Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er en total novice ud i fladskærme og har derfor fået rigtig meget god information på dette site. Da denne info vedr. sammenhæng eller mangel på samme mellem billedkvalitet og specifikationsangivelser i virkeligheden gjorde mit valg endnu sværere, i al fald rent praktisk, har jeg også haft stor glæde af sektionen med anbefalinger af specifikke modeller, og har faktisk netop investeret i et SAMSUNG LE40A866 som bl.a. anbefales.

Da jeg satte tv'et op i går var der imidlertid to "problemer", der meldte sig. Det første var lydkvaliten, som jeg synes er decideret ringe. Så slog det mig, at lydkvaliteten aldrig nævnes i diverse anmeldelser/anbefalinger. Er det fordi man regner med, at alle kører lyden gennem seperate forstærkere og højttalere?

En anden ting jeg opdagede var, at et 40" tv simpelthen er for stort til mig. Jeg har læst en masse om afstand til tv'et i relation til eksempelvis evnen til at kunne se FullHD, som jo klart siger, at der skal man sidde tæt på. Og andre brugere herinde fortæller, at de rask væk anvender både 50" og 60" på ikke specielt lange afstande, så derfor tænkte jeg ikke over, at jeg kunne komme til at opleve, at jeg har svært ved at overskue billedet, som jeg synes tilfældet er. Jeg er derfor interesseret i et 32" tv, som billedkvalitetsmæssigt kan matche LE40866, og håber alle i nørder (det er absolut pænt ment :) ) kan komme med nogle kvalificerede modelbud, som kan indsnævre det lidt når jeg skal returnere 40"-tv'et til fordel for et 32". Hvis der samtidig er god lyd, vil det være fint, men ikke nødvendigvis et krav idet jeg vel på et eller andet tidspunkt kører lyden gennem mit anlæg, selv om problemet i det er, at jeg ikke har mulighed for at placere mit tv mellem mine højttalere.
Af Ponduus
God lyd og fladskærm hænger bare ikke sammen. Det er meget få modeller der kan præsterer en ordenlig lyd. Jo, B&O kan, men ellers er det sjældent lyden som producenterne ligger kræfterne i.
Af cableguy
Generelt har Philips topmodeller (9000-serien) en rigtig god lydkvalitet, og billedet kan godt matche LE40866.

Philips skulle være på vej med en ny 32" - 32PFL9604H/12, så måske er det en mulighed!
Af Illgor
Og så vidt jeg har set så nævnes det med lyden også i de fleste anmeldelser. Det bliver kun nævnt meget kort da det sjældent er det store at snakke om.
Hvis lyden er usædvanlig dårligt eller bedre end normalen så bliver det vist også nævnt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi nævner da altid lyden i anmeldelserne. Det har endda sit eget afsnit i anmeldelserne. Desværre så er lyden oftest meget ringe og ikke værd at bruge for meget tid på, hvilket hænger sammen med det beskedne volumen, der kan findes plads til i en fladskærm. Philips har, som nævnt, formået at lave ordenlig lyd i deres Cinema-skærm og de større modeller. Pioneers eksterne højttaler har også bedre lyd end gennemsnittet.

Loewe laver vist også nogle modeller hvor lyden har fået lidt mere fokus.
Af JohnGO
Mange tak for svarene. Så må jeg jo nok køre lyden uden om tv'et.
Jeg har læst et sted herinde om en prisbillig og tilmed god løsning med nogle Logitech-højttalere (kan ikke lige huske modelnummeret men har dog en seddel på det derhjemme), men kan nogle nævne en tilsvarende god og gerne prisbillig forstærker til disse højttalere?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Logitechs højttalere er da en samlet løsning med indbygget forstærker?
Af JohnGO
yakken skrev:Logitechs højttalere er da en samlet løsning med indbygget forstærker?
OK! Jeg har endnu ikke fået kigget nærmere på det, men fandt lige hurtigt en pris i går og skrev så modelnummeret ned for senere dybdeborende læsning. Men det var da helt vildt til den pris.

Mange tak for det hele.

PS. Jeg er i øvrigt blevet bestyrket yderligere i at jeg må returnere mit SAMSUNG-tv, da jeg kan forstå, at man ikke kan placere de digitale kanaler som man ønsker det.