Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Makamakalay
Hey

Jeg er på udgik efter et TV i prisklassen 6-9000k.

Først var jeg sikker på det skulle være en Plasma og helst X10 efter at have nærstuderet denne side samt recordere.

Efter jeg har været ude at se med mine egne øjne, så må jeg sige jeg hælder mere til LCD. (Jeg er klar over at lyset i butikken osv. spiller ind og at man får et mere naturligt billede på Plasma. Jeg må sige at jeg er meget skuffet over X10 og G10 i butikken (ikke kalibreret).

Jeg stod i El-giganten så på en panorerings promo DVD, hvor LG 42LH5000 (Nogle der ved og LH4000 er lige så god?) sprang i øjnene som den eneste, der klarede det fuldstændigt gnidningsfrit. De fleste andre hakkede i større eller mindre grad. X10 og G10 gjorde det også ved panoreriinger på Digitalt TV signal (Ikke den diskussion med 24p på Blueray)

Jeg kan bedst beskrive det ved at panoreringerne på LH5000 lignede en steady-cam optagelse med de andre lignede håndholdte optagelser.

Jeg synes billedet på denne LG stod ok - i hvert faldt godt nok til mig. Jeg kan se det får lidt over middel i udenlandske reviews, og synes måske det derfor er meget at give 9000,- hvis man kunne få et måske lidt bedre Samsung - men så med lettere hakken i panorering.

Jeg ved bare ikke hvor høj vægt jeg skal ligge på det med panoreringer. Lige nu fylder det rigtigt meget i mine overvejelser, og det er det første der falder mig i øjnene. Men går det ud over andet ved billedet?

Kan Sony og Samsung ikke lave LCD's uden let hakken ved panorering?

Eller har jeg bare forelsket mig for meget i panorering på LH5000 og får et bedre TV ved at vælge noget andet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det skyldes højest sandsynligt, at du kigger på et 100 Hz eller 200 Hz system, der netop har til hensigt at forbedre f.eks. panoreringer. Mange 100 Hz systemer gør dog samtidig billedet unaturligt og lidt pseudo-agtigt, hvilket du ofte først oplever når du sidder hjemme i stuen.
Af steffenj
Jeg vil godt give dig ret i det du siger.
Men det der også tit er problemet er at der er så mange ting der spiller ind i en butik i forhold til når man får det hjem i stuen.
Syntes også selv de nye LH modeller fra LG gør det rigtig godt i panoreringer og var sindsygt skuffet over X10 og G10 efter at have læst så meget om dem her inde og så derefter se dem i en butik hvor man ikke rigtigt kan se fidusen i at købe et plasma, syntes faktis mit PZ8 står bedre.
Men det super svært at bedømme et TV udfra butiks billeder for det kommer jo an på placering, spot belysningen osv som man normalt ikke har der hjemme.
Af KuntaKinte
Makamakalay skrev:
Jeg stod i El-giganten så på en panorerings promo DVD, hvor LG 42LH5000 (Nogle der ved og LH4000 er lige så god?) sprang i øjnene som den eneste, der klarede det fuldstændigt gnidningsfrit. De fleste andre hakkede i større eller mindre grad. X10 og G10 gjorde det også ved panoreriinger på Digitalt TV signal (Ikke den diskussion med 24p på Blueray)

Jeg kan bedst beskrive det ved at panoreringerne på LH5000 lignede en steady-cam optagelse med de andre lignede håndholdte optagelser.
Har du været på Fisketorvet? Har set den video der kører der.

Pas på med at vurdere hvilket tv du vil have baseret udfra en sådan demonstrationsvideo. Den er lavet netop med det formål at bevise at visse tv kan vise lige nøjagtig det billede flot. Hverken mere eller mindre. Bed om at se en fodboldkamp el. lign. Det kan give et helt andet udfald.
Man køber jo heller ikke nødvendigvis det anlæg der kan levere den tungeste bas, når sælgeren smækker Turn Up That Bass el.lign. på. Du skal have hele spektrede med når du skal vælge tv
Af Makamakalay
Yes, det var på fisketorvet.

Jeg gir dig ret. Også derfor jeg er bange for om jeg er blevet forblændet af panoreringen og glemmer vigtigere ting. De havde ikke noget fodbold da jeg var derude.

KuntaKinte skrev:
Makamakalay skrev:

Har du været på Fisketorvet? Har set den video der kører der.

Pas på med at vurdere hvilket tv du vil have baseret udfra en sådan demonstrationsvideo. Den er lavet netop med det formål at bevise at visse tv kan vise lige nøjagtig det billede flot. Hverken mere eller mindre. Bed om at se en fodboldkamp el. lign. Det kan give et helt andet udfald.
Man køber jo heller ikke nødvendigvis det anlæg der kan levere den tungeste bas, når sælgeren smækker Turn Up That Bass el.lign. på. Du skal have hele spektrede med når du skal vælge tv
Af mroerup
Jeg er på sin vis enig med Makamakalay i at glidende panoreringer for nogle mennesker kan være en væsentlig kvalitetsparameter, når der skal vælges fjernsyn.
For noget tid siden skrev jeg selv nogle indlæg om emnet herinde, specielt mht. Philips TV.
De fleste af de flittige skribenter herinde, syntes at mene at 100/200Hz teknologierne med Frame Interpolation er et onde, der giver et unaturligt look på f.eks. film.
Jeg må indrømme at jeg faktisk ikke har set en film på en TV med Frame Interpolation slået til. Kun HD-demoer samt et børne/ungdoms quizshow på DR1 via DVB-T. Dette quizshow havde mange meget skarpe kontrastfyldte koliser og effekter, hvor et Philips 9803H TV virkelig stod positivt ud i forhold til f.eks. et billigt JVC TV men også et Sony W5500. Jeg fik endda lov til at lege med W5500's indstillinger, men jeg kunne ikke fjerne den hakkende fornemmelse helt.
Umiddelbart syntes jeg selv at en glidende panorering umiddelbart er langt at foretrække, uden at det springer mig i øjnene at det skulle virke kunstigt...men som sagt har jeg ikke set en egentlig film.

Når dette er sagt har jeg dog sidenhen fået øjnene åbnet for andre aspekter ved TV sammenligning, end bare glidende panoreringer. Jeg lånte nemlig et LG 32PG6000 i en uge og kan herefter slet ikke tåle synet af LCD TV. LG Plasmaen var ikke 100% glidende i panoreringerne, men havde en farve gengivelse som ingen LCD'ere kan matche...og så skulle det endda ikke engang være blandt de bedste Plasmaer...

Jeg har netop bestilt et LG 32PG6000 (da kæresten partout ikke vil have større TV i stuen end 32´´). Det er købt gennem en svensk internetshop, der stadigvæk har det på lager, i modsætning til alle danske butikker.

Jeg siger bestemt ikke at Plasma er det rigtige valg for alle. Jeg har dog selv brugt rigtigt lang tid på at vælge TV, og tror at det er det rigtige valg for mig her og nu. Jeg får ikke superglidende panoreringer men naturlige farver. Når jeg nu ikke kan få begge dele, tror jeg at jeg vil irriteres mindre over lidt hakkende panoreringer en gang imellem, i forhold til LCD'ens lidt "selvlysende" farvegengivelse.
Mit 16-17 årige Philips 100Hz CRT-TV er faktisk heller ikke specielt glidende ved panoreringer, og det har jeg nu levet med i mange mange år. Det er faktisk først her på det sidste, efter at jeg er blevet opmærksom på problemet, at jeg er begyndt at lægger mærke til det ;-)

Mvh. Martin Roerup