Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg var egentlig på vej ud for at anskaffe mig et Panasonic TX-P42G10 efter at have set mig lidt om, og især efter at have læst anmeldelsen på siden her.

Jeg kan dog nu se at tv'et har fået fjernet sin top rating her på siden, hvilket har fået mig til at genoverveje. Jeg kan forstå at der er problemer med 1080p24 effekten, eller hvad det kaldes.

Mit spørgsmål er: Hvad er egentlig problemet med tv'et, og hvad betyder det for billedet? Kan tv'et stadig anbefales eller skal man finde noget andet?
Planerne er at det skal bruges til både tv, film og PS3

Håber i er nogle kloge hoveder derude som kan hjælpe mig lidt på vej. På forhånd tak

vh
chris
Af RogueAgent
Problemet er som du selv nævner relateret til afspilning af 1080p24 - dvs. primært film på blu-ray.

For at afspille dette materiale korrekt skal TV'et kunne vise 24 billeder i sekundet (eller et multiplum af dette, dvs. 48, 72, 96, 120 osv...)

G10 bliver flere steder, bl.a. på de fleste Panasonic Centres hjemmesider angivet til at vise 24p ved 96 hz, dvs. hvert billede vises 4 gange (gentagelserne sker for at undgå at billedet flimrer, som følge af at 24 billeder i sekundet er for "langsomt" for øjet).

Men flere har oplevet at G10 udviser "hak" i afspilningen, specielt tydeligt ved panoreringer, som tyder på at 24p ikke afspilles korrekt - og målinger har også vist at det rent faktisk kører med 60hz og ikke 96. Det betyder at de enkelte frames vises skiftevis 2 og 3 gange, hvilket gør at bevægelser der burde være flydende kommer til at virke ujævne og hakkende.

Indtil nu er der ikke kommet nogen officiel udmelding fra Panasonic om dette, men flere brugere har talt med Panasonic Centre som tilsyneladende anerkender fejlen, og afventer svar fra Panasonic om hvad man vil gøre ved problemet.