opgivet at finde ud af det, og jeg har endnu ikke set et pana 42" som tegner et skarpt billede, i sammenligning med mit gamle 36" ctr

Så det må vente til efter 1. november, så får vi se om det bli'r bedre.
Ellers bliver det det gamle en tid endnu.

Men det ville være på sin plads at man på de respektive importørers webside kunne læse hvad de forskellige modelbetegnelser dækker over.

Hvad får man fx hvis man vælger x model i forhold til v, og nu læser vi så at det skal være y til sidst i stedet for e hvis det skal være en dansk model.

Det er SKOD dårligt at det ikke er nogen vejledning!!!

Mange vælger måske det forkerte tv i forhold til hvad de har brug for, og ærgrer sig bagefter.
Det kan ingen være tjent med, slet ikke importør/fabrikant

Bad will, hedder det !!!!
Af Beckham
Endnu mere forvirrende at man ikke bare altid kan gå efter "y" modellen. Hvis man går op i G eller V serien, er det "e" modellen du skal have, for at få den danske\skandinaviske version.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du mener at Panasonic DK skal forklare dig hvad en udenlansk model vil hedde, så er du vist galt på den. Hos Panasonic DK kan du læse om de danske modeller - også hvad forskellen er. Det kan ikke være deres ansvar at beskrive hvad du får eller ikke får hvis du render ud og køber et parallelimporteret TV. Der findes jo dedikerede butikker, som sælger produkter, der kun er danske - og de er naturligvis også dyrere.

Hvis man vil lege på netmarkedet, så har man på forhånd givet afkald på personlig vejledning, hvilket naturligivs kan have konsekvenser. Netforhandleren kan være så venlig at fortælle dig hvilke lande TV'et er beregnet til, men i mine øjne har du ikke krav på at andre gør det.
Amor skrev:Puha.... de slukker for det analoge signal og jeg skal vælge et tv.

Der findes ikke bedre køb på markedet ! Og mht modelforvirringen , så forværres den af at de store kæder som Giganten,Expert osv, - nogle gange forhandler, sig frem til,at få deres helt egen modelbetegnelse, på et bestående produkt.Hvis de kan sælge Panasonic TXP 42C10 med et ekstra efterfølgende "s" feks, - kan de frasige sig alle prisgarantier - da der så pludseligt er tale om et andet produkt - meget smart !

Og så skal der ikke herske tvivl om at de bedste fladskærme efterhånden tørrer gulv med et hvilket som helst 36" CRT - mht overall billedkvalitet.Men det kræver altså minimum et digitalt SD antennesignal - da CRT er mere tilgivende overfor analogt .
Af kanaster
yakken skrev:Hvis du mener at Panasonic DK skal forklare dig hvad en udenlansk model vil hedde, så er du vist galt på den. Hos Panasonic DK kan du læse om de danske modeller - også hvad forskellen er. Det kan ikke være deres ansvar at beskrive hvad du får eller ikke får hvis du render ud og køber et parallelimporteret TV.
Jo! Selvfølglig, måske ikke deres ansvar, men til deres fordel, for så kunne de undgå at folk i god tro købte parallel importerede versioner, og dermed undgå sure kunder, der senere opdager at "der mangler noget" på deres TV, og dermed føler sig snydt.

Det er også en fordel for fx Panasonic at skrive hvis de ikke supporterer disse parallel importerede varianter, m.m.

INGEN kan jo umiddelbart i dag se om en vare er parallel importeret, og mange aner ikke noget om hvad betegnelsen dækker over.

- Det er billigt, og der står Panasonic på kassen, og min nabo har lige købt sådan et, bare 1000+ kroner dyrere!

Det er jo fx langt fra alle der kender noget til dette forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, alt det der er jeg skam med på, men jeg er bare ikke enig i at man som producent bør gøre noget ved det. Jeg har meget svært ved at have ondt af folk, der køber på nettet for at spare penge, og samtidigt ikke undersøger hvad det er for et produkt de køber. Der er en grund til at varene er dyrere i en butik, og det handler ikke kun om huslejepriserne.

