Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holmer
#19
Jeg står og vil købe en 8 ms TFT på 20" eller 21". Så vidt jeg ved giver det mig pt. tre muligheder:
Samsung Syncmaster 214T
BenQ FP202W (ikke på DK marked endnu)
NEC LCD2170NX
(Evt. Samsung Syncmaster 204Ts, dog 16 ms)

Er der nogen der har personlige erfaringer eller set reviews af disse skærme så del dem venligst.

MVH
Holmer

P.S. Så er dette fremragende forum indviet ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#23
Tak for indvielsen =)

Vi har allerede snakket lidt sammen, men jeg vil lige prøve at bidrage med lidt, så andre også kan få en indsigt.

Som nævnt tidligere, så får jeg nok snart en 204Ts til test her på siden. Der er også stor sandsynlighed for at få en 214T ind, men jeg skal lige have kontaktet min reference - og så skal den selvfølgelig lige lande her i Danmark først =)

Både LCD2170NX, 204T og 214T virker som interessante bud. Jeg har selv kigget efter tilbagemeldinger på 204Ts og 214T, men har ikke fundet så meget. Her er noget af det eneste brugbare jeg har fundet om 204T:
http://hardforum.com/showthread.php?t=9 ... light=204t
Der er et billede lidt nede på siden, men som han selv siger, så viser det ikke skærmens reelle ydelse. Jeg er ret sikker på, at han ikke har indstillet sin skærm og har valgt et forkert fokuspunkt med det kamera han har brugt til at tage billedet.

Der kommer også snart en anden meget interessant skærm baseret på det samme panel, som BenQ FP202W. Jeg må desværre ikke afsløre hvordan og hvorledes endnu, men det kommer som en nyhed på forsiden, når jeg kan. Det eneste jeg kan sige lige nu er, at det er et mindre kendt mærke, som dog har fået forholdsvis fin ros for deres ældre/nuværende monitors. De har også andre aktuelle nyheder på tegnebrættet.

Hvis du selv falder over noget om de pågældende skærme, er jeg meget interesseret i at høre mere.
Senest rettet af Rasmus Larsen 26. sep 2005, 14:23, rettet i alt 2 gange.
Af teamet
#30
[quote]"Der kommer også snart en anden meget interessant skærm baseret på det samme panel, som BenQ FP202W. [b]Jeg må desværre ikke afsløre hvordan og hvorledes endnu[/b], men det kommer som en nyhed på forsiden, når jeg kan. Det eneste jeg kan sige lige nu er, at det er et mindre kendt mærke, som dog har fået forholdsvis fin ros for deres ældre/nuværende monitors. De har også andre aktuelle nyheder på tegnebrættet. "[/quote]

Undskyld min nysgerrighed, men hvordan kan det være, at du ikke [i]må[/i] afsløre det endnu? Det lyder sådan lidt spionagtigt..

Derudover vil jeg gerne sige, at jeg synes det er en rigtig god og saglige side om fladskærme, som jeg har fulgt med i et godt stykke tid nu. Håber forummet kan holde samme faglighed som nyheder/artikler. Rock on og keep up the good work
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#39
Jeg er ikke spion, men det er klart at jeg får noget information af producenter, som ikke altid er frigivet.

Jeg har endnu kun set et sted, hvor det pågældende emne er omtalt, men der er ingen pressemeddelelse eller nyheder omkring det. Med al respekt for de mennesker og firmaer, som oplyser sådanne ting for mig, ønsker jeg naturligvis heller ikke at offentliggøre det for flere tusind mennsker før de giver grønt lys. =)

Jeg vil bestræbe mig på at gøre det så sagligt som muligt. Både ved at sætte en standard fra start af, men også fungere som en slags moderator. Brugeren yakken har også fået tildelt lignende rettigheder og har mulighed for at redigere alle indlæg på forum.

Off-topic: Jeg kan se at den ikke rigtig reagerer på dine kodekommander med kursiv og quote. Har du skrevet dem selv eller brugt quick-menuen ovenfor. Jeg har endnu ikke undersøgt det, men det kan godt være at førstnævnte kan give problemer.

