Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KimKjær
Hej,

Først og fremmest tak for en god og brugervenlig side, hvor man kan få reele råd fremfor salgsgas (sådan føles det i hvert fald...)

Nå tilbage til sagen. Er, ligesom mange andre, på udkig efter en godt fjernsyn ca. 46". Overordnet skal fjernsynet bruges til alm. TV og computer (Mac Mini). Spørgsmålet er "blot" hvilket og hvilken form- LCD, LED eller Plasma. Jeg har udset flg:

[b]Plasma:[/b]Panasonic V10
Samsung B855

[b]LCD:[/b]
Samsung B755

[b]LED[/b]
Samsung B8050

Som så mange andre skriver er der fordele og ulemper hver teknologi, men jeg håber at I kan være mig behjælpelig med mit endelige valg (for medlemmer som sælger fjernsyn, er der mulighed for salg, såfremt prisen/rådgivningen er OK :-)

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh,

Kim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For en god ordens skyld: LED er blot et alm. LCD TV med LED baggrundsbelysning. Det er ikke en ny teknolgi, og du har præcis de samme ulemper som ved LCD.

Jeg ville helt klart gå efter 855 eller V10.
Af KimKjær
Hej Yakken,

Tak for hurtigt svar.

Det viste jo blot hvor meget styr jeg lige havde på det.

Hvad med alle disse omtalte burn in's?

Mvh,

Kim
Af keler
KimKjær skrev:Hej Yakken,

Tak for hurtigt svar.

Det viste jo blot hvor meget styr jeg lige havde på det.

Hvad med alle disse omtalte burn in's?

Mvh,

Kim
På Panasonic og Pio er det elimineret så godt som 100 %. Samsung og LG har noget lettere til retention og måske endda burn in, selvom man virkelig skal mishandle sin skærm for at få det.

På Pana og Pio ville jeg end ikke tænke over det.
Af KimKjær
Hej Keler,

Tak for svar.

Må jeg spørge hvilket fjernsyn du ville vælge (behøves ikke at være een af de nævnte).

Ser frem til at høre fra dig.

Mvh,

Kim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ville vælge det jeg har i min signatur :)
Af KimKjær
Yakken - touche....

Jeg har nu været inde og læse de 2 anmeldelser af V10 og B855....de er sku gode. Men hvis du nu skulle vælge, hvilket ville du i så fald vælge (andre skal selvfølgelig også være velkommen til at byde ind).

Mine primære behov bliver alm. tv, film samt mediecenter (music via Itunes, billeder via Picasso etc) - dvs. der vil være enkelte tidspunkter hvor computeren skal med still-billede (rentention/burn in).

I øvrigt - så fremt burn in's kommer - er det så muligt at få disse bort?

Glæder mig til det endelige køb.

Kim
Af Ponduus
Burn-in er permanent. Du kan få rentention (stadiet inden burn-in) og disse vil forsvinde igen.

Måske du skulle kigge på B655 i stedet for B855. De skulle ligge meget tæt hvad angår billedkvalitet, men B655 er uden DLNA. Hvis du ikke skal bruge det, så er det nogle dumme penge at smide efter det.
Af Peter VTEC
Af en V10 og en 855er havde jeg valgt en Panasonic V10, grunden til dette valg er at efter den seneste firmware opdatering så kommer dens THX mode til at være det mest præcise du kan komme på et kalibreret tv uden egentlig at være proffesionelt kalibreret.
Desuden er en V10 mere modstandsdygtigt overfor retention end Samsungen er, sortniveauet er også en anelse bedre på en V10.
Til sidst så er jeg ikke helt overbevist af Samsungs byggekvalitet så det er klart en V10 i mit hoved af de to.

Men må jeg have lov at bringe en Pioneer LX5090 på banen, den skulle du altså prøve at give et kig, den er lige en klasse over begge de to andre.
Af KimKjær
Hej Peter,

Tak for svar - vil lige tage et kig på Pioneer....kan forstå det absolut er toppen.

Et andet spørgsmål - forhåbentligt det sidste - hvor lang tid går der inden man ikke længere skal bekymre sig om retention - eller skal man altid bekymre sig om det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rentention er ikke noget man skal bekymre sig om, da det går væk af sig selv efter få minutter.

V10 er noget mere hårdfør overfor retention end B855, så hvis det bekymrer dig, så nap Panasonics model. Jeg er desuden enig i Peters betreagtninger omkring byggekvalitet, kalibrering mv.

Jeg har endnu ikke set retention på mit LX5090, uanset hvad jeg har udsat den for. Men den mangler jo en del af de features som V10 og B855 tilbyder, såsom DVB-C. Derudover har den ikke samme THX-menu som V10, så det vil være en god idé at få den kalibreret. Husk også at LX5090 sælges uden fod/vægbeslag eller højttaler, så alt dette skal købes ved siden af - dvs. ca. 2000-2500 kr. oveni.
Af Peter VTEC
Som Yakken siger er retention ikke et "problem" som sådan og altså ikke noget du skal bekymre dig om.

Jeg kan give dig et lille eksempel på hvad jeg har oplevet af retention på en tideligere Panasonic PX80 Plasma. Hvis jeg havde set en film med undertekster i de sorte bjælker, så vil du kunne bemærke at området hvori teksterne har stået er en lille smule lysere en resten af skærmen, hvis du laver en komplet sort skærm. Dette kræver dog et helt mørkelagt rum for at se det, og ved billede på skærmen er der intet og se.