Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zordid
Jeg kan se at Sony W5500 tv har fået en anbefaling her på siden. Men hvordan er det i forhold til V5500 som er ca. 1500 kr. billigere for 40". Den eneste forskel jeg umiddelbart kan se er at W5500 har et 100Hz system. Ved gennemgang af diverse anmeldelser har jeg fået opfattelse af at 100 Hz systemerne er af sådan en kvalitet at man er bedst tjent med at slå dem fra (måske med undtagelse af W5500).

I hvilke situationer vil man have gavn af Sonys 100Hz system og hvornår vil det ødelægge mere end det gavner? Jeg har opstillet et par brugs senarier og kunne godt tænke mig at høre jeres erfaring med hensyn til Sonys 100Hz system.

Blandet SD Analog
Blandet SD Digital
Blandet HD
Sport
Konsol spil
Film SD digital
Film HD digital
Af Plasman1978
Ud fra egne erfaringer kan jeg sige, at det er en feature som man er bedst tjent uden.
Problemet med 100hz systemer er,at de ofte går for vidt med at prøve og forbedre bevægelse i billedet og derved skaber andre problemer..... Det største problem (i min mening) er at især film ser ud som om de er blevet filmet med håndholdt kamera,hvilket helt sikkert ikke var filminstruktørens hensigt.
Til gaming vil 100hz også medføre en del mere input lag(forsinkelse fra modtaget signal til vist signal på skærmen). Har selv haft Sony 52"Z4500 200hz hjem på prøve og den skuffede fælt,især til gaming.
Sony's V5500 skulle dog ikke være voldsomt plaget af input lag.Dog har den kun 60000:1 i kontrast modsat W5500 som har 100000:1.
Det korte af det lange er: Køb plasma ;)
Af zordid
Det korte af det lange er: Køb plasma ;)
Det overrasker mig ikke at få det råd i det her forum :)
Tanken har da også strejfet mig, men jeg er for nærig til at smide penge efter et Panasonic V10 og er ikke så vild med designet på X10 og G10. Derudover har jeg bild mig selv ind at når jeg engang for tid til at spille Fifa 9 eller 10 og tekken 6, at det vil se bedre ud i 1080p. Jeg har desværre ikke fundet nogle full hd plasma skærme der kan matche prisen på et Sony V5500.
Af Plasman1978
Jeg var også selv ude og kigge på V5500 serien inden jeg besluttede mig for en 50" V10(hvilket jeg ikke har fortrudt). Var egentlig ikke vild med designet på sony'en og billedkvaliteten var heller ikke fantastisk. Men set i lyset af den ret så lave pris,så er det vel ok. I min mening tror jeg du vil få mere ud af at købe en X10 selvom den ikke er Full HD. Og da de fleste spil alligevel "kun" er i 720p så er det vel tilstrækkeligt. HD tv fra bla. yousee er også 720p eller 1080i.
Men det er naturligvis kun dig der kender den rigtige vej at gå ;)
Af Zubuu
Hej

Jeg står i fuldstændig samme position som du, valget mellem W5500 og V5500.

Jeg har efterhånden læst en del om begge skærme og er kommet frem til det nok bliver V5500.

Sony's 100Hz system er jo som et af de eneste blevet rost på mange fora. Så tror bestemt ikke at det er så skidt som Plasman1978 påstår. Har selv stået foran V5500 og W5500 og på HD materiale kan jeg ikke se nogen forskel. Kan selvfølgelig være fordi mit øje ikke er "trænet" til at se det men kan ikke se forskel. Det er dog lidt tyderligere er ved digitalt materiale. Her synes jeg der er en forskel men ikke noget som er VILDT bemærkelsesværdigt. Det "hakker" lidt mere på V5500 men ikke noget som jeg mener er slemt.

Tror heller ikke du skal hæfte dig for meget i at der er lidt forskel i den dynamiske kontrast. Det er jo blot specifikationer. Gå ned og se dem selv og vurder hvilken du mener er bedst. Få en til at vise dig forskelligt materiale.

Ang. inputlag, så har jeg faktisk et sted læst at det skulle være værre på W5500 end V5500'eren. Jeg har desværre ikke noget link. Dette skyldes måske 100Hz men så kan man jo slå det fra i spil situationer.

Bryder mig heller ikke om designet på panasonics modeller men er da også blevet fristet af den rosende omtale her på sitet.
Af xcardman
sony 100hz system virker faktisk, men man skal alså købe en sony w5500 af andre grunde end lige billedekvalitet.
Af Zubuu
xcardman skrev:sony 100hz system virker faktisk, men man skal alså købe en sony w5500 af andre grunde end lige billedekvalitet.
Hvad mener du man så skal købe den for? Design på W5500 og V5500 er jo ret ens. DLNA osv er jo også det samme?