Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

I jagten på den gode fladskærm til stuen er jeg begyndt at overveje Sony frem for Samsungs LED, da jeg hører at lyden er dårlig på disse tynde skærme. Det kan ikke komme på tale at anlægget skal tændes og indstilles for at se (foreløbigt) almindeligt analogt tv. Lyden skal i selve fjernsynet være udemærket. Det ser ud som om der er lidt mere gods i Sony's modeller med højttalere foran :).

Sony 46Z4500:
http://www.sony.dk/product/t46-z-series/kdl-46z4500

Synes aldrig rigtig man hører så meget om det tv herinde og man kan heller ikke finde det i den lokale Fona. Er den for ny endnu, eller?

Hvordan er 46W4000 sammenlignet med, ved i det?

Tror tanken om Plasma er glemt da der er blæsere indbygget i Panasonics og en lille risiko for burn in. TV'et skal bare virke til noget fodbold/nyheder :).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Risikoen for burn-in på Panasonics plasma-Tv er så lille, at jeg vurderer den til stort set ubetydelig. Til fodbold vil den da være ganske oplagt frem for LCD-TV, der stadig har noget mere slør på bevægelse.

Z4500 er bestemt ikke en dårlig skærm, men grunden til at man ikke hører så meget om den, er, at den reelt set ikke tilbyder de store forskelle fra W5500 serien, der samtidig er noget billigere.
Jo den har 200 Hz, men forskellen er så minimal, at jeg personligt ikke synes den er de ekstra kroner værd.

Det er dog ikke fordi den er for ny - faktisk tværtimod. Afløseren er allerede annonceret i Z5500 serien.
Læs mere her: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?misc ... 1242715855
Af joachimnb
Okay, mange tak for svaret.

Tænker på opløsningen på x10'eren. Mener at have set den er 1024x768, hvilket da normalt ikke passer til 16:9 widescreen? Der plejer det nærmere at være 13xx x 7xx, for at forholdet skulle passe til billedet? Tager jeg fejl, hvis jeg mener at samtlige billeder vil blive strukket forkeret? Full HD betyder ikke så meget, men det betyder noget at opløsningen er ordentligt.

Derudover... Hvordan er blæserstøjen på x10?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er fordi X10 har en lidt anden pixelopbygning med aflange pixels. Du behøver ikke at frygte, at billeder strækkes. De vil se helt naturlige ud og have samme format som på en skærm med en anden opløsning.

Der er ingen blæsere i X10. Det er først i G10 og V10 modellerne.

Er 46 tommer maks? Prisforskellen mellem Panasonic X10 og Sony Z4500 er da ret væsentlig. Hvorfor er det lige disse to skærme du holder op mod hinanden?
Af joachimnb
De to modeller holdes op mod hinanden, fordi det ikke nødvendigvis kan svare sig at give flere penge, hvis man kan få det man gerne vil have for mindre. Dvs. at hvis x10 klarer jobbet lige så godt/bedre end z4500, ja så er ville det jo være fint til det behov der skal dækkes. Især hvis man skal slippe for blæsere. Læste noget om at g10 havde nogle ulemper i forhold til x10, selvom g10 selvfølgelig er bedre på flere områder.

50" er nok lige i overkanten kunne jeg forestille mig, men det må lige gennemtænkes.

Et par andre spørgsmål... 1000 siders tekst tv, betyder det at man aldrig skal vente, eller skal den lige søge alt igennem en enkelt gang, hvorefter alle sider er gemt?

Desuden.. Hvordan er kanalskift/zapspeed på de forskellige modeller?
Af joachimnb
Hvad med et Panasonic 46" TXP46G10? Tror i der vil være problemer med blæserstøj på dette?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
joachimnb skrev: Et par andre spørgsmål... 1000 siders tekst tv, betyder det at man aldrig skal vente, eller skal den lige søge alt igennem en enkelt gang, hvorefter alle sider er gemt?

Desuden.. Hvordan er kanalskift/zapspeed på de forskellige modeller?
Den skal lige søge lidt på tekst-Tv, men det går ret hurtigt. Du vil typisk opleve, at så snart ud har været på kanalen i nogle sekunder, så kan du zappe rundt på tekst-Tv uden ventetid eller kun meget lidt ventetid.

Kanalskift er fair på begge to. Men det går ikke lige så hurtigt, som på f.eks. Philips gamle billedrørs-Tv.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
joachimnb skrev:Hvad med et Panasonic 46" TXP46G10? Tror i der vil være problemer med blæserstøj på dette?
Den har blæsere, ja, men det er meget forskelligt hvor meget de larmer og hvor generende det synes (alt efter hvordan tv'et står/hænger og om stuen er lille eller stor).

Personligt generende det mig ikke på G10, men jeg har også en stor stue og Tv'ene står generelt med en del plads omkring sig.
Af joachimnb
Okay, igen tak for de gode svar.

Er det sådan at man skal være hurtig med køb fordi X10/G10 udfases? Og udfases Plasma i det hele taget snart?
Af BrianH
joachimnb skrev:Okay, igen tak for de gode svar.

Er det sådan at man skal være hurtig med køb fordi X10/G10 udfases? Og udfases Plasma i det hele taget snart?
Ja, du skal i Elgiganten inden weekenden :)
Af xcardman
joachimnb skrev:Okay, igen tak for de gode svar.

det håber jeg ikke, for der går jo lang tid før OLED kommer på market.

men under 50 tommer over tager lcd markedet efterhånden. Ikke fordi plasma er dårligt, men producenterne tjerne mere på lcd.
Af Jock
Har læst et sted at Sony 40W4730 skulle tilhøre 4500-serien. Er det korrekt? Har selv købt 4730, da det kostede 4.000 kr. mindre på nettet end hos den lokale forhandler. Her fik jeg at vide, at 4730 var et helt nyt Sony-tv, der netop var kommet på markedet i sept.-okt. 2008, og at det havde flere detaljer end 4500 serien og dermed bedre billede. Er det korrekt??
Af oz1lly
Jeg har en 46z4500 Sony købt i dec 2008

Er meget godt tilfreds.

Og som der blev skrevet er w5500 nok et godt valg.

Mvh.
Gert
Af oz1lly
Jeg har en 46z4500 Sony købt i dec 2008

Er meget godt tilfreds.

Og som der blev skrevet er w5500 nok et godt valg.

Mvh.
Gert