Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zubuu
Hej alle

Så har jeg langt om længe fået mig det fjernsyn som jeg har kigget efter.

Jeg har dog desværre opdaget at der er nogle ting som jeg ikke helt selv kan løse, som jeg håber i kan hjælpe med.

1. Når jeg kobler skærmen til min laptop (som kører med 1280x800) via vga fylder billedet kun ca. 2/3 af skærmen. Den har en tyk sort ramme hele vejen rundt om. Hvordan løses dette problem, så det fylder hele skærmen? Vil det have konsekvenser? Er det opløsningen på computeren som skal ændres eller?

1.a. Ligeledes når jeg har vga kørende og vil se en film på computeren viser den ikke billedet af filmen. Den er bare sort? Hvad skal der til for at jeg kan se film over vga?

2. Jeg har købt DVE (blu ray udgaven) og vil bare lige høre til om det kan lade sig gøre at ændre på farverne på V5500 serien? Har sat den til Warm 2 iht. anmeldelsen af W5500 serien her på siden. Men har jo fået farve filter med osv så hvis jeg kunne gøre det lidt bedre med farverne ville det jo være fint! :)
Af Plasman1978
Det farvefilter som følger med DVE er beregnet til at justere primær-farverne (rød, grøn og blå) og da du ikke på V5500 kan justere på hver enkelt primær-farve kan du ikke bruge det til noget. Visse skærme f.eks. LG's har meget omfattende kalibreringsmuligheder bla. individuel farvejustering. Farverne på Sony's nye tv er faktisk nogenlunde præcise ud af boksen,dog ikke helt så præcise som forrige generation,hvilket ifølge flere anmeldelser skyldes en nedgradering af lysstofrørene i tv'et.
Det at du bruger Varm2 har som sådan ikke noget med farverne at gøre,men istedet farvetemperaturen som netop er mest præcis i Varm2. Dvs. tæt på de 6500k som er målet.
Farvetemperaturen styrer farven på grå (kold eller varm) som så også i sidste ende bestemmer farvetemperaturen på hver enkelt farve,men ikke selve farvens nøjagtighed. Håber det var nogenlunde præcist forklaret ;)
Af Zubuu
Hej

Jamen det var skam et super svar. Tak for hjælpen. Så må jeg jo bare "nøjes" med at kalibrere kontrast osv.

Men er der andre herinde som har et svar på spørgsmål "1. og 1.a."?