Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af svenddp
Hej

Har købt et SONY KDL-40Z4500 og skal have det hængt op men er i tvivl om hvilken højde skal det hænge i. Afstand fra sofa til TV er ca. 4 - 5 m
Af urbananen
Kan da forstille mig det er en smags-sag. Mit hænger 70cm over gulvet, og det synes jeg ærlig talt ser best ud. Min onkels hænger 1,2m over gulvet, og synes det er lidt irriterende at man nærmest skal kigge op når man sidder i sofaen.
-Men kommer jo egentlig også lidt an på en møbler, hvis man har noget stående under.
Af Ponduus
Jeg vil helst undgå at kigge opad, når jeg ser tv, da jeg får ondt i nakken. Men det er en smagssag. Jeg finder det dog mest afslappende at kigge en anelse nedad.
Af nAlen
Jeg plejer at sætte det i øjenhøjde (siddende i sofa) og så justere det et par cm ned...

Pt er det dog øjenhøjde og så et par cm op, da der lige skulle være en ordentlig moppedreng af en center under.. Efter lidt tilvænning generer det mig egentligt ikke synderligt, og oplever også "bedre" reflektioner i dagtimerne.

Konklusionen må være, køb et højdejusterbart beslag (er de næsten allesammen), sæt det ca i din øjenhøjde, og juster til det passer netop dig :)
Brugeravatar
Af truehorses
Min 50" hænger 50 cm over jorden hvilket er = med at øjenhøjde er mit i skærmen....

Kommer den meget højere op skal man huske at tilte skærmen ud foroven så man bevarer rette betragtningsvinkel....Dette især ved LCD
Af Askov
mener at øjenhøjde skal være 1/3 nede på skærmen.
Det har noget at gøre med at dine øjneæbler tørrer ud hvis der kommer en forkert vinkel på.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Det var da den sygeste forklaring. Husk at blinke, så tørrer de med garanti ikke ud O_O
Af hapseleg
Askov skrev:mener at øjenhøjde skal være 1/3 nede på skærmen.
Det har noget at gøre med at dine øjneæbler tørrer ud hvis der kommer en forkert vinkel på.
haha det lyder sku fjollet ;) ja bar husk at blinke
Filip_kbh skrev:Det var da den sygeste forklaring. Husk at blinke, så tørrer de med garanti ikke ud O_O
:D
Brugeravatar
Af truehorses
man skal høre meget før øjnene falder ud..... ;) :D :D