Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sopa
Jeg er alvorligt bange for, at min næsten helt nye skærm allerede har fået burn-in... Er der overhovedet noget at gøre?
Af sopa
Lige nu har jeg hevet antennestikket ud og har bare tv'et til at køre med "sne". Er der noget med, at det skulle hjælpe?
Af xcardman
hvorfor tror du den har fået burn in, men prøv og kører lidt med sne på.
du har vel skuet ned for lys og kontrast lige i starten.
det er meget sandsynlig at det retention og ikke burn in
Af sopa
Jeg faldt simpelthen i søvn, mens der kørte en dvd på den. Så har den stået cirka fire timer - bare på hovedmenuen ved filmen. Hvis jeg kiger godt efter og tæt på, kan jeg se noget af teksten fra menuen...

Jeg har ikke ændret noget - troede jeg ikke man skulle før efter de første 200 timer..?
Af xcardman
det er netop de første 200 timer man skal sætte lys og kontrast ned. Efter kan man så indstille skærmen.
men kan du se nogen logo eller menu efter du har kørt lidt med sne på
Af sopa
Min kontrast står til 42...?

Jeg troede sneen skulle køre i minimum lige så lang tid, som det der har brændt sig fast har kørt?

Men måske det kun er retention? Det var kun i et vist lys, at den viste det?
Af sopa
Nu har jeg lige prøvet at smide antennestikket i igen. Umiddelbart kan jeg ikke se noget lige nu.... OG når jeg trykker "hold" så billedet er stille, så kan jeg ikke se noget.... Men for en sikkerheds skyld ville det vel være meget smart at fortsætte med at holde snebilledet kørende lidt endnu?

Håber virkelig, at jeg slap med skrækken! Andet ville da ikke være til at bære.

Har hermed skruet ned for både lysstyrken og kontrasten.
Af xcardman
der skal rigtig meget til burn in. Men lige i starten er den værste periode.
ellers skal du bare nyde dit tv. Men sæt dine indstillinger lidt ned.
det hedder retention det du har oplevet. Det kan også komme på en lcd skærm.
men mange tror desværre det er burn in og køber et lcd.
Af sopa
Okay... Men jeg tænkte bare, at hvis den har stået i fire timer på en hovedmenu ved en film, der bevæger billedet sig jo overhovedet ikke... Så kunne det jo godt være, at det havde været burn-in?

Fire timer med det samme billede er vel alligevel lang tid?

Skal jeg for en sikkerheds skyld fortsætte med at have billedet på sne?
Af sopa
Men synes fire timer lyder af lang tid - og når det er værst i starten - tv'et er blot få dage gammelt.... Så var/er en smule bekymret....
Af xcardman
hvis det er væk, kan du bare bruge dit tv igen. kan godt forstå du var smule bekymret når det er helt nyt.
Af sopa
Okay... Men vi er enige om, at der ikke er nogen grund til at være i panik længere, når jeg ikke umiddelbart kan se den menu-tekst (det jeg troede var burn-in), som var der i første omgang, når jeg sætter billedet på "hold"?
Af xcardman
bare nyd dit tv. Men ja hvad er det for et tv. selvom om det ikke har en større betydning for vores lille debat.