Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Czuba
Hey derude...:)

Var igår en tur i Hifi-klubben og kigge lidt på Panasonic V10, som jeg faktisk havde besluttet mig for at købe.
Men synes at THX indstillingen på den var meget mat/grålig og ikke så detaljeret som jeg ellers havde læst mig frem til at den skulle være. Spurgte så om de havde opdateret firmwaren, hvilket de ikke havde. Vi blev enige om at de ville ringe når de havde fået det gjort, hvilket de så gjorde idag.
Men umiddelbart synes jeg ikke det har ændret særlig meget, eller er det bar mig som er helt galt på den?!
De havde en Samsung 40UE7070 stående, som jeg faktisk synes gjorde det bedre.

Havde NÆSTEN klikket på KØB, med er nu kommet i lidt i tvivl....:S
Nogen andre som har det på samme måde?!- eller er det mine øjne den er gal med?
Af red_martians
Du har højst sandsynligt for første gang set et billede der stod på grænsen af at være korrekt. Når man har levet i en verden af alt for oplyste skærme hvor kontrastan fjerner detaljer i skygger og højlysog hvor der er skruet alt for højt op for farverne, kan det virke underligt at se på et billede der står efter standarden.

Jeg nedgøre dig ikke, men problemet er ofte den anden vej. At du så ikke akn lide resultatet gør jo ikke at det står mindre korrekt. Der er jo standarder og mål for den slags.
Af Ponduus
Er helt enig. Det billede du har set er højst sandsynligvis det mest korrekte billede du nogensinde har set på et tv :) Hvilket også er derfor du synes det er kedeligt, men det viser jo så bare kilden som den oprindeligt skulle vises.

Jeg vil give det en chance - især i dit hjem. Det er fair nok hvis du ikke kan forlige dig med det, men som red_martians siger, så er der nogle standarter for det korrekte billede, og disse opfylder V10 i THX så godt som.
Af andy83
Hej zcuba... har selv købt et v10 og stod med samme problem til at starte med. syns billedet var meget kedeligt og "gråt" at se på. Men efter jeg har vændet mig til det herhjemme står det nu kun på thx profil hele tiden. Det kan stadig godt virke lidt trist på det analoge signal, men når der bliver sat en blue ray film på, eller et ps3 spil, kommer v10 virkelig i sit rette element. Det er en fed oplevelse og især på blue ray minder det meget om hvordan filmen ser ud i biografen. V10 er den helt rigtige invistering i mit tilfælde... er meget glad for det. Skulle jeg have et andet tv, er der for mig kun en anden mulighed. Pioneer lx5090h som så også er et andet prisleje.....
Af Czuba
andy83 skrev:Hej zcuba... har selv købt et v10 og stod med samme problem til at starte med. syns billedet var meget kedeligt og "gråt" at se på. Men efter jeg har vændet mig til det herhjemme står det nu kun på thx profil hele tiden. Det kan stadig godt virke lidt trist på det analoge signal, men når der bliver sat en blue ray film på, eller et ps3 spil, kommer v10 virkelig i sit rette element. Det er en fed oplevelse og især på blue ray minder det meget om hvordan filmen ser ud i biografen. V10 er den helt rigtige invistering i mit tilfælde... er meget glad for det. Skulle jeg have et andet tv, er der for mig kun en anden mulighed. Pioneer lx5090h som så også er et andet prisleje.....
Tak for tilbagemeldingen andy83:) valgte du så 42 eller 50 tommer?:)
Af Ney
Jeg er en rimelig nybagagt ejer at en V10, efter lang tids kiggen nede i tapeconnection. Jeg var så tilfældigvis forbi hifiklubben hvor de havde et V10 stående, og der så den nemlig grå og kedelig ud, hvilket jeg syntes var meget underligt. Men den stod også ved siden af nogle samsung som hvis man kiggede efter havde hvide farver der var nærmest blå så kraftige var de, og godt med halogenspot til at lyse forretningen op. I tapeconnection blev fjernsynene vidst frem i en "dæmpet stuebelysning". Personligt syntes jeg at V10'eren står hammer flot i THX (specielt med HD signal på), men skal den primært bruges til TV kigning med lyset tændt for fuld knald og solen ind af terrassedøren kommer den ikke til at vise sit værd.

Jeg ville tage ud i butikkerne en extra gang og sørget for at få set på de tv der interreserer dig i et lysmiljø der reflekterer typisk brug OG med en kilde der reflektere typisk brug. Nytter jo ikke noget vi overtaler dig til V10 hvis vi primært bruger den til film i mørke med en HD kilde, og du primært skal se fodbold med sol ind i stuen søndag formiddag :p

Tror desværre nogle gange folk går lidt for meget op i "korrekt" og lidt for lidt op i "bedst for mig".

Edit: ovenstående var ikke ment som en kritik, læste det lige igen og det så måske lidt hårdt ud. Jeg ville bare opfordre folk til at gøre sig klar over præcis hvilken funktion tv'et primært skal have og købe ind efter det :)
Af andy83
Hey czuba... købte 42". Men sidder også kun max 3,5 m fra skærmen. Syns 50" bliver lige stort nok så. En ting du også skal vide er, at i dagslys kan du med fordel (på thx indstilling) slå eco funktion til. Den giver hele billedet lidt ekstra lys. Ved ikk om det var slået til da du så det i butikken?
Af andy83
Els så prøv at gå ind under awards på denne side og læs lidt om samsung b850. Det får også rigtigt gode anmeldelser og ligger efter testen at dømme, på højde med v10..... Mener det koster det samme som v10 50"
Af Czuba
andy83 skrev:Hey czuba... købte 42". Men sidder også kun max 3,5 m fra skærmen. Syns 50" bliver lige stort nok så. En ting du også skal vide er, at i dagslys kan du med fordel (på thx indstilling) slå eco funktion til. Den giver hele billedet lidt ekstra lys. Ved ikk om det var slået til da du så det i butikken?
Det var vidst slået fra....:) Men er nok bare mig der er blevet forblændet af alle de skærme med "WOUW" effekt, og mine øjne skal lige vænne sig til et rigtigt gengivet billede:)