Du kan jo oftest finde en forhandler via producentens hjemmeside, hvilket eksempelvis er tilfældet her:
http://www.panasonic.dk/html/da_DK/Buti ... index.html

Det er da ret ligetil, og informationerne er endda ikke gemt væk nogen steder - det er et direkte link under "X10"-modellen jeg har trykket på. Hvis man stadig er i tvivl, så kunne man jo ringe til Panasonic og få yderligere information - hvorfor skal alting serveres på et sølvfad? Jeg mener ikke det er for meget forlangt, at man laver noget af benarbejdet selv.
Af kanaster
yakken skrev:Ja, alt det der er jeg skam med på, men jeg er bare ikke enig i at man som producent bør gøre noget ved det. Jeg har meget svært ved at have ondt af folk, der køber på nettet for at spare penge, og samtidigt ikke undersøger hvad det er for et produkt de køber. .... Jeg mener ikke det er for meget forlangt, at man laver noget af benarbejdet selv.
HAHa, det er jo ikke noget nyt at folk sidder derhjemme og handler på nettet.
Skal servicen fra producenten være ringere af den grund.
Hvis jeg skal ud og se på TV skal jeg køre måske mere end 100 km for at komme rundt til et passende udvalg.

Hvis man ikke kan finde de oplysninger man har brug for på web, så tager man rundt til de forskellige forhandlere og spilder deres tid, hvorefter man går hjem og bestiller i en webshop.

Har butik forhandleren glæde af det ?
Har producenten ?
Har producenten glæde af at folk køber den for kunden rigtige vare ?

Så selvfølgelig skal alle oplysninger der gør at kunden får den rigtige vare være tilgængelig på web.

Den der kommer med de lettets tilgængelige informationer er sikkert den der sælger i det lange løb.

Et bevis herfor er fx edbpriser m.fl.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke noget nyt at folk handler på nettet, men det må jo være deres egen sag. Man får ikke personlig rådgivning hvis man sidder derhjemme og råber - sådan er det bare. Så fat telefonen og lav et opkald. Uanset hvor langt ude på landet du bor, så er der vel dækning på mobilen?

Jeg siger skam ikke, at du skal besvære en ekspedient for derefter at rende hjem og købe på nettet. Jeg siger, at hvis du ikke selv kan finde oplysningerne fra din lænestol hjemme i stuen, så må du jo enten tage chancen eller rende ud og betale en forhandler for at hjælpe dig - dvs. købe TV'et hos ham.

Jeg kan da sagtens se fornuften i at et moderselskab blot udsender en generel beskrivelse af et TV til alle lande, hvorefter disse lande så lægger informationerne på den nationale hjemmeside. Danmark er så forsvindende lille et land, med ualmideligt mærkelige DVB-standarder og tro det eller ej, men vi ligger altså ikke specielt højt på listen over vigtige kunder.

EDBpriser sælger jo ikke nogen produkter. De videreformidler blot de informationer, som forhandleren selv taster ind. Så dén kæde er skam ikke stærkere end at én fejltastning på EDBpriser ødelægger hele maskineriet for dig som kunde alligevel. Vi kan blive enige om at en FORHANDLER måske burde informere bedre, men at skyde ansvaret over på producenten, synes jeg er temmelig malplaceret.
Af kanaster
yakken skrev:Nej .......
hæhæ :-)
Af Amor
Mange tak for svarene!
Som jeg kan forstå det på "RogueAgent" er det et ok køb med Panasonics TX-p42c10 - og på "Lennon" at det ligefrem er et rigtigt godt køb! Jeg skal så lige tjekke om der er det lille "Y" efter.... :)
Har endnu ikke bestemt mig..... har været hos den lokale expert og forhøre mig på Sony's LCD tv 40W5500 som jo får en god anbefaling her på siden.
De kan sælge den for 7500kr. men det er jo også lige to og en halv tudse mere..... :s om den er det værd ved jeg så ikke?!

Men altså mange tak!
Af RogueAgent
Amor skrev:har været hos den lokale expert og forhøre mig på Sony's LCD tv 40W5500 som jo får en god anbefaling her på siden.
De kan sælge den for 7500kr. men det er jo også lige to og en halv tudse mere..... :s om den er det værd ved jeg så ikke?!
Her bevæger du dig så ind i det minefelt der hedder LCD kontra Plasma. Jeg tror ikke der er mange plasmaejere der vil sige at Sony'en er bedre end Pana'en - heller ikke selv om de kostede det samme. Omvendt vil mange LCD ejere sige "go for it" - og her ender det op i dine behov i forbindelse med de specifikke modeller (dvs. design, tilslutninger, features osv) holdt op mod fordele og ulemper ved LCD og plasma. Jeg erkender blankt at jeg er pro-plasma, så jeg siger hold fast i Pana'en.