EDIT: Næ ikke umiddelbart. Jeg forstår ikke helt hvorfor den ikke reagerer på dine koder.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#47
Mængden af faglighed i forum afhænger jo meget af brugerne. Det kan ikke forventes at alle forum-brugere vil have samme tilgang til emnet idet de måske ikke er helt så godt inde i emnet - og det er der jo ikke noget galt i.

Hvis man kan lære lidt omkring teknologien og fordele og ulemper fra sig, så hjælper vi alle hinanden til et mere oplyst og effektivt samfund (*Violinmusik i baggrunden*) og forhåbentligt går man derefter ud og foretager et mere fornuftigt køb af elektronisk udstyr...

Som moderator vil jeg i hvert fald forsøge at holde argumenterne så saglige som muligt.
Af Holmer
#67
Tak for det link ang. 204T Rasmus. Det havde jeg faktisk ikke set. Jeg har ikke fundet noget bedre endnu. Håber på Samsung snart får sendt et par skærme i din retning.
Af Holmer
#107
Jeg har set nyheden om Acers nye 6-8 ms skærme. Interessant, det bliver dog næppe den sidste producent, der kommer med den type produkter. Nu mangler vi bare at finde ud af om det er noget er virker in real life (Reviews). Synes stadig det er sært at der ikke er dukket nogen reviews op på nettet, men Samsung og NEC skærmene er åbenbart ikke så udbredt i butikkerne endnu :o .

MVH
Holmer
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#108
Det er en skrue uden ende :D

Jeg er sikker på, at der nok snart kommer nyheder om nye skærme i denne prisklasse og størrelse. Producenterne vil hvert fald meget gerne presse forbrugerne mod lidt større skærme.

Næ, jeg synes også der var engang hvor testsider, som Toms Hardware og Xbit Labs var lidt mere fremme i skoene, så man havde reviews når produkterne begyndte at komme på markedet. Når der er nogle flere aftaler på plads her på flatpanels.dk, så må vi jo bare overtage den rolle =)
Af erikkjaer
#110
:) Hej...
Jeg vil bare sige at jeg i samme situation som dig -Holmer-, altså at skal have en 21" eller der omkring. Så jeg smugkikker lige lidt i denne tråd af og til, og så håber jeg på at Rasmus får fingerne i 214T'en for det er nu nok den jeg er mest varm på....hvis det da skal være nu man skal sætte om :o
Af aravn
#308
Vakler lidt mellem en række 21+ tft skærme

19" virker lidt uinteresante fordi den monitor der skulle være den bedste VP930 fra viewsonic findes der ingen reviews som "beviser" et slægtskab med v191b fantastiske under 16 ms responstider. Begge er AOU paneler men indtil jeg ser et seriøst review er jeg i tvivl om vp930 kan levere varen ... og så til 4400 kr ikke at forglemme.
Samsung 193p+ virker på vej ud til fordel for 970p, desuden har den fået blandede reviews.

Hvis man går på Hardforum, OC uk eller prad vælter det med fans af Dells 2405 som dog snart er ved at være et år gammel.

Mine tanker p.t. går mellem:

HP L2335 som er en 23 til ca. 9600 med et sips-panel
Dells 2405 som er en 24 ca. 7600 med et pva panel
og Samsung 214 t som er 21" til ca 6600 med et s-pva panel

Benq og Acers 23/24 ligger lidt ude i fremtiden men kunne også være interessante, såfremt jeg kan tage mig sammen til at vente :-)

Skal bruges til all round dog mest spil, office og film ... ingen kodning eller grafisk arbejde. Mht. spil er det rpg, rts men sjældent fps.

Hp L2335 har fået en begejstret anmeldelse fra Anandtech side i sammenligning med dells 2005 pva 21" panel. Er det de 2000 kr værd at skifte til et Sips over pva panelet i 2405eren?

Dells skærm er et paradigme skift indenfor tft til PC... pga. prisen og de features der følger med 24"... Billig kæmpeskærm til alle. Er dog i tvivl om hvorvidt de to andre skærme i virkeligheden er den langt overlegen i spil.

Samsung 214t er en ny skærm med 8ms gtg... ingen reviews nogen steder, så man handler i blinde også her.

