Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har et standard RCA phono stero kabel, altså rødt og hvidt i begge ender. Kan simpelthen ikke få lyden fra tv udsendelserne ud gennem forstærkeren. Bag på samsung tv'et er der hele tre forskellige steder hvor der kan forbindes de røde og hvide kabler.

På forstærkeren har jeg prøvet flere indgange, men ved ikke hvad der skal være in/out og hvor jeg skal placere kablerne. Har valgt eksterne højttalere i menuen på Samsung tv'et, men der er ingen lyd gennem forstærkeren.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hovedtelefonudgangen vil give meget ringe lyd. Du kan godt bruge den, men udfaldet vil nok efterlade en hel del at ønske.
Af joachimnb
yakken skrev:Hovedtelefonudgangen vil give meget ringe lyd. Du kan godt bruge den, men udfaldet vil nok efterlade en hel del at ønske.
Hvad med scart adapter så? Er det noget der kan lade sig gøre? Er det eneste alternativ virkelig den du viser?
Af joachimnb
yakken skrev:Det er jo beskrevet i den tråd du linker til. Du skal bare købe det rigtige scartstik.
http://www.av-connection.dk/?ML=411

De fylder dog en del bagtil...
Ja, det er beskrevet, men forstår ikke helt præcist hvad det kræver af kabler. Kan jeg købe den øverste og bare sætte den til scart 2 på TV'et? Scart 1 er optaget. Kan bare ikke se hvorfor lyden skulle virke hvis noget kom i scart :). For scart plejer man jo at skulle slå over på hvis man fx ser dvd eller video.

Tror jeg har brug for en udførlig forklaring :).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke prøvet stikket, så jeg kan ikke sige dig om det virker på nævnte TV, men det lader jo til at folk i tråden du linker til har. Adapteren skal sættes til "out" for at få lyden ud af stikket - det skulle gerne virke uanset hvad. I denne adapter kan du sætte dine RCA kabler.

Et TV skulle gerne sende al lyd fra TV-signalet til sine scartporte altid, således at ben 1 og 3 i stikket bærer hhv. højre og venstre kanal.
Af Fredtoft
joachimnb skrev:
yakken skrev:Det er jo beskrevet i den tråd du linker til. Du skal bare købe det rigtige scartstik.
http://www.av-connection.dk/?ML=411

De fylder dog en del bagtil...
Ja, det er beskrevet, men forstår ikke helt præcist hvad det kræver af kabler. Kan jeg købe den øverste og bare sætte den til scart 2 på TV'et? Scart 1 er optaget. Kan bare ikke se hvorfor lyden skulle virke hvis noget kom i scart :). For scart plejer man jo at skulle slå over på hvis man fx ser dvd eller video.

Tror jeg har brug for en udførlig forklaring :).
Et SCART stik har både pins til at sende og til at modtage analog lyd. På dit TV vil der under normale omstændigheder blive sendt et analogt lydsignal ud på begge SCART-tilslutninger.

Svaret er altså: Ja, du kan blot bestille det første af de listede SCART-adaptere og sætte den til output, og så trække to almindelige signalkabler fra de rød/hvide phono-stik på SCART-adapteren til to tilsvarende stik på din forstærker.

Inklusive porto vil det dog nok være billigere at købe adapteren i din lokale butik - så kan de også demonstrere for dig præcis hvordan du gør.
Af abo78
Vil lige oplyse at jeg forgæves har forsøgt "scart-løsningen" på mit Samsung PS50B855. Det lykkes mig kun at få lyd ud af scartstikket i forbindelse med TV. Hvis man vælger en HDMI kilde (PS3, Xbox, YouSee HD boks) så får du ingen lyd derfra. Den eneste løsning for mig var at bruge den før omtalte Digital til analog omformer.

Mvh. Anders