Els så prøv at gå ind under awards på denne side og læs lidt om samsung b850. Det får også rigtigt gode anmeldelser og ligger efter testen at dømme, på højde med v10..... Mener det koster det samme som v10 50"
Læste i expert kataloget at de havde et B855 + en BD afspiller, kunne være jeg lige skulle tage et kig på....;)
Af xcardman
Det var vidst slået fra.... Men er nok bare mig der er blevet forblændet af alle de skærme med "WOUW" effekt, og mine øjne skal lige vænne sig til et rigtigt gengivet billede:)

det har også ført til 10000 tråd efterhånden

men hvis du ikke har set en pioneer i pure mode så er en v10 i thx netop det tættest du har set et rigtig gengivet billede.
og tro mig når du har haft en 855 eller v10 i stykke tid, så vil du kigge noget efter de andre skærme i fona.
Af tarok
Ponduus skrev:Er helt enig. Det billede du har set er højst sandsynligvis det mest korrekte billede du nogensinde har set på et tv :) Hvilket også er derfor du synes det er kedeligt, men det viser jo så bare kilden som den oprindeligt skulle vises......
.
Man snakker om generelt kedeligt og gråt billede.
- jeg synes ikke, at jeg mit syn ser noget gråt, blegt og kedeligt i min verden. Når jeg ser med mine øjne er verden da fantastisk flot og klart og farvestrålende.

Slet ikke kedelig og gråt - hvordan kan et sådant billede i THX så være et spejl af virkeligheden / kilden? Det kan da ikke være korrekt billedgengivelse!
Jeg kan forstå om en enkelt udsendelse måske er lidt kedeligt at se på, fordi filmproducenten ønsker en speciel effekt - men GENERELT set bør de fleste udsendelser være naturtro, klare og farvestrålende, som i virkeligheden, uden på nogen måde at være oversatureret.
Senest rettet af tarok 18 sep 2009, 19:25, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Problemet er, som ofte nævnt før, at man OVERHOVEDET IKKE kan gøre sig det rigtige indtryk af billedet, før skærmen er stillet op OG indstillet i ens egen stueforhold!!!
Jeg synes ALTID at LCD - skærme gør det meget bedre end plasmaerne ude i butikkerne, men når det så er kommet hjem i stuen, er det en HELT anden snak.
Mit råd til dig er, at du må stole lidt på hvad folk skriver herinde, og ikke hvad du kan danne dig af indtryk efter en god gang salgsgas af en uduelig sælger!!!
Hvis du vakler mellem 42 " og 50 ", så vlælg endelig den største. Du vil ikke fortryde!!!
Synes dog V 10 er for dyr. Der er andre skærme til den halve pris, der gør arbejdet NÆSTEN lige så godt, synes jeg!
Elgiganten har desuden et 58 " Samsung B685, der er rigtigt godt køb, hvis man har pladsen!!!
Af Ponduus
tarok skrev:
Ponduus skrev:Er helt enig. Det billede du har set er højst sandsynligvis det mest korrekte billede du nogensinde har set på et tv :) Hvilket også er derfor du synes det er kedeligt, men det viser jo så bare kilden som den oprindeligt skulle vises......
.
- jeg synes ikke, at jeg mit syn ser noget gråt, blegt og kedeligt i min verden. Når jeg ser med mine øjne er verden da fantastisk flot og klart og farvestrålende.

Slet ikke kedelig og gråt - hvordan kan et sådant billede i THX så være et spejl af virkeligheden / kilden? Det kan da ikke være korrekt billedgengivelse!
Jeg kan forstå om en enkelt udsendelse måske er lidt kedeligt at se på, fordi filmproducenten ønsker en speciel effekt - men GENERELT set bør de fleste udsendelser være naturtro, klare og farvestrålende, som i virkeligheden, uden på nogen måde at være oversatureret.
Jamen så smid da en naturfilm eller en blu-ray med farver og du får farver. Desuden har jeg overhovedet ikke nævnt noget om at det skal genspejle virkeligheden. Et korrekt billede gengiver kilden som den skal vises. Det nytter jo ikke at tv'et skruer op for farverne, hvis ikke det er meningen. At man så ikke bryder sig om det er en anden sag - og en ærlig sag. Jeg er ikke ude på at overbevise nogen. Men jeg sætter pris på en korrekt gengivelse, at du ikke gør er jo op til dig.
Af tarok
Ponduus skrev:
tarok skrev:
.

Jamen så smid da en naturfilm eller en blu-ray med farver og du får farver. Desuden har jeg overhovedet ikke nævnt noget om at det skal genspejle virkeligheden. Et korrekt billede gengiver kilden som den skal vises. Det nytter jo ikke at tv'et skruer op for farverne, hvis ikke det er meningen. At man så ikke bryder sig om det er en anden sag - og en ærlig sag. Jeg er ikke ude på at overbevise nogen. Men jeg sætter pris på en korrekt gengivelse, at du ikke gør er jo op til dig.
Jamen for pokker da, De fleste udsendelser skal jo helst afspejle virkeligheden. Virkeligheden ER kilden i de fleste tilfælde. Kun i særlige film er der bevidst spillet på en speciel effekt - men ikke generelt set. Jeg tror ikke på at kilden bevidst altid fremstilles som bleg og kedelig fra producentens side.