Hvis I skulle vælge mellem de 3 eller andre monotors i 21 + hvad ville i så tage?

Mvh

Aravn
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#309
aravn: Spændende observationer :) Jeg vender lige tilbage min mit eget synspunkt senere, jeg skal nemlig til at løbe.

Jeg ville bare lige løfte sløret for de skærme jeg nævnte tidligere i tråden, som jeg ikke kunne nævne ved detaljer. Jeg har nu fået grønt lys til at lægge pressemateriale ud på siden. Det drejer sig om Xeroxs nye XM9-20w og XM9-23w i de respektive størrelser 20 og 23 tommer. 20 tommeren er angiveligt baseret på samme panel som Acer AL2032W og BenQ FP202W.
For at nævne lidt, kan de siges at der er tale om 8 ms skærme. De skulle angiveligt komme på markedet mellem det fjerde kvartal i år og første kvartal næste år, hvor førstnævnte kvartal er mest sandsynligt.
Men hold øje med nyhederne på forsiden. Det kommer op de kommende dage, hvor jeg blandt andet også nævner deres kommende LCD-TV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#334
aravn: Det er næsten lige meget hvor man kigger, så er folk meget begejstret for Dells 24 tommer i forhold til den pris den kan erhverves for. Det er da også billigt og så er den jo baseret på Samsungs populære paneler, som jo kun er positivt.
Der er få kritikpunkter, som f.eks. at betragtningsvinklerne ikke er helt så gode som for andre PVA paneler, hvilket medfører at f.eks. en homogen sort overfalde kan virke en smule lysere ude i siderne, når man betragter den fra en normal siddeafstand.
Mht. til responstid så er der foretaget en reel måling af Tom's Hardware: http://graphics.tomshardware.com/displa ... cd-12.html

Den er ret lav, men som du sikkert ved er den jo baseret på Overdrive, så der kan godt forekomme lidt af det man kalder Overdrive trail.

Jeg ved at L2335 også har fået lidt positive ord med på vejen fra brugere på Ars Technica, men jeg har desværre ikke så meget kendskab til skærmen derudover.

Erik her fra forum har for nyligt bestilt 214T og den skulle også gerne komme til test her på Flatpanels, så det kan du jo med fordel vente lidt og høre. =)

Et andet bud kunne også være den Xerox skærm som er nævnt i nyhederne i dag her:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... rom=&ucat=&

Det forlyder dog ikke fra Xerox hvornår den kommer på markedet andet end fjerde kvartal af 2005.

Mht. til HP'en, så tror jeg ikke du får en skærm som er meget hurtigere end de to andre. S-IPS panelet har gang på gang vist sig til at være nok til mange mennesker med de 16 ms versioner der er på markedet nu, men hvis man er lidt pernitten kan man altså godt bemærke slørede billeder. De så jeg f.eks. også i testen af Dells 20 tommer widescreen, som også er baseret på S-IPS panelet fra LG.Philips. Det var dog intet kritisk og hvis den alligevel ikke skal bruges til FPS spil, så synes jeg alle tre skærme kan gå an.

Personligt ved jeg dog ikke helt om prisen for HP modellen tiltaler mig. Det er umiddelbart ret dyr, specielt når der samtidig er tale om en 23 tommer skærm.
Af erikkjaer
#337
Hej aravn...
Mht. den 214T, som Rasmus også rigtigt skriver at jeg har bestilt, så kan der gå uger inden jeg får den at se:(
Dvs. at der så også går lidt før jeg kan sige noget om den. Men så snart jeg har den skal jeg nok skrive noget. Men som jeg også har skrevet et andet sted, så er jeg jo ikke prof. inden for skærme, så min vurdering bliver sikkert ikke i den klasse som dem Rasmus kan levere ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#339
Det gør absolut ingenting. Forskellige indgangsvinkler er jo også vigtige og jeg prøver selv at gøre mine meninger repræsentative for en så stor gruppe som mulig, men ikke desto mindre er jeg nok langt mere opmærksom på små fejl og mangler, end andre er.

Jeg glæder mig dog til også at høre om din oplevelse. Måske modtager du den endda før mig :D