Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jopi24
Hej alle

Håber (føler mig overbevist ) at I kan hjælpe en nybegynder på glat is :o

Min kæreste og jeg skal snart ud og have nyt 37" tv. Han har forelsket sig i et Loewe Spheros til ca. 40k. Vi har været ude at se TVét i virkeligheden (en overbevisningstur for min skyld :) ).
Jeg kan godt se at det har en super let brugerflade og jeg er vild med split screen funktionen for både TV/TV og TV/Tekst TV. Billedet står virkelig flot og designet er lækkert, men det er godt nok mange penge for et TV syntes jeg, findes der nogle alternativer omkring de 20k (37" er maks størrelse aht. stuens indretning)?

Det har en harddisk optager indbygget hvilket jeg syntes er smart, bortset fra at vi allerede har en harddiskoptager!

Der hvor vi bor har vi Profiber, hvilket vist har lidt at sige for hvordan man kan udnytte TV´s indbyggede optage funktioner mm.

Jeg har læst lidt på nettet og syntes at kan se at fx. Pioner også er et godt TV, men min viden er yderst begrænset.

Vejledning modtages med kyshånd :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At svare på om noget er "pengene værd" er lidt svært. Det er jo i høj grad individuelt, om man synes man har brug for de ting man får for pengene. Med Loewe betaler du for andet end selve TV'ets billede, hvilket kommer til udtryk som form og finish, samt småfirnurligheder, som indbygget optager mv.

Med profiber får du vel ikke et TV-signal i DVB-format? I så fald, så kan du ikke bruge den indbyggede optager, da den fungerer sammen med DVB-C/T/S.

Som med B&O, så kan man hurtigt skyde et sådant TV ned, ved at fokusere på én parameter, såsom billedkvalitet, hvor TV'ene ikke kan være med i toppen. Sammenlignet med netop Pioneers plasmamodeller, så er der ikke rigtigt nogen andre TV der kan være med på billedkvaliteten. Antallet af tunere og andet hurlumhej har Pioneer dog næsten intet af, hvorfor det typisk skal købes ved siden af (højttalere, tunere, stander/ophæng mv.).

Hvis du går efter det bedste billede til 20.000 kr. så er der ikke nogen tvivl om at du bør finde et Pioneer TV såsom LX5090/5090H eller KRP500A eller KRP500M (M har ikke nogen tuner, hvilket måske passer bedre til dit brug, da du nok har en tunerboks i forvejen). Du bør dog skynde dig, da de sidste Pioneer-modeller allerede ER rullet ud af fabrikken og der ikke vil blive produceret flere.
Af jopi24
Hej begge

Tak for jeres svar, anmeldelse var god at læser.

Yakken: Mht. de Pioneer modeller som du nævner så er det alle sammen nogen som så vidt jeg kan se kun fås i 50" eller 60" hvilket er alt for stort til vores stue. :((

Findes der ikke nogen 37" som er lige så anbefalelses værdige som de 4 modeller du nævner?
Af Ponduus
Du siger godt nok, at 37" er maks i jeres stue. Må jeg spørge hvorfor? Er det pladsmangel eller skyldes det, at I kommer for tæt på tv'et?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jopi24 skrev:Findes der ikke nogen 37" som er lige så anbefalelses værdige som de 4 modeller du nævner?
Det rå svar er: Nej. Trenden går mod større og større skærme, så typisk så lægges alle kræfterne i de lidt større modeller, fra 40" og op. I plasma-genren er der ikke rigtigt noget i de højere prislag i så små størrelser.

Jeg ville seriøst overveje om ikke det var værd at gå op på 42", så du kan begynde at få de lidt sjovere modeller, såsom Philips 9000-modeller, Sony X-serien eller måske Samsung 8-serien (ikke LED).

Ser du på plasma-modellerne, så kan du i 42" også få Panasonic V10, som er et godt køb (bedre end de før nævnte).
Af Thor-thor
Hvis du kigger meget nøgternt på det er en Loewe skærm ikke 40k værd,

Ligesom B&O, Apple, Gucci etc betaler du en pris for navn, design, lækre detaljer/funktioner etc. om du så synes det er pengene værd, kan du kun afgøre selv.

Personligt ville jeg kigge efter noget andet (og billigere, så kan man jo bruge det sparede på noget andet). Jeg ville jeg gå efter en Panasonic 42V10 (hvis du kan klemme størrelsen op på 42"), den koster omkring 13k.
Alternativt er der mange modeller omkring 40/42" kig efter Sony/Samsung/Philips topmodeller, de burde ligge i området omkring 15k.

Jeg ville som sagt gå efter 42" (evt. 40").
Hvis du max vil acceptere 37" vil der være en del af de gode modeller du ikke kan få og du vil inden for flere mærker være nødt til at gå ned i 32" (da de ikke laver noget imellem 32" og 40").
Af jopi24
Hej Alle

Først mange tak for jeres gode svar, det er jo guld værd at kunne trække på jeres erfaring :)

De 37" er fremkommet fordi jeg har hørt at det hedder siddeafstande i m = tommer / 10. Fx. 37/10 giver en siddeafstand på 3,7m.
Skrækscenariet er en kæmpeskærm hvor man skal dreje hoved hele tiden for at kunne følge med (tenniskamp fænomenet). Håber det giver mening. Desuden så syntes jeg (han er ikke enig :D ) at 50" er en mega skærm som kræver en stor stue for ikke at virke malplaceret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
jopi24 skrev:De 37" er fremkommet fordi jeg har hørt at det hedder siddeafstande i m = tommer / 10. Fx. 37/10 giver en siddeafstand på 3,7m.
Nåååååh! Jamen, det er jo en hel forkert formel :)

Herinde har vi vores egen formel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511

50" er bestemt ikke for stort til 3.7 m siddeafstand. Du kan ikke fysisk komme til at skulle dreje hovedet når du sidder foran den størrelse på så lang en afstand. 37" er IMO alt for småt til den siddesafstand.
Af Thor-thor
Ok, på 3,7m skal i efter min mening have en skærm der er større end 37".

Igen er det dog et spørgsmål om smag: nogle synes at 50" på 2,5m afstand er lækkert, andre synes at skærmen skal være væsentlig mindre.

Personligt ville jeg på den afstand hælde mod en 42" (evt 46")

Men i må have målebåndet i lommen og så ud i butikkerne og se forskellige skærmstørrelser på 3,7m afstand.
Husk dog at hvis i er i tvivl om to størrelser, så hæld mod at købe den største!
Alle er stort set enige om at man rigtig hurtigt vænner sig til en stor skærm (og tit fortryder hvis man valgte den "lille model")