Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har overvejet om jeg skulle gå 2 x 22" eller en ny 24" syntes billedet er lidt uskarpt (sikkert fordi det køre 60hz) det er ikke helt optimalt til lange aftener fordi man bliver træt i øjenene.

Men gider ikke smide mange penge efter det og tror ikke min skærm er meget værd på brugt markedet, så hvad ville i gøre? Skal jeg bare vente på OLED ? :p

Bruger den til:

Strategispil (Starcraft og Starcraft 2 når det kommer) ikke rigtig nogetw fps
Programering
Surfing
Af BrianH
Hvad er dit spørgsmål? Om 2x22 er bedre end 1x24?

Det er ikke de 60Hz du bliver træt i øjnene af, og slet ikke det der gør din skærm uskarp.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Uskarpheden har intet med 60 Hz at gøre. På en LCD skærm er det ikke opdateringsfrekvensen, der trætter øjnene, men derimod lysstyrken. Der findes desuden kun én skærm der kan køre ved højere frekvenser, og det vil stadig ikke hjælpe dig.

Jeg vil i stedet anbefale dig at skrue ned for lysstyrken og få sat noget lys op ved siden af din skærm. Det stressende for øjnene kommer af at du sidder og ser på skærmen mørke, hvilket øjnene ikke er bygget til. Når lyset bliver svagt, såsom ved aftentid, så overtager de lysfølsomme stavceller i dine øjne, frem for de farvefølsomme tapceller, og da disse reagerer meget mere på lys, så er det en dum idé at blæse 200 cd/m2 lys fra en PC-monitor ind i dem. Det vil give træthed i øjnene præcis som du beskriver. Hvis du derimod sørger for at rummet er veloplyst fra andre lyskilder, så vil du igen benytte tapcellerne, som ikke er helt så lysfølsomme, og derfor vil skærmens lys ikke give dig samme gener.

Hvis du synes din skærm er uskarp, så tilslut den vha. et digitalt signal.
Af Mech0z
Okay har faktisk allerede en lampe ved siden af min skærm som lyser op mod vægen skrivebordet står op af. Og jeg bruger også DVI fra mit grafikkort, men det lyder til der ikke er det vilde at opnå ved nye skærme på de punkter?
For så gider jeg ikke poste penge efter det, troede bare de måske var blevet en del bedre siden jeg købte min skærm.

Men jeg har faktisk også kørt med noget mindre brightness men syntes heller ikke en helt mørk skærm er rar, så syntes det er et trælst kompromi :/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Din skærm har et S-PVA panel, hvilket du ikke finder i ret mange 22" modeller. Det vil derfor blive en betydelig udgift at købe noget i samme kvalitet, som din nuværende. Og effekten vil nok være yderst tvivlsom ift. trætheden i øjnene.

Jeg forstår dog ikke helt hvordan billedet kan være uskarpt. Benytter du den rigtige opløsning på 1920x1200?
Af Mech0z
Ja jeg køre 1920x1200 men det er mere at jeg syntes den blinker ligesom gamle crt skærme ved 60Hz gjorde, dog ikke nær så tydeligt. Og det irretere mine øjne en smugle (Hvilket jeg er træt af til en skærm jeg gav 5500 for :( )

Men det er også sidste gang jeg køber hos Dell, havde købt en bærbar hos dell canada på en tur derovre og fik afvide at de fint kunne samarbejde med Dell Danmark, men jeg mistede min kvitering under hjemtransporten og nu gider Dell canada ikke sende en kopi af kvitering enten på email/brevpost eller sende kopi til dell Danmark som de så kan sende til mig, så hvis min bærbare bliver stjålet får jeg ikke en mønt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan hænger det sammen? Du må jo godt købe et produkt udenlands uden at have kvittering på det, hvis du blot kan dokumentere at du har haft varen hvis den stjæles. Det skulle være en smal sag at tage et billede af den og gemme et sted. Nyprisen kan jo slås op på nettet.

Det er nok nærmere garantien du vil få problemer med, men det er en anden sag.
Af Mech0z
Jeg spurgte mit forsikringsselvskab og de sagde jeg skulle have en kvittering i tilfælde af den blev stjålet eller den gik i stykker (Jeg har noget IT forsikring med en selvrisiko) Så det er bare det jeg er gået efter.

Med hensyn til min computerskærm, det ligner du har den samme, hvis jeg skal kalibrere den er det så nemt? Jeg har nemlig aldrig prøvet at gøre det før har nemlig også et 42PZ85 som ikke er kalibreret. Hvis du lige har et hint til hvordan man gør hvis det er forholdsvis enkelt.

Og kan sige jeg køre med 50% brightness men mest farven hvid som jeg syntes er træls at kigge på på denne skærm som feks på det her forum.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En kalibrering sker vha. et fysisk stykke måleudstyr man kobler udenpå sin skærm, og det er forholdsvis dyrt. Du kan selv indtaste værdier for indstilling af farver, men det er ikke en kalibrering - selvom mange fejlagtigt ynder at kalde det dét. Vi har testet PZ85 og fundet nogle indstillinger du kan bruge til dén, men 2407WFP har jeg ikke forslag til justeringen på. Prøv at kigge på tftcentral.co.uk. De har en database over indstillinger til pc monitors et sted.