Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Slojder
Jeg har netop fået Dell 2209wa (som beskrevet i tidl. post) og fundet en død subpixel. Jeg kan se at der på denne skærm er premium garanti - men er blevet en smule i tvivl efter at have læst her på siden anmeldelse omkring pixelgaranti : http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... rom=&#dell

Her står der at alle pixelfejl er under garantien - men er dette korret?

citet fra dell: Premium Panel-garantien sikrer, at skærmen udskiftes, hvis der konstateres bare en enkelt lysende, defekt pixel på skærmen i garantiperioden. Du kan også ringe til Dells tekniske support døgnet rundt for at få hjælp til fejlfinding.

- jeg forstår det som kun lysende pixel defekter - og jeg har vist en mørk død grøn subpixel! - (lyser rødt på hvis baggrund og sort ved grøn).

Nogen der har erfaring med dell og denne type pixelfejl?
Af Mr_Mo
* There are two different categories of sub-pixel defects:
Bright Dot - A sub-pixel that is permanently red, green, or blue on a black background.
Dark Dot - A sub-pixel that is permanently black on a full white background.
og
- An Ultrasharp flat panel monitor (for example, U2410, U2710, 2408WFP) covered by the Premium Panel Guarantee with 1 or more stuck Bright Dot pixels should be replaced
Fra Dell Monitor Defective Pixel Policy

Så den type pixelfejl er omfattet af Premium Panel-garantien. Derudover har de en Premium panel advanced exchange service, sådan at de sender en ny skærm, så du ikke behøver at undvære din skærm (du skal sende din tilbage, når du modtager den nye skærm.)

Men som du selv skriver, så kan du også ringe til Dells tekniske support døgnet rundt for at få hjælp til fejlfinding. Så bare ring ind og de vil sende en ny skærm.
Af snowflake
Håber det er i orden med et dumt spørgsmål.

Gælder Dells garanti uanset hvor monitor måtte være købt ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Garantien dækker netop IKKE en død grøn subpixelfel, da den grønne subpixel er sort på en hvid baggrund. At hele pixelen får en forkert farve på hvid baggrund er ikke en Bright pixel.

Denne type paneler har stort set aldrig lysende pixels, da det kræver at der konstant er spænding på en pixel for at der er farve. Det er kun TN paneler der lyser når spændingen fjernes fra en pixel. Af samme grund er det nemmest at love Bright pixel garanti på IPS og PVA skærme. Fejlene opstår så godt som aldrig.
Af Slojder
Blot til information i fremtiden. Jeg får en ny skærm fra Dell. De dækkede også denne type pixelfejl (defekt subpixel der var gået ud). Eneste problem med Dell (ift. servicen) var at denne type support (garanti) kunne jeg kun komme i kontakt med på hverdage efter lang tids ventet i telefonen!

Men Dell dækkede - så thumbs up!
Af Andreas Larsen
snowflake skrev:Håber det er i orden med et dumt spørgsmål.

Gentager spørgsmål: Gælder premium panel og premium pixel garanti når man køber andensteds? - sidder og skal købe u2410 og den er væsentlig billigere hos dustinhome
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kunne vel opklares ved at gribe telefonen...?
Af Slojder
Andreas Larsen skrev:
snowflake skrev:Håber det er i orden med et dumt spørgsmål.

Gentager spørgsmål: Gælder premium panel og premium pixel garanti når man køber andensteds? - sidder og skal købe u2410 og den er væsentlig billigere hos dustinhome
Jeg har selv købt min 2209wa igennem Dustin Home. De køber deres skærme gennem Dell Sverige og min skærm er byttet af Dell. Da jeg opdagede pixelfejlen ringede jeg ind til Dustin - fik deres ordrenummer - og derefter ringede jeg til Dell der dækkede skærmen ift. deres premium garanti. Så får at svare på jeres spørgsmål gælder garantien i hvert fald ved Dustin Home (normalt fraskriver Dell dog 3. parts handler af garantien - men man behøver jo ikke fortælle dem hvor man har købt skærmen). Eneste minus er at skærmen selvfølgelig ikke er dækket i alle tre år - men kun fra det tidspunkt Dustin har købt skærmen hos Dell. Ellers er der jo altid ens 14 dages returret tilbage til internetbutiken.
Af Andreas Larsen
Slojder skrev:
Jeg har selv købt min 2209wa igennem Dustin Home. De køber deres skærme gennem Dell Sverige og min skærm er byttet af Dell. Da jeg opdagede pixelfejlen ringede jeg ind til Dustin - fik deres ordrenummer - og derefter ringede jeg til Dell der dækkede skærmen ift. deres premium garanti. Så får at svare på jeres spørgsmål gælder garantien i hvert fald ved Dustin Home (normalt fraskriver Dell dog 3. parts handler af garantien - men man behøver jo ikke fortælle dem hvor man har købt skærmen).

Mange tak for info
Eneste minus er at skærmen selvfølgelig ikke er dækket i alle tre år - men kun fra det tidspunkt Dustin har købt skærmen hos Dell. Ellers er der jo altid ens 14 dages returret tilbage til internetbutiken.
Køber selv u2410 så går vist ikke glip af så mange dages dækning:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uden at skulle afsløre for meget af vores test på forhånd, så er det et godt valg.
Af Andreas Larsen
yakken skrev:Uden at skulle afsløre for meget af vores test på forhånd, så er det et godt valg.
Ja, havde egentlig også tænkt mig at vente til jeg kunne læse jeres og andre seriøse tests (cnet australien hører i min verden ikke til den kategori...:), men når man først har set sig varm på et produkt så...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan roligt købe den nu.
Af Andreas Larsen
yakken skrev:Du kan roligt købe den nu.
hehe...købte så snart jeg fik bekræftet garanti info...glæder mig til at læse jeres test alligevel
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Testen af Dell U2410 er online på mandag :)

Bemærk i øvrigt, at Dell U2410 kommer prækalibreret fra fabrikken, hvilket vil sige, at skærmen på sine to sRGB og AdobeRGB profiler er kalibreret fra start af. Hvilken effekt det har må I vente med at se til anmeldelsen er online. 8)