Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.. Flatpanels...

man læser så mange forskellige ting.. også selv her på siden...
jeg vil gerne lige have de sidste bemærkninger fra brugerne her inden afgørelsen på hvilken grafikkort det skal være..
jeg skriver i computer skærm kategorien da. grafikkortet skal helts kunne trække mit kommende skærm som nok bliver samsuns 242 MP
24" samsung med tv tuner i...

Jeh vil gerne have at den skal kunne køre på DVi'en.. da de nu er en fladskærm :) derfor gik yagten ud på en AGP grafikkort med dual-link dvi.

jeg kom frem til to nye produkter.. garik chip..
ATI's 1600 pro med 512 ddr2 ram
Nvidias Geforce 7800 GS med 256 DDR3 ram...
begge modeller valgte jeg fra club-3d...

jeg har fået bekræftet af club-3d at 7800 GS kortet godt kan køre 1920x1200 på dvi'e, den har dual link dvi..

så kommer vi til spørgesmålet...
hvilke af de to kort er best til skærmen...

512 ddr2 eller 256 ddr3 ram???
hvilken chipset er best.. 1600pro eller 7800GS...?

hva siger i...

hva med mit system.. har det en betydning for om den kan trække kortet..

jeg har en asus nForce 2 kort..
AMD barton 2500+ Processor.
1 GB ram..
400 W strømforsyning

på forhånd tak..
Brugeravatar
Af azrael
Det kommer selvfølgelig an på, hvad du vil med skærmen. Hvis det er til gaming, så er det helt klart 7800GS, du skal købe. Det er for øvrigt også det absolut hurtigste grafikkort til AGP, og medmindre noget helt uventet sker, så forbliver det også det bedste/hurtigste valg til AGP.

Hvis du derimod går mere op i film mm, så kan du ikke kun spare en masse penge, men også nyde et på disse punkter særligt godt kort, i et X1600Pro kort.

Håber, at det svarer på dit spørgsmål.

Hilsen,
az
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
At putte 512 MB på et ATI 1600 grafikkort er fuldstændigt håbløst og må betragtes som et salgsgimmick for det har ingen praktisk anvendelighed. Kortet kan slet ikke trække spil i de opløsninger der vil udnytte alle 512 MB, så man bliver hevet i næsen hvis RAM-mængden er udslagsgivende for det endelige valg af grafikkort.
Af M-Sniper
Hej tak for de hurtige respose..

ang hva jeg skal bruge skærmen til.. det skal både være til gaming og film.. det skal være en multi skærm.. pladsen er altid træng :)

de 512 ram har jeg læst her tidligere at jo større skærm jo flere ram..
er det forkert?????

og hvorfor er x1600 pro bedre i film end 7800GS
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg forklarer så er 512 MB først gode at have i høje opløsninger, men idet kortet ikke kan trække nogen spil i disse opløsninger alligevel, så er der ikke megen idé i at putte så megen RAM på et så svagt kort.

ATI har en marginal bedre TMDS transmitter så DVI vil være compliant ved højere frekvenser (og dermed opløsninger), men i praksis vil du nok ikke selv kunne se forskellen. Pointen med film gik hvis også lidt på at hvis du ikke skulle spille så meget, så ville du jo spare nogle kroner uden at gå glip af noget.
Af lance52
Som jeg læser din konfiguration har du et bundkort med AGP grafikkort. Jeg ville i dit tilfælde først få det skiftet ud til et med pci-express. Det kræver så også ny cpu, og så kan du ligeså godt overveje om du vil have DDR2 RAM og så vælge det helt nye AM2 bundkort. Vista kommer snart, så derfor skal du vælge et grafikkort, der også kan trække den. jeg har lige købt Vista beta 2 og er spændt på hvordan mit system kører med det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo en større udskiftning du foreslår der og beløbet kan ikke længere regnes ud i et par tusinde kroner. Hvis man ikke har maskinen til at køre Vista alligevel (dvs. mindst 2 GB RAM og gerne en processor på mere end 3 GHz med dualcore) så vil jeg mene det er dumt at give sig ud i opgraderinger til det nu. Den kommer tidligst til jul i år og hvorfor opgradere sin maskine efter dagens priser, når du alligevel ikke får styresystemet før om 6 mdr. hvor al hardware er faldet betydeligt i pris.

Vista koster desuden ikke penge hvis man selv downloader den - jeg har både 32 bit og 64 bit versionen liggende som ISO, hentet ganske gratis fra MS hjemmeside.

Hvis du blot vil have lidt flere kræfter i dit nuværende system så er 7800 GS et godt bud på et spillekort, hvor X1600 giver mere moderat ydelse, men den er stadig flere gange hurtigere end den du har nu.
Af lance52
ja det er rigtig at det er en større udskiftning, jeg foreslår. Jeg er også spændt på hvad min amd 3000+ 939 bundkort 512 mb ram, Gforce 6200 Turbo Cache siger til Vista Beta 2, når den snart kommer. Ud fra det vil jeg så vurdere, om jeg skal gøre noget nu eller vente til den endelige version kommer. Min overvejelse går på om jeg skal nøjes med at købe DDR 2 GB Dual channel ram eller jeg skal skifte bundkort til AM2 og købe DDR2 ram. Tror dog ikke der vil være så meget forskel i ydelse, at det kan betale sig.